"Praha dlouhodobě dostává od státu na výstavbu metra absolutně nejmíň z celé Evropy," zlobil se minulý týden radní Radovan Šteiner s tím, že stát na metro ročně přispívá jen 420 miliony korun, což je zhruba deset procent všech výdajů spojených se stavbou nových stanic a tunelů. )
Najednou je všechno jinak. Metropole se prý může těšit až na trojnásobek této částky. "V průběhu příštích sedmi let by Praha mohla získat téměř 9miliard korun," potvrdila mluvčí ministerstva dopravy Marcela Žižková. Každý rok by tak do městské kasy přibylo více než 1,2 miliardy.
"To bych samozřejmě velmi uvítal," reagoval primátor Pavel Bém. "Doufám, že se k takovým krokům neodhodlali jen proto, že se zvedla vlna nesouhlasu, když nás předtím s našimi požadavky vyhodili," doplnil Béma jeho náměstek Petr Hulinský, který se stará o městské finance.
Více peněz tak může jít na stavbu silničního okruhu kolem Prahy, na opravu Ústřední čistírny odpadních vod v Troji nebo opravu komunikací. Podporu by město mělo dostávat v rámci nového programu ministerstva, který umožňuje čerpat peníze z fondů Evropské unie pro období 2007 až 2013.
"Unie zaplatí až 85 procent nákladů. Zbývající část je nutné uhradit z vlastních zdrojů," sdělila Žižková s tím, že program v současné době projednává Evropská komise, která má své případné připomínky poslat ministerstvu do konce září.
"Podle našich předběžných informací schválení podpory nestojí v cestě žádné překážky," dodala mluvčí Žižková. Praha tak dosáhne na evropské peníze, na které neměla dosud nárok, protože v očích bruselských úředníků si na sebe dokáže vydělat sama. Dotace mohlo město čerpat jen na projekty v sociální oblasti.
Přesto je možné, že Praha nevyužije celou částku, kterou chce Evropská unie poskytnout na metro. Po dostavbě trasy C do Letňan není totiž žádná další výstavba podzemní dráhy v dlouhodobých plánech města. Důležitější než budování nové trasy metra D či trasy A, která má být prodloužena na ruzyňské letiště, je podle radních stavba silničního okruhu.