Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Ministerstvo dopravy plní Fischerův slib. Na vlaky pošle 2,6 miliardy

  16:39aktualizováno  17:35
Kraje se nemusejí bát, že v příštím roce přijdou o 300 milionů korun na vlaky, o které je chtěl připravit ministr financí Miroslav Kalousek. S ministerstvem dopravy uzavřely dohodu o tom, že dotace ztrát na regionální železnici zůstane 2,6 miliardy korun.
(Ilustrační snímek)

(Ilustrační snímek) | foto: Jiří Bervida, MAFRA

Ministr financí Miroslav Kalousek chtěl příspěvek pro dotování prokazatelné ztráty snížit, což by bylo v rozporu s memorandem, které s kraji uzavřel expremiér Jan Fischer.

Asociace krajů ale trvala na závaznosti memoranda. Její předseda a zároveň jihomoravský hejtman Michal Hašek varoval, že se kraje proti snižování dotací hodlají bránit i u soudu.

"Pokud vláda přestane trucovat a přijde s konkrétními návrhy řešení namísto silové pozice negace memoranda jako celku, jsme připraveni jednat v zájmu občanů našich krajů a zajištění regionální železniční dopravy," uvedl Hašek.

Podle předsedy Asociace krajů Michala Haška kraje trvají na státních dotacích v plné výši i v následujících letech. Právní závaznost memoranda zpochybňuje kromě ministra financí i premiér Petr Nečas.

Škrty v jízdních řádech nejsou na programu

Dobeš upozornil na to, že grafikony pro jízdní řády na jednotlivých tratích pro příští rok jsou již odevzdané, a není tedy prostor pro jakékoliv snižování objemů přepravy. V roce 2012 tak zůstane objem regionální přepravy na současné úrovni a otázka platnosti memoranda se podle něj bude vztahovat na následující roky.

Výpadek ve financování navrhuje Asociace krajů pokrýt snížením spotřební daně z paliv a maziv o 2,5 procenta, čímž by se podle hejtmana a stínového ministra dopravy za ČSSD Milana Chovance dostatečně zvýšil objem vybraných peněz z této daně. Svůj návrh na pokrytí 300milionového výpadku financování má i ministerstvo dopravy. Konkrétní řešení ale Dobeš odmítl upřesnit s tím, že je nejdříve musí projednat s Asociací krajů.

Vedle financování železnic probírali hejtmani s ministrem také páteční odvolání svého zástupce Jaroslava Palase z dozorčí rady Českých drah. Podle Haška se s tímto krokem kraje nesmíří a budou požadovat, aby byly v radě ČD zastoupeny, protože se významně podílejí na objednávce dopravy u Českých drah. Hašek nevyloučil ani možnost, že by hejtmani mohli požadovat návrat odvolaného Palase. Ministerstvo dopravy v minulém týdnu prosadilo odvolání Palase, neboť se domnívalo, že by se hejtman mohl dostat do střetu zájmů, pokud by ve funkci setrval a hájil zároveň kraje i České dráhy.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Autobus Leo Express
Vlaky Leo Express budou jezdit až do Polska, společnost získala povolení

Český soukromý dopravce Leo Express získal povolení pro provoz osobní železniční dopravy v Polsku. Společnost tak může prodloužit železniční spojení z Prahy do...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Antimonopolní úřad zahájil správní řízení kvůli mýtnému tendru

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) zahájil správní řízení s ministerstvem dopravy kvůli miliardovému tendru na provoz elektronického mýtného systému...  celý článek

Letadlo společnosti Wizz Air
Z Prahy se začne létat do gruzínského Kutaisi. Linku spustí Wizz Air

Nízkonákladové aerolinky Wizz Air spustí na jaře příštího roku leteckou linku z Prahy do gruzínského Kutaisi. Do jednoho z největších měst Gruzie poletí poprvé...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.