Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Metro zaplatí Evropská unie

  9:29aktualizováno  9:29
Hlavní město bude i v příštích letech dostávat dotaci na výstavbu metra. S tímto tvrzením přišlo včera ministerstvo dopravy, jehož úředníci před několika dny Pražanům vzkázali: Nic nedostanete.
Metro prý peníze dostane.

Metro prý peníze dostane. | foto: Nguyen Phuong ThaoMF DNES

"Praha dlouhodobě dostává od státu na výstavbu metra absolutně nejmíň z celé Evropy," zlobil se minulý týden radní Radovan Šteiner s tím, že stát na metro ročně přispívá jen 420 miliony korun, což je zhruba deset procent všech výdajů spojených se stavbou nových stanic a tunelů. )

Najednou je všechno jinak. Metropole se prý může těšit až na trojnásobek této částky. "V průběhu příštích sedmi let by Praha mohla získat téměř 9miliard korun," potvrdila mluvčí ministerstva dopravy Marcela Žižková. Každý rok by tak do městské kasy přibylo více než 1,2 miliardy.

"To bych samozřejmě velmi uvítal," reagoval primátor Pavel Bém. "Doufám, že se k takovým krokům neodhodlali jen proto, že se zvedla vlna nesouhlasu, když nás předtím s našimi požadavky vyhodili," doplnil Béma jeho náměstek Petr Hulinský, který se stará o městské finance.

Více peněz tak může jít na stavbu silničního okruhu kolem Prahy, na opravu Ústřední čistírny odpadních vod v Troji nebo opravu komunikací. Podporu by město mělo dostávat v rámci nového programu ministerstva, který umožňuje čerpat peníze z fondů Evropské unie pro období 2007 až 2013.

"Unie zaplatí až 85 procent nákladů. Zbývající část je nutné uhradit z vlastních zdrojů," sdělila Žižková s tím, že program v současné době projednává Evropská komise, která má své případné připomínky poslat ministerstvu do konce září.

"Podle našich předběžných informací schválení podpory nestojí v cestě žádné překážky," dodala mluvčí Žižková. Praha tak dosáhne na evropské peníze, na které neměla dosud nárok, protože v očích bruselských úředníků si na sebe dokáže vydělat sama. Dotace mohlo město čerpat jen na projekty v sociální oblasti.

Přesto je možné, že Praha nevyužije celou částku, kterou chce Evropská unie poskytnout na metro. Po dostavbě trasy C do Letňan není totiž žádná další výstavba podzemní dráhy v dlouhodobých plánech města. Důležitější než budování nové trasy metra D či trasy A, která má být prodloužena na ruzyňské letiště, je podle radních stavba silničního okruhu.

Autoři: ,



Nejčtenější

Soud dal řidiči německý plat, čeští dopravci se bojí růstu počtu žalob

Šofér kamionu Jiří Gabrhel

První český řidič kamionu vyhrál soud o to, že mu česká firma za řízení v Německu platila méně, než kolik je tamní...

Mrakodrap bohatých otevírá. Být Jágrovi sousedem vyjde na desítky milionů

V Tower na pražské Pankráci (stav v lednu 2017)

Byty v patrně nejdražším bytovém domě v Česku - pražském V Toweru si přebírají jejich noví majitelé. Jsou mezi nimi...



Pět tisíc dolarů na ruku a sbohem. Amazon se zbavuje lidí bez motivace

Pracovníkům ve skladu Amazon se v USA důsledně říká „associates“, tedy...

Nestandardní cestou jde americký Amazon při propouštění zaměstnanců bez motivace. Svému personálu předložil „nabídku“,...

Česko je odkladiště vraků. Lidé kvalitu neřeší, říká šéfka AAA Auto

Generální ředitelka AAA Auto Karolína Topolová

Jedinou silou, která donutí Čechy výrazně omladit vozový park, je změna legislativy. Bez omezení dovozu aut starších...

Daňový balíček nové ministryně za 28 miliard. Nastává čas splnit sliby

(Ilustrační snímek)

Ministerstvo financí připravilo přilepšení, které potěší většinu daňových poplatníků. Spolu se zrušením superhrubé mzdy...

Další z rubriky

Finanční arbitr vyřešil jen zlomek stížností, za průtahy musí zaplatit

Ilustrační snímek

Úřad finančního arbitra, který řeší spory spotřebitelů týkající se životního pojištění, úvěrů nebo stavebního spoření,...

Ceny, utržené ze řetězu, se uklidnily. Pomaleji zdražují potraviny i doprava

(Ilustrační snímek)

Zboží v českých obchodech v lednu zdražovalo pomaleji, než byli Češi zvyklí ke konci roku. Meziroční tempo bylo...

Nedostatek dělníků je akutní. Stavby se zpožďují a častěji jsou odfláknuté

Ilustrační snímek

Tuzemským stavebním firmám chybí už tolik dělníků a řemeslníků, že některé musí odříkat nabídky nebo na práci najímají...

Najdete na iDNES.cz