Všechno platí ze svého rozpočtu, přitom jinde v Evropě je běžné, že se na výstavbě finančně podílejí soukromníci – evropská města tak šetří svoje peníze.
Zatímco v Rakousku investoři staví lázně, v Německu pomáhají při opravách škol, v Londýně opravují metro a na Slovensku staví dálnice, v Praze se za soukromý kapitál postavily pouze domy v Běchovicích.
Soukromé firmy totiž městské správě příliš nedůvěřují. "Češi mají stigma dálnice D47, kde projekt spolupráce státu se soukromou firmou absolutně ztroskotal,“ míní náměstkyně primátora Markéta Reedová.
Vše se má nyní změnit. Vedení města se chce na soukromé firmy s nabídkou spolupráce obracet mnohem častěji než dosud.
"Investoři nám mohou pomoci například při výstavbě domů se sociálními byty,“ uvedla náměstkyně.
Město uvolní pozemky a dostane za ně byty
"My jim třeba poskytneme pozemky, aby na nich postavili bytové domy, a oni nám na oplátku předají část bytů do našeho vlastnictví,“ vysvětlila Reedová.
Podle ní v Praze působí hodně developerů, kteří mají dostatek kapitálu, ale kvůli omezenému trhu už nemají kam investovat.
Do konce roku chce proto město založit agenturu, která bude o možnostech spolupráce investory informovat. A úředníci magistrátu dostanou pokyn, aby se soukromým kapitálem při plánování projektů počítali.
Právě soukromé firmy podle Reedové zajistí, že se stavba nových silnic či domů nezastaví ani po reformě veřejných financí – je totiž pravděpodobné, že po reformě příjmy Prahy klesnou.
Podle Reedové by se firmy měly podílet na stavbě městského silničního okruhu, na opravě ústřední čistírny odpadních vod nebo na stavbě domovů důchodců a malometrážních bytů pro sociálně slabé.
Na oplátku by pak mohl investor vydělávat například na mýtném nebo v případě čističky na vodném a stočném.
Soukromníci staví levněji než město
"Pro město je to výhodné, protože na rozdíl od něj soukromý investor dokáže ušetřit až 20 procent nákladů na stavbu. To znamená stovky milionů korun,“ podporuje spolupráci Radek Polák, mluvčí developerské společnosti Sekyra Group.
Polák připouští, že by se Sekyra Group mohla zapojit například do výstavby silničního okruhu.
"Ale město by se muselo zavázat, že třeba po dobu deseti let zde budeme mít možnost vybírat mýtné. Nebo po dobu třiceti let budeme mít zaručen příjem od Technické správy komunikací za pronájem silnice,“ uvažuje Polák.
Příkladem spolupráce soukromého a veřejného sektoru je i zavádění zón placeného stání v širším centru města, kde začnou řidiči platit za parkování už od začátku letošního září.
Soukromá firma postaví v ulicích parkovací automaty a postará se o značení – a za to bude mít nárok na podíl z vybraného parkovného.
"Podobně by se investoři mohli podílet na budování systému po zpoplatnění vjezdu do centra města,“ dodala Reedová.
Vjezd do centra má být zpoplatněn v roce 2010.