„Práce pro mě byla vždy na prvním místě, už když jsem začal od 15 let trávit celé léto na brigádách v naší firmě. A mělo to i finanční důvody, protože díky nim jsem si mohl našetřit třeba na kolo,“ vzpomíná na začátky v otcově firmě její nový majitel.
Z práce ve skladu s výstrojním materiálem se vypracoval až na pozici ředitele zbrojařsko-průmyslového holdingu Czechoslovak Group (CSG) a teď se stal jeho stoprocentním majitelem. Rodinný byznys, který zahrnuje více než 60 firem s tržbami 20 miliard korun, mu otec kompletně předal. „V žádném luxusu jsem nevyrůstal a ani dnes to nepatří ke stylu naší rodiny. Zvykem je u nás vstávat brzy a začít pracovat,“ říká Michal Strnad.
Absolvent anglického ekonomického lycea má byznys v krvi již od mládí. První dvě firmy založil v 18 letech, poskytovaly služby v pojišťovnictví a servisu automobilů.
„Později jsem je prodal, ale dodnes fungují. Byly to malé společnosti, ale jako škola podnikání a práce s lidmi zafungovaly stoprocentně,“ vzpomíná. „Studoval jsem také na ekonomické vysoké škole, ale postupně převážila práce pro skupinu, takže jsem ji nedokončil,“ vysvětluje Strnad.
Podobá se tak otci Jaroslavovi, který má pouze technické střední vzdělání. Michal Strnad se do práce v holdingu CSG zapojil naplno od dvaceti let. „Vlastnickou roli jsem již plnil například u výrobce radarů Retia či strojírenského podniku Kovosvit,“ doplňuje.
Pětačtyřicetiletý zakladatel Jaroslav Strnad po dvou letech synova ředitelování usoudil, že je načase na úplné mezigenerační předání byznysu. Podle jeho slov naplňuje převod majetku zásadu „kdo podnikání řídí, má za něj nést plnou odpovědnost, a to včetně vlastnické“.
Miliardářem přes noc
Strnad starší, jehož majetek časopis Forbes loni odhadl na 7,3 miliardy korun, bude v holdingu působit již jen v dozorčí radě, kde chce pokračovat ve vyhledávání nových investičních a obchodních příležitostí strategické povahy.
Otec a syn ujišťují, že na fungování podniku, pod jehož křídla spadá většinový podíl v automobilce Tatra, opravny civilních letadel Job Air Technic sídlící na letišti v Mošnově (na jaře se zde začne stavět nový hangár na opravy menších strojů) nebo výrobce hodinek Prim, se změnou majitele nic nemění.
Czechoslovak Group v posledních letech investuje do menších a středních podniků. Mezi ty patří i loňský nákup výrobce letištních radarových systémů Eldis Pardubice nebo vývojáře softwaru pro řízení letového provozu CS Soft.
Zbrojařský magnát Strnad má další zářez. Koupil výrobce radarů Eldis |
„Jsou české společnosti v tomto ranku, které mají růstový potenciál a můžeme je rozhýbat, jako se nám to povedlo uTatry. My pro ně můžeme být ideální partner,“ řekl pro MF DNES Michal Strnad.
Napodobit otcův úspěch s automobilkou Tatra nebude snadné. Koupě kopřivnického výrobce nákladních vozů v roce 2013 v exekuční dražbě společností Tatra Trucks, ve které drží holding CSG 65procentní podíl (zbytek má holding podnikatele Reného Matery), byla pro skupinu klíčová.
Automobilka od té doby postupně navyšuje výrobu, stala se ziskovou. V roce 2016 výroba skokově narostla o zhruba 50 procent na 1 326 vozidel, loni produkce stoupla o dalších 12 procent na 1 481 aut.
Soustředí se přitom jak na civilní, tak vojenské zakázky. V obranném průmyslu vidí Strnad potenciál ve spolupráci se západními zbrojovkami včetně amerických, jako je General Dynamics.
Přestože je CSG často prezentována jako zbrojařská skupina, podnikání rodiny Strnadů je poměrně různorodé. Patří do něj kromě Tatry i nákladní vozy Avia nebo třemošnický závod Dako-CZ, který vyrábí brzdy pro kolejová vozidla.
Michal Strnad ještě před přepsáním 100procentního podílu CSG jako investor vstoupil do několika startupů, jejichž jména zatím nechce zveřejňovat. „Startupy jsou z podstaty riziková investice - některé se chytnou, některé zaniknou. Těm, které jsem si vybral, se docela daří, ale chci, aby svou životaschopnost ukázaly bez toho, že mají v zádech jméno Strnad,“ uvedl nejmladší český miliardář.