Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Ministerstvo chce zbavit dráhy nádraží, za miliardy je má koupit stát

  11:03aktualizováno  11:03
Ministerstvo dopravy připravuje prodej nádražních budov, které v současné době spravují České dráhy. Prodej by měl podle ministra dopravy Pavla Dobeše vynést deset až dvanáct miliard korun.

Bezplatné předávání nádraží podle ministra dopravy Dobeše nepřipadá v úvahu. | foto: ČTK

Nádraží by měla zůstat státu. Dobeš plánuje, že by je koupily obce nebo větší kraje, a když o ně nebude zájem, koupit je má Správa železniční dopravní cesty, informují Hospodářské noviny.

Pokud ani ta nebude mít dostatek peněz, mají se dráhy proměnit v holding a nádraží vyčlenit do firmy, která je bude prodávat podle toho, jak budou obce, kraje či SŽDC solventní, píše list.

"Neumím si představit, že by byla nádraží bezúplatně převáděna," vysvětluje Dobeš s tím, že dráhy jsou akciová společnost založená za účelem zisku.

Prodej nádraží by měl přispět k posílení konkurenčního prostředí na kolejích. Dopravci by se zabývali pouze dopravou, za použití veškeré infrastruktury by platili jejímu správci. Zároveň by ale prodej nemovitostí České dráhy zvýhodnil - jednorázově by získaly miliardy, které mohou použít proti konkurenci.

V majetku drah zůstalo po jejich rozdělení se Správou železniční dopravní cesty 900 nádražních budov, které musejí financovat. Bez vyřešení tohoto handicapu národního dopravce není možné srovnávat cenu jízdného ČD a alternativních dopravců, uvedl na čtvrtečním žofínském fóru Dobeš.

Na problematiku vlastnictví nádražních budov dlouhodobě upozorňují také železniční odboráři. Pro potřeby drah jako dopravce jsou tyto stavby naddimenzované.

Autor:


Nejčtenější

Falešný „smažák“, pangas místo candáta. Restaurace dál klamou zákazníky

Smažené sýry restaurace občas nahradí takzvanými analogy, které se méně...

Klamání hostů náhražkami potravin z restaurací nemizí. Místo Plzeňského Prazdroje dostávají zákazníci pražského podniku...

Dostanu o 5 Kč na hodinu navíc? Beru. Firmy tápou nad odchody zaměstnanců

Ilustrační snímek

Potravinářské řetězce, sklady nebo pošta mají jedno společné: až třetina zaměstnanců tam nevydrží déle než rok. Nemají...



10 LET OD KRIZE: Místo práce jsme stříleli vrtulníky, říká bývalý bankéř Lehmanů

Nik Storonsky, zakladatel a šéf britského bankovního start-upu Revolut.

Před deseti lety oběhly celý svět fotky bankéřů, jak s papírovými krabicemi vyklízejí své kanceláře na Wall Streetu....

KVÍZ: Maturita z piva. Vyzkoušejte se, jak znáte značky, hospody i pijany

Šikovný hospodský umí načepovat hladinku, šnyt i mlíko.

V předchozím pivním kvízu jsme vás zkoušeli hlavně z výroby piva, tentokrát to bude více ze života - co pijeme, jak to...

Pojištění proti pokutám je přitěžující okolnost, rozhodl Nejvyšší správní soud

policie radar měření rychlost celostátní akce

Uzavření pojistky proti pokutám může být ve správním řízení bráno jako přitěžující okolnost, upozornil deník Právo na...

Další z rubriky

Vlaky se na trať z Volar do Strakonic vrátí v listopadu, oprava bude stát 140 milionů

Železniční trať mezi Mikulovem a Novým Městem porušená erozí.

Na poškozený úsek železniční trati, která spojuje jihočeské Strakonice a Volary, se vlaky vrátí na konci listopadu....

O létání mezi Českem a Čínou je obří zájem, Praha chce spojení do Hongkongu

Sichuan Airlines poprvé v Praze

Létání mezi Českem a Čínou prudce roste. Zatímco v roce 2015 cestovalo v obou směrech dohromady přes dvanáct tisíc...

Další zdržení na D1, povolení napadla majitelka sousedního pozemku

Rekonstrukce úseku dálnice D1 u Brna. (duben 2015)

Nedávným uzavřením dohody mezi silničáři a hnutím Děti Země neskončily problémy s průtahy při přípravě modernizace...

Najdete na iDNES.cz