Metrostav staví v Česku i zahraničí.

Metrostav staví v Česku i zahraničí. | foto: Josef Husák - Metrostav

PROFIL: Metrostavu se doma drží kritika, venku úspěšně expanduje

  • 44
Tunel Blanka a pár korupčních afér pošramotily stavební společnosti v Česku pověst na mnoho let. V zahraničí však problémy Metrostavu zákazníci neřeší. Právě tam ovšem firma sklízí okolo třiceti procent tržeb.

Největší české stavební firmě pomohl nákup rakouské firmy, díky níž pronikla i do Německa. „Celkově třetinu našich projektů dnes stavíme v zahraničí, protože v Česku nejsou,“ uvedl prezident Metrostavu Jiří Bělohlav v rozhovoru pro MF DNES.

Společnosti se daří zejména v Polsku. „Děláme jeden krásný projekt ve Varšavě asi za čtyři miliardy korun a zároveň tam usilujeme o další projekt, který by se svou velikostí mohl rovnat Blance,“ prohlásil Bělohlav. Firma kromě toho dala nejlepší nabídku na stavbu silnice S7 u Gdaňsku za devět miliard a čeká už jen na podpis. Podobné je to s tendrem na modernizaci silnic ve Varšavě za miliardu korun.

20 miliard korun

utržila loni společnost Metrostav, třetinu z toho v zahraničí

„Varšavský investor je velmi tvrdý. Ideální by byl přiměřeně tvrdý investor, ale to, co se děje v Polsku, je často za hranou. Snažíme se s ním nicméně držet krok ve výkladu smluvních podmínek. V přístupu investorů tam a tady jsou zásadní rozdíly,“ upozornil prezident firmy.

Vlastnická struktura Metrostavu

Metrostav dnes prostřednictvím firem DOAS CZ a DOAS SK z velké části ovládají více či méně známé fyzické osoby z Česka a Slovenska. Je mezi nimi Jindřich Hess, Zdeněk Šinovský, Ján Dudáš či někdejší šéf firmy Pavel Pilát, jehož jméno figuruje v korupční kauze bývalého středočeského hejtmana Davida Ratha.

Kromě společností DOAS je kolem osmi procent stavebního obra rozděleno mezi drobné tuzemské i zahraniční investory. Podle některých hlasů z trhu má ve firmě významný podíl i urostlý stavař Bělohlav, on sám však o sobě vždy mluví jako o zaměstnanci, který Metrostavu věrně slouží přes čtyřicet let.

Zakázky v Norsku i na Islandu

Kromě Polska stavební firma posiluje i postavení na západoevropských trzích. Dříve se pokoušela proniknout do Německa přímo, ale neúspěšně. Potom však pomohla nedávná akvizice rakouské firmy BeMo Tunneling. Ta získala zakázku na stavbu metra v Karlsruhe a prostřednictvím stejné firmy se Metrostav dostal i k dalším stavbám.

„Posíláme své lidi z Česka mezi rakouské a německé týmy, snažíme se je dávat dohromady. Problém s kvalifikovanými lidmi do podzemí je všude po Evropě stejný, odborníků je málo,“ řekl šéf Metrostavu.

Z pohledu spolupráce s investorem považuje Bělohlav za ideální zemi Island, kde firma razí druhý velký tunel. Celkem 7,9 kilometru dlouhý Nordfjurdur bude nejdelším tunelem v zemi, přičemž Metrostav ho staví za 9,3 miliardy islandských korun. Před dokončením je silniční tunel u jezera Veitastrond ve středním Norsku. Za měsíc firma začíná s ražbou dvoukilometrového tunelu Joberg v Norsku.

473 milionů korun

činil v roce 2014 zisk Metrostavu před zdaněním

Podle Bělohlava není ani přes současný růst českého stavebnictví na trhu dostatek velkých infrastrukturních projektů. V Česku firma ve sdružení s firmou Swietelsky získala mimo jiné zakázku na pokračování dálnice D3. „Abychom uživili naše specializované kapacity, musíme ven,“ uvedl.

Metrostav loni utržil přes 20 miliard korun, zisk před zdaněním dosáhl 473 milionů. „Promítla se do něj ztráta z prodeje podílu ve slovenském Doprastavu,“ vysvětlil Bělohlav.

,