Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


KOMENTÁŘ: Britové mají na výběr šest scénářů, ale nezmění se

  11:11aktualizováno  11:11
Veškeré analýzy, co bude s ekonomikou po vystoupení Britů z Evropské unie, jsou podle ekonoma Aleše Michla nesmyslné. Zatím totiž není vůbec jasné, jakým směrem se nyní Velká Británie vydá. Počet cest, kterými se země může ubírat, je podle něj minimálně šest.

Radost v londýnském štábu příznivců brexitu.(24. června 2016) | foto: Reuters

Mám EU rád. Hlavně tu myšlenku - protiválečný projekt. Myšlenku, že společně sedneme k jednání o obchodu, míru nebo rizicích tohoto světa s USA, Ruskem nebo Čínou.

Brusel je ale problém. Myslí si tam o sobě, že jsou nadlidi. Vesměs to jsou žvanilové. Plodí se tam nesmyslné regulace. Omezují nám žárovky a žehličky, ale když přišlo na migrační krizi, byli impotentní. Jejich nabubřelost rozhodla o brexitu.

Aleš Michl, externí poradce ministra financí, ekonom fondu Quant

Ekonom Aleš Michl

Brusel nepochopil, že každý stát v Unii má svůj národní zájem. A místo toho, aby tyto zájmy propojoval, tak je reguloval. Boris Johnson (bývalý londýnský starosta, výrazný konzervativní politik a kritik EU - pozn. red.) řekne jednu větu a ta má obsah. Brusel vypustí několikastránkové prohlášení, které je bez obsahu.

A co teď tedy Británii čeká?

Všechny analýzy, jak ekonomika utrpí, když Britové odejdou z klubu, jsou nesmysl. Nevíte, co bude, neboť neznáte plán B.

Plán B rozhodne. Protože teprve ten stanoví, jaké obchodní a další dohody se Británii s Evropou podaří dojednat.

Řešení má šest variant

První krok je už jasný. Premiér David Cameron během tří měsíců odejde, zvolí se nový lídr Británie (více čtěte zde).

I druhý krok vypadá v této chvíli jasně: nový lídr Británie na summitu EU podá žádost o vystoupení (odvolá se na článek 50 Smlouvy o EU, který říká, že každý členský stát se v souladu se svými ústavními předpisy může rozhodnout z Unie vystoupit).

A pak začne to, co zatím neznáme.

Britové mají celkem šest cest, jaké mohou dál zvolit. Tady je jejich přehled:

  1. Mít dohody s EU jako klub Norsko, Island a Lichtenštejnsko.
  2. Naklonovat švýcarský model a podepsat konkrétní dohody o bezcelních obchodech.
  3. Vyjednat si speciální dohodu jako třeba Kanada.
  4. Vyjednat si speciální celní podmínky jako třeba Turecko.
  5. Zastřešit se dohodami Světové obchodní organizace.
  6. Vyjednat si VIP obchodní smlouvy s EU, nadstandard nad předešlé modely – sen euroskeptiků.

Teď budou dva roky jednání o plánu B, o vystoupení, všechny dohody se musí nasmlouvat znovu - a pak třeba bude znovu referendum. Irové jednou takhle hlasovali o Lisabonské smlouvě. Jednou řekli NE, pak referendum zopakovali a řekli ANO. Ale stejně Britové prostě přemýšlí jinak než Brusel.

Unii, jak teď funguje, nikdo nechce. Je třeba ji změnit, říká Telička

Moji kamarádi v londýnské bance jsou v práci už od osmi čtvrtečního večera. Ráno, když jsem jim psal SMS a ptal se, jak se mají, poslali mě do pr***e. Ani se nezastavili, jak moc se obchodovalo s britskou librou (o vývoji britské libry čtěte zde). Nejistota po rozhodnutí o brexitu má na trh vliv.

Avšak z dlouhodobějšího pohledu není výsledek hlasování žádná tragédie. Je nesmysl, aby dlouho padala libra a podobně. Britové by stejně dříve či později odešli – podívejte se na jejich historii. EU dříve ani nepotřebovali.

Takže vědí, že to půjde i bez EU. Norsko nebo Švýcarsko s obchodními dohodami pro obchod s EU na tom nejsou špatně. Ale musíte mít s Unií vyjednané dohody, jako mají oni.

Ať tak nebo tak – Britové se nezmění nikdy. Brusel je ten, kdo by se měl změnit.

Autor:



Nejčtenější

Brity pobouřila cibule v plastu z Lidlu. Mayová vyhlásila odpadu válku

Lidl začal prodávat loupané cibule v plastu. Zákazníci krok kritizují.

Britové na sociálních sítích kritizují diskontní řetězec Lidl za to, že začal prodávat loupanou cibuli v plastových...

Diesely nikdo nechce. V britských automobilkách hrozí masivní propouštění

(Ilustrační snímek)

Pracovníci automobilového průmyslu ve Velké Británii mají důvod k obavám. Snaha o ukončení provozu dieselových vozidel...



Ceny bytů rapidně vzrostly. Za cenu jednoho v Praze jich v Ústí koupíte osm

(Ilustrační snímek)

Ceny bytů v Česku za tři roky zdražily o čtvrtinu. Průměrná cena za byt o výměře 65 metrů čtverečních se vyšplhala...

Nový rekord. Norwegian Airlines zvládly nejrychlejší let přes Atlantik

Ilustrační snímek

Aerolinky Norwegian Airlines drží rekord v letu přes Atlantik v nejkratším čase uskutečněný podzvukovým komerčním...

Spodničkáři Jejího Veličenstva přišli o licenci. Kvůli pikanteriím v knize

Britská královna Alžběta II. na garden party v zahradách Buckinghamského paláce...

Společnost Rigby & Peller měla výsadní postavení – dodávala luxusní spodní prádlo přímo do Buckinghamského paláce. S...

Další z rubriky

Musk bude bez mzdy. Získá však miliardy dolarů, pokud Tesla pošlape

Majitel firmy Tesla Elon Musk.

Americký podnikatel Elon Musk by měl zůstat v čele společnosti Tesla dalších deset let. Po tuto dobu nebude dostávat...

Carrefour plánuje zásadní změny, oseká 2400 míst a investuje miliardy

košík, ilustrační foto

Francouzský maloobchodní řetězec Carrefour odhalil v úterý svou vizi pro příští roky. Kromě vytvoření strategických...

Katalánci chtěli svobodu, místo ní chudnou. Přišel první účet za referendum

Demonstranti zablokovali některé silnice na severovýchodě Španělska, ochromeny...

Výzkum madridské banky BBVA poukazuje na to, jak nákladný je pro Katalánsko jeho boj za nezávislost. Ekonomika...

Najdete na iDNES.cz