Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Češi staví depo pro turecké metro. V Istanbulu budují i podzemní lanovku

  10:34aktualizováno  10:34
Magistrát největšího tureckého města Istanbulu investuje do dopravní infrastruktury, a to i přes rostoucí inflaci a ekonomické zpomalení země. Turecká dcera české stavební firmy Metrostavu Ankara Inşaat staví depo pro novou linku tamního metra. Ve stejném městě vybuduje i podzemní lanovku.

Vrtací vůz pro mikropilotové deštníky. | foto: Metrostav a.s.

Ještě než Češi provedli v Istanbulu začátkem března první výkop, řešili ne zcela typickou stavení aktivitu – přesazování stromů. „Turci si velice váží zeleně, dokonce mají ministerstvo lesů a vod. Mají proto povinnost zdravé dřeviny nekácet ale přesadit. Za strom přitom považují i větší keř. Většinou jim investor předepíše i kde strom zasadit. Takže než jsme začali stavět, museli jsme přemisťovat tamní zeleň,“ popisuje zástupce Metrostavu pro Turecko Marek Gasparovič.

Fotogalerie

Ten má projekt za 22,5 milionu eur (téměř 600 milionů korun) na starosti. Staveniště budovaného depa se nachází v evropské části největšího tureckého města Istanbulu ve čtvrti Tekstilkent poblíž stejnojmenné stanice metra na lince M7, která je ve výstavbě. Na realizaci má firma přibližně 1,5 roku.

Celkové rozměry staveniště jsou asi 1500 krát 500 metrů a depo je srovnatelné svými parametry s depem pražského metra na Kačerově. Tunely budou hloubené z povrchu i ražené v podzemí. Razit se začne z vertikálních přístupových šachet hloubky asi 20 m, které jsou již zčásti hotové. Pažení opěrných stěn zahloubeného areálu depa i pažení svislých šachet je prováděno pomocí horizontálně kotvených vrtaných pilot.

Gasparovič zmiňuje, že tento projekt by měl do budoucna firmě otevřít další možnosti práce v Turecku. Společnost nedávno podepsala novou zakázku na výstavbu podzemní lanové dráhy. „V podstatě se jedná o lanovku, která vypadá jako na ta pražský Petřín, jenom je pod zemí“ říká Gasparovič k projektu za 29 milionů eur (asi 762 milionů korun).

Lanovka spojí liberální čtvrť Bebek na evropském břehu Bosporu s vrchem pahorku, na němž je pevnost Rumeli Hisar („Pevnost v zemi Římanů“) a navazující trasu metra M6. Pevnost byla postavena sultánem Beyazidem I. v 15. století na nejužším místě Bosporu, odkud mohla být úžina snadno kontrolována.

„Jde tak trochu o pokračování metra, protože lanovka spojí pobřeží s metrem situovaným o 815 dál a 100 m výš,“ uzavírá zástupce Metrostavu pro Turecko Marek Gasparovič.

Archivní video: Češi razí tunel ve Finsku. Skálu drtí explozemi výbušnin

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační foto
Od Applu k Amazonu. EU šetří nadnárodní korporace kvůli nízkým odvodům

Není to tak dávno, co se v médiích psalo o společnosti Apple ve spojení s odváděním nízkých daní v Irsku. Tehdy se Evropská unie zaměřila i na jiné nadnárodní...  celý článek

Prezident USA Donald Trump při projevu o strategii pro Afghánistán na základně...
Trump zakázal firmě podporované Čínou nákup amerického výrobce čipů

Administrativa amerického prezidenta Donalda Trumpa zablokovala akvizici firmy Lattice Semiconductor. Výrobce čipů a­ polovodičů z Oregonu se měl stát součástí...  celý článek

Projekt od počátku čelil kritice ze strany ekologů a způsobil masivní odsun...
Rusové chystají kvůli zakázce pro českou firmu arbitráž proti Kyrgyzstánu

Ruská státní společnosti RusGidro se hodlá soudit s Kyrgyzstánem o náhradu škody za zrušený kontrakt na výstavbu kaskády vodních elektráren na řece Naryn,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.