Mezník pro ojetinu z ciziny: pět let nebo evropská značka

Jen pětiletá amladší vozidla dovoluje schválit k provozu na silnicích v České republice nový zákon, který platí od začátku tohoto měsíce.
Jen pětiletá amladší vozidla dovoluje schválit k provozu na silnicích v České republice nový zákon, který platí od začátku tohoto měsíce. "Rozhodující přitom je datum jeho první registrace v zahraničí," upřesňuje Josef Pokorný, vrchní rada Ministerstva dopravy a spojů ČR. Současně připouští, že za zmíněné okolnosti bude schváleno ivozidlo, které mohlo třeba i rok či déle stát v zahraničním autosalonu či ve skladu dealera. Nemusí tedy bezpodmínečně být schvalováno podle skutečného stáří jako pětileté a mladší.

Schválena však budou také vozidla, kterým bylo uděleno osvědčení o homologaci a typu ve státech Evropské unie. Jak nepoučený zájemce o dovoz pozná, že auto či motorka toto evropské schválení má? - ptáme se Josefa Pokorného:

"Jednoznačně - homologace je v předepsané skladbě vyznačena na výrobním štítku takového vozidla. Vždy začíná malým písmenem e a pokračuje jedno- či dvoumístným číslem, následuje hvězdička a číslo homologace a teprve potom je klasické výrobní číslo."

Může se stát, že evropskou homologaci bude mít vozidlo starší pěti let?

"Ano. Takové případy ovšem nebudou časté. U aut se s nimi v menší míře lze setkat od roku 1994, u motorek ještě později."

Jak budou okresní úřady schvalovat k provozu starší či havarovaná auta či motorky, které jejich dovozci či majitelé dopravili do země před 1. červencem, tedy před platností nového zákona?

"Pokud o tom na úřadu zahájili příslušné řízení, tak podle starých podmínek, které byly v platnosti do 30. června 2001."