Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Stát znovu hledá drážního regulátora. Musí se líbit ČSSD a lidovcům

  3:00aktualizováno  3:00
Z výběru předsedy nového Úřadu pro přístup k dopravní infrastruktuře se stává ryze politická záležitost, i když podle zákona má být nezávislý. Ministerstvo dopravy vybralo kandidáta na předsedu úřadu, ten se ale nelíbí ministrům ve vládě za ČSSD a KDU-ČSL.
(Ilustrační snímek)

(Ilustrační snímek) | foto: Lukáš BíbaMAFRA

Ministerstvo dopravy na sklonku loňského roku navrhlo vládě, aby post šéfa vznikajícího úřadu přezdívaného drážní regulátor obsadil Pavel Kodym, který vyhrál na podzim uspořádané výběrové řízení. Jméno někdejšího šéfa Drážního úřadu se ale nelíbilo zástupcům ČSSD a KDU-ČSL, kteří sedí ve vládě.

Ministr dopravy Dan Ťok (navržen za ANO) původně plánoval, že po odmítnutí Kodyma nechá osud úřadu na premiérovi, nakonec ale v pátek jeho úřad vypsal nové výběrové řízení. Zájemci mají čas na přihlášení jen do 3. února, podle inzerátu by měli nastoupit už 15. února. Nový úřad má podle zákona začít fungovat 1. dubna.

Podle informací iDNES.cz nemají politici nikoho, kdo by se předsedou mohl stát. Jedním z důvodů jsou i poměrně přísné podmínky na tento post. Řada možných kandidátů se navíc ani nepřihlásila. Poslední tahanice o místo předsedy úřadu jmenovaného vládou a ryze politický přístup k výběru šéfa nezávislého úřadu nejsou příliš velkou reklamou pro tento post. Zástupci ministerstva dopravy zkoušeli na začátku roku přemlouvat ke kandidatuře několik manažerů SŽDC, ale bez úspěchu.

Ani rozpočet, ani zaměstnanci

Přestože nový úřad má začít fungovat už v dubnu, není dosud ani jasné, jaký bude mít rozpočet a kdo v něm bude pracovat. Zřízení úřadu, který má řešit třeba spory o přidělování kapacity na železnici, jako se stalo při nedávném vstupu Regiojetu na trasu Praha–Brno, požaduje Evropská komise.

Podle směrnice o vytvoření jednotného evropského železničního prostoru má Česká republika povinnost garantovat, aby byl předseda tohoto úřadu jmenován na základě jasných a transparentních pravidel, jež zajišťují jeho nezávislost na vládě. „Rovněž musí být zachován transparentní postup jeho výběru na základě zásluh, včetně odbornosti a zkušeností. Nedokážu si tedy představit, že by byly popřeny výsledky předchozího výběrového řízení s poukazem na politické řešení,“ říká Petr Špetlák, advokát ze sdružení advokátů Klicpera, Špetlák – advokátní kancelář.

Autor:



Nejčtenější

Válka o prodavačky pokračuje. Nástupní mzda v Lidlu bude 28 tisíc

Nová prodejna v Berouně se otevře v následujících týdnech.

Diskonty Lidl v Česku zvýší od března nástupní mzdu pokladních a prodavaček na 28 tisíc korun, tedy o pětinu. V Praze a...

Pět tisíc dolarů na ruku a sbohem. Amazon se zbavuje lidí bez motivace

Pracovníkům ve skladu Amazon se v USA důsledně říká „associates“, tedy...

Nestandardní cestou jde americký Amazon při propouštění zaměstnanců bez motivace. Svému personálu předložil „nabídku“,...



Fronty i na půl hodiny. Kaufland má málo pokladních, lidé si stěžují

(Ilustrační snímek)

V Kauflandu na pražském Bohdalci je 25 pokladen, v posledních dnech je však běžné, že fungují jen čtyři. Nakupujících...

Diesely v Německu už nikdo nechce. Ceny ojetin srážejí čachry s emisemi

(Ilustrační snímek)

V Německu za poslední rok výrazně klesl prodej nových naftových aut, ceny těch ojetých šly znatelně dolů. Vývoj souvisí...

Nejmladší český miliardář začal ve skladu. Dnes ovládá zbrojařské impérium

Majitel Czechoslovak Group Michal Strnad.

Pětadvacetiletý Michal Strnad se po převodu stoprocentního podílu zbrojařsko-průmyslového holdingu Czechoslovak Group...

Další z rubriky

Málo cestujících ve vlacích? Pomůže větší konkurence, tvrdí šéf Leo Expressu

Vlaky Leo Express spojují Prahu s Moravou i Slovenskem

„Železnice je jediný udržitelný způsob dopravy, přitom tvoří v porovnání s dalšími způsoby pozemní dopravy jen osm...

Diesely v Německu už nikdo nechce. Ceny ojetin srážejí čachry s emisemi

(Ilustrační snímek)

V Německu za poslední rok výrazně klesl prodej nových naftových aut, ceny těch ojetých šly znatelně dolů. Vývoj souvisí...

Soud dal řidiči německý plat, čeští dopravci se bojí růstu počtu žalob

Šofér kamionu Jiří Gabrhel

První český řidič kamionu vyhrál soud o to, že mu česká firma za řízení v Německu platila méně, než kolik je tamní...

Najdete na iDNES.cz