Míchané pivní nápoje milují hlavně Němci

  9:42aktualizováno  9:42
Šamp a Marathon jsou názvy pivních mixů, které vznikají v českokrumlovském a strakonickém pivovaru. Ostatní pivovary se však do výroby speciálních pivních nápojů příliš nepouštějí. Hostinští se přitom setkávají s požadavky na nápoj radler - pivo smíchané s limonádou.
Pivo - (c) profimedia.cz/corbis

Pivo - (c) profimedia.cz/corbis - Pivo - ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

Radler pijí především německy mluvící turisté, zvyk míchat pivo s limonádou pochází totiž z Německa.

"Když přijede zájezd z Německa, dá si radler asi tak čtvrtina hostů. Pijí ho hlavně, když je horko, je lehčí než pivo," uvedla majitelka českokrumlovské restaurace Konvice Kateřina Müllerová. Sama pochází z Německa, a tak upozornila na další tamní oblíbený nápoj - kvasnicové pivo s kolou.

Zatímco v zahraničí lze koupit třeba pivo s borůvkovou příchutí, čeští pivaři se míchání piva s čímkoli jiným brání.

Jedenadvacetiletý Miroslav Kalous z Českých Budějovic ale připouští, že by pivo s limonádou klidně ochutnal. "Ale v životě mě to nenapadlo, protože jsem to u nikoho neviděl. Ale proč bych to nezkusil - jen bych toho asi nevypil pět půllitrů jako normálního piva," uvedl Kalous.

Sám si přitom s oblibou dá belgické pivo značky Hoegaarden. To je bílé pšeničné kvasnicové pivo se speciálními přísadami -například koriandrem a pomerančovou kůrou. Má ovocnou příchuť a do půllitru natočeného hoegaardenu se vhazuje plátek citronu.

"Viděl jsem to pít v hospodě a zaujalo mě to, mimo jiné kvůli zvláštnímu půllitru, do kterého se točí. Teď si hoegaarden občas dám pro zpestření, je to také taková limonádička. Ale taky ho nevypiju více než jeden," dodal Kalous.

O poptávku turistů po pivních mixech se starají hlavně hostinští mícháním limonád do piva. Největší jihočeský pivovar Budějovický Budvar nikdy o výrobě mixů neuvažoval a ani neuvažuje.

"V České republice a v jižních Čechách nebudou mít míchané nápoje budoucnost, i když třeba v Německu nebo Rakousku jsou rozšířené," vysvětlil vrchní sládek Budvaru Josef Tolar.

I pivovary, které mají mixy na seznamu svých výrobků, je vaří jen v omezené míře. Českokrumlovský Eggenberg sice svůj nápoj Marathon, což je citronový základ s pěti procenty přimíchaného piva a necelým půl procentem alkoholu, vyrábí už osm let, ale ročně ho vyrobí pouze dvě stě hektolitrů. Tedy pouze zanedbatelnou část z pětačtyřicetitisícového výstavu.

"Český trh je konzervativní, pijí se hlavně tradiční světlá piva. I spotřeba tmavých piv je omezena. Uvést Marathon na trh ve větší míře by vyžadovalo velkou marketingovou kampaň," řekl zástupce ředitele Eggenbergu Rostislav Zagora. Marathon se pouze prodává v obchodech v třetinkových láhvích, v hospodách se netočí.

V Měšťanském pivovaru Strakonice zase využívá část výrobních kapacit pražský minipivovar Pivo Praha, který se zaměřuje na výrobu speciálních piv. Strakonické pivo využívá jako základ pro svůj pivní sekt s názvem Šamp.

Ten vzniká přidáním cukru a sektových kvasinek do půllitrové lahve piva, ve které potom ještě měsíc dozrává. Ročně se ve Strakonicích vyrobí asi dvě stě beden Šampu, tedy dvacet hektolitrů.

"Nabízíme ho pouze v naší pražské restauraci Pivovarský dům, pijí ho převážně ženy a hodně turisté, zvláště u Rusů je oblíbený," poznamenal spolumajitel firmy Pivo Praha Václav Potěšil.

Výroba pivních mixů není rozšířená ani v celorepublikovém měřítku. Z pivovarů jich ročně vyjde jen něco přes tisíc hektolitrů z celkového počtu devatenácti milionů.

Autoři:


Nejčtenější

Výplach na americké burze se přelévá do celého světa, do Česka také

Ilustrační snímek

Akcie ve Spojených státech zaznamenaly ve středu nejprudší denní propad za několik měsíců. Pokles cen zasáhl hlavně...

Zmetek, označil Ťok lokomotivy, které České dráhy koupily dvakrát dráž

Ilustrační snímek

Optikou ministra dopravy Dana Ťoka jsou lokomotivy Emil Zátopek zmetkem, který je nutné vrátit výrobci. Za...



Všichni chtěli spot ve stylu Air Bank, říká autor. Nově opisuje E.ON

Reklama na služby E.ON.

Jedni říkají, že jde o „vykrádačku“, jiní to tak nevidí. Spotů, které se inspirovaly populárními krátkými reklamami Air...

Šátek za tisíc dolarů vypadá jako ženské přirození, značka Fendi sklidila výsměch

Růžovou šálu Touch of Fur vyrábí italská módní značka Fendi

Italská značka luxusního oblečení Fendi pobavila svým kožešinovým šátkem mnohé uživatele sociálních sítí. Zejména jeho...

Mladí chtějí žít na dluh a mít hned to, na co rodiče šetřili, říká bankéř

Šéf Sberbank Edin Karabeg

Mileniálové si půjčují a jsou častěji ochotni jít do rizika než jejich rodiče, myslí si šéf české pobočky Sberbank Edin...

Další z rubriky

Virtuální zrcadlo, kdo je nejkrásnější? Technologie mění online nákup oblečení

Rtěnku, brýle i šperky je možné si v e-shopu virtuálně vyzkoušet na vlastním...

Obchody specializující se na prodej na internetu stále usilovněji vymýšlejí, jak překonat základní nevýhodu proti...

Láhev za půl milionu dolarů. Aukční síň vydražila nejdražší vína

Romanée Conti 1945, Côte de Nuits, Grand Cru (588 tisíc amerických dolarů)

Dvě láhve červeného vína z francouzského vinařství Romanée-Conti zlomily dosavadní aukční rekordy, ale i odhady znalců....

Mladí chtějí žít na dluh a mít hned to, na co rodiče šetřili, říká bankéř

Šéf Sberbank Edin Karabeg

Mileniálové si půjčují a jsou častěji ochotni jít do rizika než jejich rodiče, myslí si šéf české pobočky Sberbank Edin...



Najdete na iDNES.cz