„Nejrozsáhlejší změny v novém jízdním řádu 2018 čekají na zákazníky linky Praha – Plzeň – Domažlice – Řezno – Mnichov. Vlaky pojedou častěji a budou rychlejší. Počet spojů se zvýší ze čtyř na sedm. Doba jízdy se zkrátí na přibližně pět a tři čtvrtě hodiny, což je asi o dvacet minut méně než u současných spojů. Cestující se mohou těšit také na komfortnější vozy německého partnera, se kterým česko-bavorskou linku společně provozujeme,“ zdůraznil chystané změny Michal Štěpán, člen představenstva Českých drah odpovědný za osobní dopravu.
Vítr na Vysočině zavřel školy i železnici, bez proudu zůstávají tisíce lidí |
České dráhy počítají s tím, že o rozšířenou nabídku spojů do Bavorska bude velký zájem, protože jsou už plně využité i současné spoje. „Výhodou je, že v těchto vlacích platí regionální jízdenky. Například Skupinové víkendové jízdenky plus Německo, díky kterým lze podniknout výlet do Řezna, nebo Včasné jízdenky do Mnichova, jejichž cena se pohybuje přibližně od 370 korun,“ upozornil Štěpán.
Od nového roku se cestující dostanou rychleji také do hlavního města Maďarska. Vlak z Prahy dojede do Budapešti o čtvrt hodiny rychleji. Většina spojů, které je tam dopraví, budou mít jednotný název - Metropolitan. Výjimkou budou expresy Hungaria a Metropolitan Slovenská strela.
Zlepší se také doprava do Polska. „Po letošním úspěšném sezónním provozu denního expresu Cracovia z Prahy do Krakova rozšíříme jeho provoz ve spolupráci s PKP Intercity na celoroční. Turisté, studenti a obchodní cestující tak dostanou kvalitní pravidelné denní spojení do druhého nejvýznamnějšího města Polska po celý rok,“ zdůraznil Michal Štěpán.
Rozšiřuje se i spojení Moravy s Katovicemi. Denní pár expresů Moravia Bohumín – Vídeň a zpět bude prodloužen až do polských Katovic. Díky postupujícím stavebním pracím na slovenském koridoru v údolí Váhu dojde také k opětovnému zrychlení spojů EuroCity Praha – Žilina přes Valašsko. Nově pojedou tyto vlaky asi o deset minut rychleji.
Méně nočních spojů
Nočních spojů ubývá napříč Evropou a Česko není výjimkou. Řada evropských dopravců se snaží racionalizovat noční dopravu a posílit konkurenceschopnost a ekonomickou udržitelnost nočního spojení.
„České dráhy chtějí svým zákazníkům nadále nabízet pohodlné spoje typu »noční skok«, kdy se večer uložíte v pohodlí komfortního lůžkového nebo lehátkového vozu a ráno přijedete odpočatí do svého cíle. Na nočních spojích proto spolupracujeme s našimi zahraničími partnery a společně hledáme takové modely, které nám umožní nabídnout kvalitní, pohodlné ale zároveň cenově dostupné a ekonomicky udržitelné služby. V praxi to znamená například sloučení některých spojů do jediného vlaku nebo vedení více vlaků pouze sezónně, kdy je zvýšená poptávka po těchto službách,“ připomněl Michal Štěpán.
K větším úpravám noční dopravy tak dochází na linkách provozovaných ve spolupráci mezi národními dopravci Čerska a Slovenska - Českými drahami a ZSSK. Nově pojede celoročně pouze noční vlak EN 442 / 443 Slovakia, který poveze lůžkové a lehátkové vozy, vozy s místy na sezení a autovozy na trase Praha – Humenné, respektive Košice a Poprad-Tatry.
Druhý noční vlak EN 444 / 445 Bohemia Praha – Košice pojede sezónně v době vánočních prázdnin, Velikonoc, v letní turistické sezóně a o podzimních prodloužených víkendech.
Názvy vlaků Českých drah se od prosince sjednotí. Usnadní to orientaci |
Ke změnám dochází také u nočních vlaků Silesia, Chopin a Metropol. Vlaky Silesia a Chopin budou sloučeny do jednoho vlaku, který pojede z Bohumína přes Krakov do Varšavy. Ve vlaku budou zachovány přímé lůžkové vozy z Prahy jak do Krakova, tak do Varšavy.
Změnu čeká také vlak Metropol, který v noci spojuje Berlín, Prahu a Budapešť. Ten s ohledem ke krokům zahraničních železnic pojede nově pouze v úseku Praha – Budapešť a poveze přímý lůžkový vůz na trase Praha – Vídeň.
„Pro cestující, kteří využívají tento spoj také dál na sever Evropy, ale již nyní můžu slíbit, že se vlak Metropol pokusíme s našimi zahraničními partnery v roce 2019 opět prodloužit až do Berlína, a to v nové kategorii komfortních nočních vlaků,“ zakončil Michal Štěpán informace o mezinárodním jízdním řádu 2018.