Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Jiří Benák, iDNES.cz

Pošta má už měsíc soupeře v dopisech, jde do slev

  • 20
Do schránek českých domácností i firem dorazily v lednu přes čtyři miliony dopisů, které do loňska mohla doručovat jen Česká pošta. Konkurence se snaží získat největší klienty státního podniku, jako jsou banky, operátoři nebo energetické firmy.

Na první pohled vysoké číslo však ještě neznamená citelné narušení nadvlády České pošty v této disciplíně. Ročně se v ní totiž otočí kolem 600 milionů obálek v hodnotě pět až šest miliard korun. Tento miliardový trh zatím přilákal dva nové operátory – Mediaservis a Českou distribuční.

Hon na velké klienty

Každý ze soukromníků chce letos získat pět procent trhu, dohromady 60 milionů zásilek. Žádného velkého klienta zatím státní poště nepřebrali, Mediaservis nicméně tvrdí, že jeho služby testují téměř všechny významné banky, energetické firmy a mobilní operátoři. Patří mezi ně Česká spořitelna, Komerční banka, UniCredit Bank, Home Credit, Allianz, Pražská energetika, Pražské plynárny, RWE, E.ON, T-Mobile a Vodafone.

Objem dopisů, které tyto firmy posílají, je obrovský. Například Česká spořitelna posílá 45 milionů dopisů ročně. Kdyby konkurence nabídla slevu třeba jen v řádu desetihaléřů, vygeneruje to firmám roční úsporu v milionech až desítkách milionů korun. V pozadí probíhá divoký boj obchodníků o "hezčí" ceny.

"Situaci na trhu listovních služeb sledujeme. Pokud se vyprofiluje silný operátor, který nám bude moci zajistit kvalitní servis a přitom zajímavou cenu, vypíšeme tendr," sdělila mluvčí České spořitelny Klára Pačesová. "Všechno trvá, podepsané zatím nic není," říká s nadějí Martin Dzúr, jednatel Mediaservisu, podle kterého firma doručila v lednu v rámci testování 4,5 milionu dopisů, z nichž většinu dosud rozvážela Česká pošta. Zástupci pošty číslo považují za nadsazené.

MediaServis už loni doručoval pro firmu UPC, monopolu se přitom vyhnul distribucí ze Slovenska. Podobně taktizovala Česká distribuční s pojišťovnou Generali. Do sousední země posílala data v elektronické podobě, která se vytiskla, zalepila do obálek a poslala zpět do České republiky.

Mediaservis neuvažuje o budování sítě poboček, například doporučené psaní posílá přes síť České pošty. Jejich dopisy se od těch pošťáckých liší, kupříkladu nemají známku ani razítko.

Druhý z nováčků, Česká distribuční, nechce konkurovat cenou ani rychlostí doručení, ale službami, jako je lokalizace zásilek. Nepořádá masivní hon na klienty, ale jde cestou individuálních námluv a doufá, že se mezi bankami a jinými velkými zasilateli najdou ti, kteří nebudou trvat na doručení do dvou dnů. Z velkých klientů zatím roznáší jen pro Generali. "Jsou to desítky až stovky tisíc zásilek měsíčně," říká Martin Kučera, člen představenstva.

Pošta neplatí DPH, soukromníci ano

Mediaservis tvrdí, že je schopen nabídnout v průměru o korunu lepší cenu, než má Česká pošta, největším klientům by mohl účtovat jen 6,24 koruny za dopis. K tomu však musí připočíst 21procentní DPH, od které je státní pošta osvobozena. To považuje Mediaservis za deformaci trhu. "Česká pošta není plátcem DPH, a má tedy v obchodním vztahu s klienty, kteří rovněž neplatí DPH, oproti Mediaservisu nespravedlivou konkurenční výhodu," tvrdí Martin Dzúr.

Česká pošta se konkurenci usilovně brání. Od ledna rozšířila některé služby, upravila ceníky a zavedla množstevní slevy. Základní cena dopisu pro firmy je deset korun, v případě velkých klientů i pošta začíná tasit množstevní slevy, podle některých informací až o 25 procent.

"Se zákazníky samozřejmě jednáme a nabízíme nejvýhodnější kombinaci ceny a kvality," uvedl Martin Elkán, obchodní ředitel České pošty, který zároveň konkurencí uváděný cíl deset procent trhu označil za těžko dosažitelný.