Za posledních pět let dráhy koupily nové vlaky nebo výrazně modernizovaly ty staré v hodnotě 28 miliard korun. Standard cestování se díky mohutným investicím výrazně vylepšil, i když stále zůstávají v oběhu soupravy, po kterých by prahly spíše muzejní železniční spolky pro nostalgické jízdy.
České dráhy našly efektivní způsob, jak kritikům starých souprav alespoň částečně zalepit pusu. Na často ryze koženkové soupravy s vozy východoněmecké provenience z osmdesátých let přiřazují vždy alespoň jeden modernizovaný vůz. Přechod mezi těmito vagony je pak cestováním v čase a přechod ze století do století. Například na rychlících z Prahy do Českých Budějovic tvoří většinu soupravy koženková klasika, nechybí ale jeden moderní vůz s klimatizací, vakuovými toaletami či zásuvkami.
O pár metrů dál si můžete stáhnout k ochlazení maximálně okno a vymočit se dá jen na koleje. Podobné je to u řady vlaků na elektrifikovaných tratích, kde dopravce zařadil nové řídící vozy. Takovým jsem jel ve středu ráno z Břeclavi do Starého Města u Uherského Hradiště. Stačilo přejít o vagon dál a ocitám se ve voze s výstižnou přezdívku Honeckerova pomsta. Produkt vagonky v Budyšíně patří vůbec k tomu nejhoršímu, co na železnici je. Sedačky jsou tak malé, že se na ně jen stěží vejdou dva dospělí lidé.
České dráhy: Koženky zmizí do dvou let
Dráhy slibují, že koženky do dvou let z vlaků zcela zmizí. Postupně totiž nakupují nové dálkové vlaky a ty ojetější nasazují na méně významné tratě. I proto například nákup railjetů pocítili nejen cestující z Prahy do Vídně, ale i na trase Praha - Plzeň – Cheb, kam mohly ČD uvolnit část vozů používaných dříve do Vídně.
Kolik ČD investovaly do nových vlaků2014: 4,078 miliardy Kč |
Na řadě regionálních tratí dnes jezdí modernější vlaky než na dálkových trasách. Na lokálkách ale paradoxně nejsou takové vozy všemi vítány: zejména seniorům vadí množství tlačítek, kterými se ovládají například dveře či vysunutí plošiny. „Co mám vlastně zmáčknout, abych se mohla dostat ven,“ ptala se ve středu například před Hulínem jedna z pasažérek. Ještě bizarnější situace nabízí moderní toalety: řada lidí si neuvědomí, že v některých vozech je tlačítko na zamknutí a tak vykonávají svoji potřebu odemčeni. Jenže ve vlaku jsou další lidé, co na záchod potřebují...Takové situace jsou specialitou zejména Regionov, které zaplavily české lokálky.
Modernizace má ale i své zápory: vysoké zadlužení, které přesahuje třicet miliard a jen na úrocích musí dopravce ročně zaplatit miliardu korun. Na druhou stranu, díky tomu přibývá i cestujících. Vysoké investice už snížily průměrné stáří k dvaceti letům.
Příjezd | Odjezd | Počet km | Typ vlaku | Doba jízdy v min | |
Liberec | 6:37 | 27 | Os | 54 | |
Tanvald | 7:31 | 7:52 | 17 | Os | 33 |
Železný Brod | 8:17 | 8:35 | 24 | náhr. autobus | 48 |
Stará Paka | 9:23 | 9:30 | 52 | Sp | 56 |
Chlumec nad Cidlinou | 10:26 | 10:30 | 27 | R | 21 (zpožděný) |
Hradec Králové | 10:51 | 11:08 | 22 | Os | 23 (zpožděný) |
Pardubice | 11:38 | 11:22 | 104 | Sc | 59 (zpožděný) |
Praha hl.n. | 11:22 | 13:33 | 103 | R | 104 |
Tábor | 14:57 | 15:15 | 51 | Os | 64 |
Pelhřimov | 16:19 | přesun bus | |||
Humpolec | 17:13 | 25 | Os | 41 | |
Havlíčkův Brod | 17:54 | 18:03 | 121 | R | 97 |
Brno | 19:41 | 20:41 | 193 | RJ | 114 |
Kolín | 22:35 | 22:55 | 294 | EN | 173 |
Středa | |||||
Ostrava | 1:48 | 2:13 | 184 | R | 103 |
Břeclav | 3:56 | 4:38 | 54 | Os | 50 |
Staré město u Uherského Hradiště | 5:28 | 5:33 | 7 | Os | 9 |
Kunovice | 5:42 | 5:45 | 56 | Os | 87 |
Brumov - Bylnice | 7:12 | 8:14 | 19 | Os | 27 |
Horní Lideč | 8:41 | 8:45 | 37 | EC | 34 |
Valašské meziříčí | 9:19 | 9:25 | 44 | Os | 55 |
Hulín | 10:20 | 11:38 | 15 | R | 10 |
Přerov | 11:48 | 12:09 | 79 | EC | 41 |
Ostrava Svinov | 12:50 | 13:21 | 41 | Os | 46 |
Český Těšín | 14:07 | 14:37 | 70 | Os | 85 |
Ostrava Mošnov | Přesun autem | ||||
Ostrava Svinov | 17:00 | 17:22 | 101 | RJ | 45 |
Olomouc | 18:07 |