Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Ministerstvo znovu testovalo potraviny, tentokrát selhal kečup

  0:59aktualizováno  0:59
Ministerstvo zemědělství si podruhé během půl roku nechalo porovnat potraviny. Tentokrát se zaměřilo na dětskou stravu a výrobky prodávané pod privátními značkami řetězců. A podle prvních výsledků, které má MF DNES k dispozici, se opět ukázalo, že v podobném obalu se často nachází úplně jiné zboží.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Profimedia.cz

Jedním z největších propadáků testu byl kečup prodávaný pod privátní značkou Clever v řetězcích Billa. Výzkum, který prováděli odborníci z Ústavu konzervace potravin Vysoké školy chemicko-technologické Praha, totiž ukázal, že v podobném obalu se nachází výrobek s jinou recepturou, jinými konzervačními látkami i sladidly.

Nejpodstatnějším údajem pro spotřebitele je podíl rajčatové sušiny. Zatímco český kečup obsahuje 6,7 procenta sušiny, rakouský 8,6 procenta. „Pokud to přepočítáme, znamená to, že český kečup je vyroben zhruba ze 130 gramů rajčat na 100 gramů výrobku, zatímco rakouský ze 170 gramů rajčat,“ vysvětluje Jan Pivoňka z VŠCHT.

Rozdílně výrobci přistoupili i k tomu, co uvedli na etiketě. Zatímco v českém kečupu údaj o hmotnosti rajčat použitých na 100 gramů výrobku neuvedli vůbec, na rakouském deklarovali 190 gramů.

„Přepočet nemusí být přesný, proto se uvádí podíl sušiny, který lze exaktně změřit. Nicméně je jasné, že v českém je méně rajčat,“ uvádí Pivoňka.

To se projevilo i v senzorickém testu. Rakouský kečup hodnotitelům jednoduše chutnal víc než český. A ještě mnohem víc než slovenský. U toho mohlo sehrát roli, že byl místo cukru, který výrobce použil u produktu zakoupeného v Česku a Rakousku, doslazen glukózovo-fruktózovým sirupem.

Velký rozdíl test ukázal také u konzervy s kousky ananasu zakoupené v řetězci Globus v rámci jeho řady výrobků Korrekt.

„Většina lidí, kteří ochutnali výrobek z Česka a Německa, preferovala ten německý,“ říká Pivoňka. Německý výrobek byl energeticky hodnotnější a obsahoval opět více sušiny. Podle Pivoňky mohl být vyroben ze zralejších ananasů.

„Je možné říct, že spotřebitelé v Česku, na Slovensku a v Maďarsku dostávají i v rámci privátních značek řetězců rozdílnou kvalitu, byť se výrobky na první pohled tváří stejně. A často můžeme říct, že kvalita je horší,“ má jasno lidovecký ministr zemědělství Marian Jurečka.

Nový test však doložil i případ, kdy se naopak poškození mohou cítit také Němci. Netýkal se privátních značek řetězců, ale dětské výživy.

Výrobek Hipp dýně obsahoval v Česku 90 procent dýně a zbytek vody, v Německu bylo dýně jen 65 procent, zbytek výrobce kromě vody nastavil bramborovým škrobem. Nemuselo to však být tím, že by se výrobce snažil ušetřit. „Ta úspora by byla velmi nízká. Navíc je to dětská výživa. Výrobci mnohem víc než za dýni utratí za kontroly při výrobě,“ říká Pivoňka s tím, že brambory mohou být ve výrobku proto, aby zjemnily chuť.

Potraviny jako politické téma

I výsledek, který dopadl v neprospěch německého výrobku, však pro Jurečku má význam. Může tak ukázat, že na problém doplácejí též spotřebitelé na Západě, což se v tlaku na výrobce může hodit. Výsledky testu navíc přicházejí v exponované době krátce před volbami.

A právě Jurečka z tématu letos udělal jednu z vlajkových lodí KDU-ČSL. Více se začali angažovat i premiér Bohuslav Sobotka z ČSSD a eurokomisařka Věra Jourová z hnutí ANO.

Poslední dva jedou shodou okolností v pátek do Bratislavy na summit ke dvojí kvalitě potravin, který se koná pod záštitou Sobotky a jeho slovenského protějšku Roberta Fica. Současný test navázal na ministerský průzkum z letošního června, jehož výsledky si vysloužily i dosud nejzásadnější průlom na evropské scéně. To když předseda Evropské komise Jean-Claude Juncker prohlásil, že dvojí kvalita v EU není přípustná. Politici však ví, že spíš než zákony mohou změny dosáhnout tlakem na výrobce. „Výrobcům tím vzniká nepříjemná negativní reklama,“ říká Jurečka.

Stejná značka, jiný obsah

Stejná značka, jiný obsah




Nejčtenější

Brity pobouřila cibule v plastu z Lidlu. Mayová vyhlásila odpadu válku

Lidl začal prodávat loupané cibule v plastu. Zákazníci krok kritizují.

Britové na sociálních sítích kritizují diskontní řetězec Lidl za to, že začal prodávat loupanou cibuli v plastových...

Diesely nikdo nechce. V britských automobilkách hrozí masivní propouštění

(Ilustrační snímek)

Pracovníci automobilového průmyslu ve Velké Británii mají důvod k obavám. Snaha o ukončení provozu dieselových vozidel...



Ceny bytů rapidně vzrostly. Za cenu jednoho v Praze jich v Ústí koupíte osm

(Ilustrační snímek)

Ceny bytů v Česku za tři roky zdražily o čtvrtinu. Průměrná cena za byt o výměře 65 metrů čtverečních se vyšplhala...

Nový rekord. Norwegian Airlines zvládly nejrychlejší let přes Atlantik

Ilustrační snímek

Aerolinky Norwegian Airlines drží rekord v letu přes Atlantik v nejkratším čase uskutečněný podzvukovým komerčním...

Spodničkáři Jejího Veličenstva přišli o licenci. Kvůli pikanteriím v knize

Britská královna Alžběta II. na garden party v zahradách Buckinghamského paláce...

Společnost Rigby & Peller měla výsadní postavení – dodávala luxusní spodní prádlo přímo do Buckinghamského paláce. S...

Další z rubriky

ANKETA: Vyberte podnikatelský příběh roku 2017

Cenu čtenářů MF DNES a iDNES.cz za Nejlepší podnikatelský příběh roku 2016...

Čtyři „ženské“ firmy, vedle nich čtyři „mužské“. A v jedné z nich se zrodil podnikatelský příběh roku 2017. Pomozte ho...

Stát vypsal soutěž na podporu kvalitních potravin. Babiš tendr kritizuje

Andrej Babiš při rozhovoru pro MF DNES (12. 9. 2017)

Státní zemědělský intervenční fond (SZIF) vypsal soutěž na část tendru na tříletou podporu kvalitních potravin za...

Titul krajského podnikatele roku míří do opavské Isotry. Firmy dvou švagrů

Cenu pro nejlepší krajské podnikatele převzal za společnost Isotra Erich...

Začínali v garáži, dnes patří mezi největší výrobce stínící techniky, například žaluzií, v České republice. Dva švagři...

Najdete na iDNES.cz