Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Stát otočil, přihraje miliardy na nové vlaky Českým drahám i Škodě

  10:00aktualizováno  10:00
Českým drahám a některým krajům se otevřela cesta k dotacím na pořízení nových vlaků v objemu téměř osmi miliard korun, která se jim ještě před pár týdny zdála neprůjezdná. Ministerstvo dopravy ustoupilo od původních plánů, že dá peníze pouze na nové soupravy, jejichž provoz kraje vysoutěží.

Railjety Českých drah zajíždí až do Grazu, jezdí tak i přes technicky náročnou trať Semmering, která je zapsaná v památkách UNESCO. | foto: České dráhy

Dosud u nás většinu vlaků objednávaných kraji zajišťují České dráhy zcela bez soutěže na základě desetileté smlouvy z roku 2009.

Stát ustoupil požadavku některých krajů a otevřel nakonec dotace i pro ty, kteří s drahami nemají smlouvu vysoutěženou. „Chceme z evropských prostředků co nejvíce podpořit pořízení nového vozidlového parku na železnici včetně regionálních linek. Proto jsme tento program krajům otevřeli a řešili s Bruselem nastavení podmínek pro čerpání dotací,“ vysvětlil mluvčí ministerstva Tomáš Neřold.

Podmínkou pro dotace je buď soutěž na provoz linky, nebo přímé zadání jednomu dopravci. V takovém případě ovšem bude mít kraj povinnost přímé zadání předem oznámit a čekat, zda se někdo nepřihlásí se zájmem o stejný byznys. Pokud ano, přímé zadání bude omezeno jen do roku 2023, pak by za dotace nakoupené vlaky převzal vysoutěžený dopravce.

Desítky nových vlaků

Podle náměstka ministra dopravy Tomáše Čočka by první výzva měla být vypsána ještě do konce června, připraveno v ní je celkem 7,73 miliardy korun z programu OPD 2. Za takový objem peněz jde koupit například několik desítek elektrických jednotek. Se soutěží jsou nejdále v Jihomoravském kraji, který chce jít cestou, že vozy bude mít ve svém vlastnictví a pronajímat je bude dopravcům. Soutěž už běží. Předběžné oznámení vypsal Ústecký kraj.

Dráhy křísí rychlík z Liberce do Prahy. Pojede dvě hodiny

Za změnu podmínek výrazně lobboval Plzeňský kraj. Ten na konci roku uzavřel s Českými drahami bez soutěže desetiletý kontrakt na provoz páteřní linky z Horažďovic do Plzně, podle původních podmínek dotací by ale České dráhy na nákup vlaků pro tuto trasu nemohly čerpat dotace. Nově tuto šanci mít budou.

Hejtman Josef Bernard argumentoval tím, že podmínky ministerstvo změnilo a kraje neměly šanci se připravit, argumentoval i posudkem poradenské společnosti PwC. V jiných zemích, jako například v Polsku či Maďarsku, šlo použít evropské dotace na nákup vlaků pro dopravce, kteří neprošli soutěžemi.

Rozhodnutí nahrává i Škodě Transportation, ve které má Bernard akcie. Odmítá ale, že by lobboval za firmu, kterou dříve vedl. Před svým nástupem na kraj slíbil, že peníze z dividend pošle na charitu.

Škoda je vybraným dodavatelem elektrických vlaků pro regionální dopravu Českých drah. Dráhy už v roce 2015 uzavřely se Škodou rámcovou smlouvu za 1,2 miliardy korun na dodávku jednotek RegioPanter, ta ale dosud není čerpána. V porovnání s minulými kontrakty jde pro České dráhy sice o relativně malou smlouvu podle objemu, v poslední době ale firma mnoho větších zakázek nezískala.

Dráhy krok ministerstva dopravy vítají. „Jsme připraveni tyto prostředky čerpat na základě konkrétních potřeb jednotlivých krajů a v koordinaci s nimi. Zatím nicméně neznáme přesná pravidla programu,“ řekl mluvčí Českých drah Radek Joklík. Soukromí dopravci jsou proti. „Nejde říkat, že otevíráme trh konkurenci, a současně zadávat napřímo jednomu dopravci a ještě mu zaplatit nová vozidla,“ řekla Barbora Mičková z Leo Express.

Vlak Škody Transportation vyrobený pro německé tratě:


Autor:


Nejčtenější

Falešný „smažák“, pangas místo candáta. Restaurace dál klamou zákazníky

Smažené sýry restaurace občas nahradí takzvanými analogy, které se méně...

Klamání hostů náhražkami potravin z restaurací nemizí. Místo Plzeňského Prazdroje dostávají zákazníci pražského podniku...

Dostanu o 5 Kč na hodinu navíc? Beru. Firmy tápou nad odchody zaměstnanců

Ilustrační snímek

Potravinářské řetězce, sklady nebo pošta mají jedno společné: až třetina zaměstnanců tam nevydrží déle než rok. Nemají...



10 LET OD KRIZE: Místo práce jsme stříleli vrtulníky, říká bývalý bankéř Lehmanů

Nik Storonsky, zakladatel a šéf britského bankovního start-upu Revolut.

Před deseti lety oběhly celý svět fotky bankéřů, jak s papírovými krabicemi vyklízejí své kanceláře na Wall Streetu....

KVÍZ: Maturita z piva. Vyzkoušejte se, jak znáte značky, hospody i pijany

Šikovný hospodský umí načepovat hladinku, šnyt i mlíko.

V předchozím pivním kvízu jsme vás zkoušeli hlavně z výroby piva, tentokrát to bude více ze života - co pijeme, jak to...

Pojištění proti pokutám je přitěžující okolnost, rozhodl Nejvyšší správní soud

policie radar měření rychlost celostátní akce

Uzavření pojistky proti pokutám může být ve správním řízení bráno jako přitěžující okolnost, upozornil deník Právo na...

Další z rubriky

Další zdržení na D1, povolení napadla majitelka sousedního pozemku

Rekonstrukce úseku dálnice D1 u Brna. (duben 2015)

Nedávným uzavřením dohody mezi silničáři a hnutím Děti Země neskončily problémy s průtahy při přípravě modernizace...

České dráhy výrobce nediskriminovaly, zamítl úřad stížnost Alstomu

Alstom vyrábí i francouzské rychlovlaky TGV (ilustrační snímek).

České dráhy v soutěži na desítky elektrických souprav výrobce vlaků nediskriminovaly. Na postup státem vlastněného...

Antimonopolní úřad zamítl stížnost Kapsche na mýtný tendr

Ilustrační snímek

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) v opakovaném prvoinstančním rozhodnutí zamítl stížnost společnosti Kapsch,...

Najdete na iDNES.cz