Microsoft se chystá na souboj s AOL

V jednom rohu internetového ringu se připravuje největší světová softwarová společnost s 31 miliardy dolarů v hotovosti kontrolující 90 procent osobních počítačů. Ve druhém rohu se chystá mediální kolos s třiceti miliony internetových uživatelů a rozsáhlou databází hudby, filmů i zpravodajství. Schyluje se k souboji těžkých vah - Microsoftu a AOL Time Warner - o ovládnutí příští vlny internetových služeb.

Každá z obou obřích společnosti doufá, že to bude právě ona, která opanuje elektronický obchod, online nabídku hudebních nahrávek  či elektronickou komunikaci. Podle analytiků střet obou rivalů právě začíná. "Myslím, že máme před sebou úpornou válku, která se povleče pár let, než získají navrch chladné hlavy," míní analytik poradenské firmy Gartner Group David Smith.

Zápolení mezi Microsoftem a AOL je o to pozoruhodnější, že proti sobě stojí dvě nejuznávanější osobnosti amerického byznysu a respektovaní stratégové: Bill Gates z Microsoftu a Steve Case z AOL. "Nepochybuji o tom, že AOL se chce stát příštím Microsoftem," říká technologický expert z Centra pro digitální demokracii Jeff Chester.

Nejnovější zbraní Microsoftu bude nový operační systém Windows XP, který si odbude premiéru 25. října. Ten se má stát základnou pro projekt HailStorm obsahující ucelenou sadu internetových služeb mířících v řadě případů proti AOL.

Nové Windows XP budou uživatele směřovat k využívání internetových služeb sítě MSN, která zatím se svými 6,5 miliony klientů za třiceti miliony lidí AOL výrazně zaostává.

V oblasti digitálních médií stojí proti softwaru od Real Networks, který má úzké vazby na AOL, další verze přehrávače Media Player od Microsoftu. Warner Music už s Real Networks spolupracuje na platformě MusicNet, která nabízí za poplatek přístup k hudebním nahrávkám na internetu. Microsoft se zase spojil s konkurenčními vydavateli Sony a Universal.

O tom, že souboj o nadvládu nad internetem nebude probíhat v rukavičkách svědčí i poslední iniciativa AOL. Společnost začala přemlouvat výrobce PC, kteří mají omezené možnosti, jak upravit nastavení Windows na dodávaných strojích, aby výměnou za určitý obnos upřednostnili v předvolbách tohoto operačního systému přístup do webu prostřednictvím AOL.

Reakce Microsoftu na sebe nenechala čekat. "Snaží se přimět výrobce PC, aby vymazali některá nastavení Windows a nedali lidem možnost pracovat s naším softwarem," prohlásil předseda představenstva Microsoftu Bill Gates.

AOL odpovědělo, že podobné dohody jsou součástí zdravého konkurenčního prostředí. "Microsoft se nemůže smířit s tím, že jejich monopol už jim nezaručuje výsadní reklamu na ploše monitorů," řekl mluvčí AOL John Buckley.