"Od zahájení prvního projektu, který o výstavbě varny hovořil, až po samotné zahájení výroby v novém provozu, uplynulo více než deset let. Prosadit tak velkou stavbu bylo nesmírně složité. Ale chtěli jsme, aby si plzeňští sládci mohli brát z vlastního a nebyli odkázáni na dodávky sladu zvenčí," vzpomíná někdejší dlouholetý šéf Prazdroje Ivo Hlaváček.
"Museli jsme prosazovat plány i za pomoci nám nakloněných mocných," přiznává.
Jenže - řečeno tehdy často používanými strohými větami: nebyli lidi, nebyly dodávky, nebyl materiál. A když se nakonec stavby ujal pražský Armabeton, dostatek pracovníků sehnal jen díky tomu, že mohl využívat sil vězňů z borské trestnice.
"Pracovali ale dobře, na kvalitu stavby tahle okolnost neměla žádný vliv. Jen ta pracoviště byla důkladně střežena," říká Jiří Lang, který byl vedoucím výstavby sladovny.
PIVO, DESTILÁTY, VÍNO, KOKTEJLY na napoje.idnes.cz |
"A problémů bylo více - jednou z podmínek pro schvalování projektu bylo vypracování speciálních technických dokumentů, které však uměl zvládnout jen počítač. A ten byl v Plzni tehdy jediný, ve Škodovce. A byl přetížený. Proto jsme museli podklady vozit zhruba každé tři týdny až do teplického Sklounionu," vypráví Lang.
Závod začal sloužit v roce 1989. "Se současnými padesáti zaměstnanci dodá asi 86 tun sladu ročně, což ho řadí na první místo v tuzemsku," říká mluvčí pivovaru Alexej Bechtin.