Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Stát znovu hledá drážního regulátora. Musí se líbit ČSSD a lidovcům

  3:00aktualizováno  3:00
Z výběru předsedy nového Úřadu pro přístup k dopravní infrastruktuře se stává ryze politická záležitost, i když podle zákona má být nezávislý. Ministerstvo dopravy vybralo kandidáta na předsedu úřadu, ten se ale nelíbí ministrům ve vládě za ČSSD a KDU-ČSL.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Lukáš BíbaMAFRA

Ministerstvo dopravy na sklonku loňského roku navrhlo vládě, aby post šéfa vznikajícího úřadu přezdívaného drážní regulátor obsadil Pavel Kodym, který vyhrál na podzim uspořádané výběrové řízení. Jméno někdejšího šéfa Drážního úřadu se ale nelíbilo zástupcům ČSSD a KDU-ČSL, kteří sedí ve vládě.

Ministr dopravy Dan Ťok (navržen za ANO) původně plánoval, že po odmítnutí Kodyma nechá osud úřadu na premiérovi, nakonec ale v pátek jeho úřad vypsal nové výběrové řízení. Zájemci mají čas na přihlášení jen do 3. února, podle inzerátu by měli nastoupit už 15. února. Nový úřad má podle zákona začít fungovat 1. dubna.

Podle informací iDNES.cz nemají politici nikoho, kdo by se předsedou mohl stát. Jedním z důvodů jsou i poměrně přísné podmínky na tento post. Řada možných kandidátů se navíc ani nepřihlásila. Poslední tahanice o místo předsedy úřadu jmenovaného vládou a ryze politický přístup k výběru šéfa nezávislého úřadu nejsou příliš velkou reklamou pro tento post. Zástupci ministerstva dopravy zkoušeli na začátku roku přemlouvat ke kandidatuře několik manažerů SŽDC, ale bez úspěchu.

Ani rozpočet, ani zaměstnanci

Přestože nový úřad má začít fungovat už v dubnu, není dosud ani jasné, jaký bude mít rozpočet a kdo v něm bude pracovat. Zřízení úřadu, který má řešit třeba spory o přidělování kapacity na železnici, jako se stalo při nedávném vstupu Regiojetu na trasu Praha–Brno, požaduje Evropská komise.

Podle směrnice o vytvoření jednotného evropského železničního prostoru má Česká republika povinnost garantovat, aby byl předseda tohoto úřadu jmenován na základě jasných a transparentních pravidel, jež zajišťují jeho nezávislost na vládě. „Rovněž musí být zachován transparentní postup jeho výběru na základě zásluh, včetně odbornosti a zkušeností. Nedokážu si tedy představit, že by byly popřeny výsledky předchozího výběrového řízení s poukazem na politické řešení,“ říká Petr Špetlák, advokát ze sdružení advokátů Klicpera, Špetlák – advokátní kancelář.

Autor:


Nejčtenější

Falešný „smažák“, pangas místo candáta. Restaurace dál klamou zákazníky

Smažené sýry restaurace občas nahradí takzvanými analogy, které se méně...

Klamání hostů náhražkami potravin z restaurací nemizí. Místo Plzeňského Prazdroje dostávají zákazníci pražského podniku...

Dostanu o 5 Kč na hodinu navíc? Beru. Firmy tápou nad odchody zaměstnanců

Ilustrační snímek

Potravinářské řetězce, sklady nebo pošta mají jedno společné: až třetina zaměstnanců tam nevydrží déle než rok. Nemají...



KVÍZ: Maturita z piva. Vyzkoušejte se, jak znáte značky, hospody i pijany

Šikovný hospodský umí načepovat hladinku, šnyt i mlíko.

V předchozím pivním kvízu jsme vás zkoušeli hlavně z výroby piva, tentokrát to bude více ze života - co pijeme, jak to...

ČSA se vracejí do minulosti. Aerolinky vymění flotilu airbusů za boeingy

Ilustrační snímek

České aerolinie čeká během následujících měsíců velká výměna provozovaných letadel. Do dvou let mají ve flotile...

Mám obavu, že přijde nová světová hospodářská krize, varuje Zeman

Prezident Miloš Zeman při setkání se zástupci německých firem, které investují...

Prezident Miloš Zeman se obává další světové hospodářské krize. Podle něj za každou takovou krizí stojí „blbost...

Další z rubriky

ČSA se vracejí do minulosti. Aerolinky vymění flotilu airbusů za boeingy

Ilustrační snímek

České aerolinie čeká během následujících měsíců velká výměna provozovaných letadel. Do dvou let mají ve flotile...

V Nizozemsku otevřeli plastovou cyklostezku. Z plastů mohou být i silnice

V Nizozemsku mají první cyklostezku z plastů. V budoucnu se stejnou technologií...

Plasty, které zamořují oceány, našly nové využití. Tři nizozemské firmy z nich postavily vůbec první plastovou...

Vlaky se na trať z Volar do Strakonic vrátí v listopadu, oprava bude stát 140 milionů

Železniční trať mezi Mikulovem a Novým Městem porušená erozí.

Na poškozený úsek železniční trati, která spojuje jihočeské Strakonice a Volary, se vlaky vrátí na konci listopadu....



Najdete na iDNES.cz