Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Mexická avokáda opět zaplaví Spojené státy, čeká je však nejistá sezona

  17:32aktualizováno  17:32
Dovozci mexických avokád si zaplatí drahou reklamu během finále nejvyšší ligy amerického fotbalu. Super Bowl a zelené ovoce k sobě totiž nerozlučně patří. Nyní jsou však pěstitelé nervózní. Kvůli celní politice amerického prezidenta Donalda Trumpa může být letošní klání pro mexická avokáda posledním.

Finále profesionální fotbalové ligy patří každoročně k nejsledovanějším televizním událostem ve Spojených státech. Loni firmy utratily za krátké, třicetivteřinové nebo minutové spoty až pět milionů dolarů, spočítal server Ad Age. V sezonách 2010–2015 rostly ceny za reklamu během Super Bowlu v průměru o 11,1 procenta za rok.

Miliony dolarů bez váhání vydávají globální hráči jako Amazon, Pfizer, Anheuser-Busch či řada automobilek, ale i méně známé společnosti. Už druhý rok se na obrazovkách objeví také spot organizace Avocados From Mexico, neziskovky založené mexickými pěstiteli avokáda za účelem zvýšení exportu tohoto ovoce do Spojených států.

Letos je však reklama poprvé vnímána i politicky kvůli nástupu Donalda Trumpa do úřadu prezidenta Spojených států. Mexičtí pěstitelé se totiž podobně jako automobilky obávají, že deklarovaná změna obchodní smlouvy „Nafta“, s níž mohou přijít i vysoká cla, je odřízne od amerického spotřebitele.

Super Bowl je po Dni díkůvzdání druhým nejsilnějším národním dnem z hlediska útrat za jídlo a avokádo je jeho pevnou součástí. Připravují se z něj pomazánky, jednohubky a saláty, které ke sledování velkého finále patří stejně jako pivo. Loni mexičtí exportéři jen v krátkém období před Super Bowlem dodali na americký trh 278 milionů avokád. Celoročně pokrývá dovoz od jižních sousedů 80 procent americké spotřeby, uvedl list The Financial Times.

Přestože Trumpovy projevy poslaly dolů mexické peso, čímž exportérům ovoce spíše pomohly, pěstitelé hledí do budoucna s nejistotou. „Lidé mají obavy,“ stěžoval si Enrique Bautista, syn farmáře pěstujícího avokáda na sto tisících hektarů v mexickém Uruapanu. „Pan Trump mluvil o zavedení 35procentního cla na dovoz z Mexika, Číny, Japonska a dalších zemí, ale nespecifikoval, zda se budou týkat jen zpracovatelského průmyslu,“ dodal.

Asociace mexických pěstitelů avokád však upozorňuje, že v případě výpadku mexického dovozu avokád by neměl kdo zajistit dodávky na americký trh. „Žádná jiná země nemůže vykrýt takové množství zboží,“ varoval Ramón Paz, strategický poradce asociace pěstitelů Apeam.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Máme vlastní značky, ukazuje slovenský Lidl v nových spotech - špagety
VIDEO: Slovenský Lidl provokuje. Dobírá si ceny značkových produktů

Reklamní kampaně německého obchodního řetězce Lidl provází jedna kontroverze za druhou. V nejnovější kampani na Slovensku se řetězec snaží posílit pozici...  celý článek

Karel Gott
KOMENTÁŘ: Proč hvězdy berou tolik? Gott měl talent ale i dávku štěstí

Miliardově rekordní přestup fotbalisty Neymara či astronomické výdělky hvězd boxerského ringu oživily otázku: Proč špičkoví sportovci a zpěváci berou...  celý článek

Lego představilo novou kolekci s názvem Ženy ve vesmíru.
Lego před Vánocemi servíruje novou kolekci: oslavuje úspěšné ženy NASA

I letos chce společnost Lego podpořit své vánoční tržby uvedením nové kolekce. Tentokrát míří nejnovější stavebnice na milovníky vesmíru a zároveň obdivovatele...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.