Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Štěch: Zvyšme odvody živnostníkům, zajistíme tak firmám desítky tisíc lidí

  8:44aktualizováno  9:59
Příliv až několika desítek tisíc pracovníků by mohlo tuzemským firmám zajistit zvýšení odvodových podmínek pro osoby samostatně výdělečně činné na úroveň nyní platnou pro zaměstnance. Na sjezdu odborového svazu Kovo to ve čtvrtek v Olomouci řekl předseda Senátu Milan Štěch (ČSSD). Asociace malých podniků vzápětí vyzvala k jeho odvolání.

Milan Štěch | foto:  Dan Materna, MAFRA

Podle Štěcha nižší odvody pro OSVČ využívá mnoho „pseudopodnikatelů“, kteří by se po srovnání podmínek raději stali zaměstnanci.

„Myslím si, že je tu velká skupina lidí, kteří pracují jako OSVČ a nejsou z národohospodářského hlediska efektivně využití. My máme tolik OSVČ, jako mají typicky agrární země na jihu Evropy a nikdo neví, jaký je jejich přínos pro tvorbu HDP,“ řekl Štěch.

Statistika: Podnikáním si vydělává méně lidí

Počet podnikatelů v Česku, kteří si samostatnou výdělečnou činností skutečně vydělávají, klesl v letošním 1. čtvrtletí o deset tisíc na 971 tisíc (více čtěte zde). Ze všech OSVČ klesl o osm tisíc na 570 tisíc počet těch, kteří mají samostatnou výdělečnou činnost jako hlavní. Počet těch, kteří ji mají jako vedlejší, tedy pro ně podnikání není hlavním zdrojem příjmů, činí 401 tisíc.

Dodal, že si živnostníků váží, protože jsou to lidé, co se o sebe umějí postarat. „Mezi skutečnými živnostníky a skutečnými podnikateli je mnoho pseudo-, kteří tam jsou jenom proto, že mají trvale lepší odvodové podmínky. Platí pouze jednu třetinu pojištění zdravotního a sociálního a to je enormně velká výhoda oproti zaměstnancům,“ podotkl.

Firmy, které se nyní v důsledku mimořádně nízké nezaměstnanosti potýkají s nedostatkem pracovníků, by podle Štěcha měly mít zájem na tom, aby se v odvodech udělal pořádek.

Zbláznil se, sebevražda ČSSD pokračuje, schytal to Štěch za útok na OSVČ

„Jsem přesvědčený, že by (při sjednocení odvodových podmínek) přibylo několik desítek tisíc zaměstnanců nebo lidí, kteří by chtěli být zaměstnanci,“ míní Štěch, podle kterého by se odvodové podmínky OSVČ a zaměstnanců měly srovnávat postupně.

„Nevolám po skokovém vyrovnání, ale postupném. Měli bychom se nad tím zamyslet, protože je to podle mého názoru neefektivní využívání pracovní síly,“ uzavřel senátor.

Úřadující šéf ČSSD Milan Chovanec však nepovažuje nápad stranického kolegy Štěcha za realistický a navrhuje soustředit se na jiné cíle, jako je výše platů či podpora mladých rodin.

16.června 2017 v 10:12, příspěvek archivován: 16.června 2017 v 10:23

Nápady kolegy Štěcha k OSVČ nepovažuji za realistické.Jsou jiná důlezitá témata: mj výše mezd,ochrana spotřebitelů a podpora mladých rodin.

Firmy: je to skandální a brutální útok

Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR (AMSP) na svém webu vzápětí vyzvala ke Štěchově odvolání. Štěchova čtvrteční slova považuje za skandální a za zatím nejbrutálnější útok na živnostníky posledních let.

Řešení, o kterém mluvil Štěch, je podle asociace populistický předvolební výkřik, který nemá žádný racionální základ a jeho zavedení by ohrozilo infrastrukturu venkova a regionů, kde drobní živnostníci vytvářejí základní obslužnost. „Způsob, jakým se rozhodl druhý nejvyšší ústavní činitel v zemi řešit pracovní trh, považuje AMSP ČR jak z pohledu ekonomického, tak sociálního za naprosto diletantský,“ píše asociace na webu.

Předseda AMSP Karel Havlíček se v nejbližších dnech sejde s předsedy politických stran zastoupených v Senátu a navrhne, aby se zvážilo jednání o odvolání Štěcha z funkce. „Zdvojnásobit desetině populace České republiky odvody jenom proto, že se někdo domnívá, že mezi nimi jsou i tací, kteří podnikáním skrývají běžný pracovní poměr, je neuvěřitelný návrh,“ uvedl Havlíček. Štěchův návrh je podle něj přímým útokem proti většině poctivých živnostníků.

Dlouhý: Odvody se musí naopak snížit

Štěch už ve čtvrtek připustil, že úvaha o srovnání odvodů nebude před podzimními parlamentními volbami populární. Nad lepším využitím tuzemské pracovní síly by se podle něj přesto měla společně zamyslet vláda, Parlament i zaměstnavatelé. AMSP k tomu uvedla, že respektuje diskusi ohledně ceny práce a odvodů, ale musí být podložena fakty a analýzou dopadů.

Pro zvyšování odvodů živnostníků, aby byli motivováni přejít do zaměstnaneckého poměru, není důvod, reagoval prezident Hospodářské komory ČR Vladimír Dlouhý. Česká republika má podle něj jedno z nejvyšších zatížení práce na světě kvůli enormním odvodovým nákladům hrazeným zaměstnavateli. „Právě tento problém by politici měli řešit, sebrat odvahu a konečně tak vysoké zatížení práce snížit,“ vyzval Dlouhý.

Autoři: ,



Nejčtenější

Už je jen otázkou, kdy realitní bublina v Česku praskne, říká odborník

(ilustrační snímek)

Česká republika čelí realitní bublině a otázkou není, zda praskne, ale kdy praskne. Na odborné konferenci to ve čtvrtek...

Miliardářem přes noc. Rostoucí bitcoin poslal Australana mezi superbohaté

James Gilbert

Z kryptoměnového šílenství vzešel další miliardář. Je jím Australan James Gilbert. Prezident společnosti Crypto, jejíž...



Exploze v Rakousku odřízla tři země od plynu. V Itálii je stav nouze

Výbuch poblíž Baumgarten an der March v Rakousku.

Exploze plynového terminálu na východě Rakouska u slovenských hranic přerušila dodávky plynu do Itálie, Slovinska a...

Byty v panelácích zdražily o 50 procent, nedosáhne na ně ani střední třída

Panelový dům na sídlišti Broumovská.

Panelové byty jsou nejdostupnějším typem bydlení v Česku. V posledních letech však podražily tak, že na ně často...

Bernard provokuje další reklamou. Vyjadřuje nesouhlas s kampaní #MeToo

Kontroverzní reklama pivovaru Bernard.

Pivovar Bernard pobouřil další provokativní reklamou. Tentokrát se v ní naváží do kampaně #MeToo. Ta spojuje ženy z...



Další z rubriky

Z pivovaru rychle do půllitru. Nové hospody zkrátí cestu od tanku k výčepu

Také cesty, kudy teče pivo z tanků do pípy, je potřeba pravidelně udržovat...

V hospodách, které jsou součástí nového konceptu Srdcovka, plánuje Gambrinus čepovat pivo přímo z tanku „Krátké vedení...

Nevhazujte reklamu. Zájem lidí o akční letáky klesá, tvrdí studie

Reklamu nechci, varují stále častěji poštovní schránky českých domácností.

Letáky obchodních řetězců odmítá stále více lidí. Poslední čtyři roky klesá i podíl Čechů, kteří podle nich nakupují. V...

Bernard provokuje další reklamou. Vyjadřuje nesouhlas s kampaní #MeToo

Kontroverzní reklama pivovaru Bernard.

Pivovar Bernard pobouřil další provokativní reklamou. Tentokrát se v ní naváží do kampaně #MeToo. Ta spojuje ženy z...



Najdete na iDNES.cz