Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Ministerstvo dopravy vypíše soutěž na mýto, vyjde na 27 miliard korun

  0:58aktualizováno  0:58
Ministerstvo dopravy dokončuje vypisování soutěže na mýto. Bude se jednat o největší veřejnou soutěž, kterou současná vláda vypsala. Zakázku ministerstvo připravovalo v utajení, vypustit by ji mělo během několika týdnů.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto:  František Vlček, MAFRA

Existenci téměř dokončené zadávací dokumentace potvrdilo MF DNES několik zdrojů z ministerstva dopravy. „Plníme usnesení vlády, tendr bude vypsán v červnu. Dokončujeme zadávací dokumentaci, všechny parametry soutěže sdělíme veřejně před jejím vypsáním,“ řekl mluvčí ministerstva Tomáš Neřold.

Zatímco dosud mýto nabíralo zpoždění, kvůli kterému se musela bez soutěže prodloužit smlouva s Kapschem, teď je vše jinak. Od výběru projektového manažera, společnosti Deloitte, se jede podle harmonogramu. Ten počítá se soutěží do poloviny roku, což vzhledem ke zkušenostem s různými prodlevami brali všichni zainteresovaní jako hodně orientační termín. Teď tedy ministerstvo zřejmě překvapí. Podpis kontraktu s vítězem však bude na nové vládě.

Zrychlení má jeden zásadní důvod – do přípravy soutěže mluví podstatně méně lidí než v minulosti. Skončil řídicí výbor, z kterého pravidelně utíkaly informace mezi politické strany i různé lobbisty.

Ministerstvo nechce pustit zadávací dokumentaci ven, aby se neobjevily různé tlaky na změnu podmínek. Nahrává mu i nový zákon o veřejných zakázkách, který zrušil povinnost dávat vládě ke schválení zakázky nad 200 milionů. Ministerstvo pro místní rozvoj sice připravilo novou vyhlášku, která by tuto povinnost upravila, ale zatím není hotová.

Přípravu zakázky dostal na starost náměstek ministra dopravy Jakub Kopřiva, který nechtěl situaci komentovat. Vláda ministerstvu uložila, aby ke stávající síti připravila soutěž i na provoz na 900 kilometrech silnic I. třídy. Jde o úlitbu požadavkům na „technologickou neutralitu“ – tedy aby nebyl zvýhodněn mikrovlnný systém výběru, který dnes provozuje Kapsch, ani satelitní, který tlačí hlavně firma SkyToll.

Stát sám proti sobě

Ondřej Zaoral z poradenské společnosti Inoxive to považuje za ekonomicky neefektivní. „Analýzy společnosti Deloitte objednané ministerstvem dopravy ukázaly vhodnost rozšíření maximálně o necelých 500 kilometrů. Snaha o technologicky neutrální soutěž tak aktuálně vede ke zvýhodnění satelitní technologie, volbě hospodářsky špatného řešení a nejspíše i znehodnocení dosavadních investic státu do mýtného systému,“ řekl Zaoral před časem v rozhovoru pro MF DNES. Podnikatelé pak mluví o zdražení nákladů, zejména pro menší podnikatele.

I proto je odhadovaná cena mýta výrazně vyšší, než kolik by byly odhadované náklady podle stávajících cen. Ministerstvo počítá až s 27 miliardami za 10 let, přitom po prodloužení smlouvy s Kapschem činí cena 1,5 miliardy korun za rok – což je jedna z nejnižších hodnot v Evropě. Navýšení platby jde na vrub právě rozšíření na silnice I. třídy, které ale nepřinese tolik peněz jako provoz na dálnicích.

Ministerstvo chce použít pro zakázku jednací řízení s uveřejněním. Firmy se budou nejprve kvalifikovat, pak s nimi bude ministerstvo jednat o možném modelu mýtného systému. Teprve poté přijme nabídky, rozhodovat bude pouze cena.

Materiál ministerstva, který má redakce k dispozici, připouští, že mírnou výhodu má právě Kapsch, který stávající systém zná.

Samotný Kapsch není ze soutěže v připravované podobě nadšený. Obchodní ředitel Karel Černý upozorňuje, že stávající systém mýtných bran tím stát prakticky znehodnotí. „Jsme svědky absurdní situace, kdy sám stát ze hry vylučuje vlastní systém,“ řekl Černý.

Kapsch je podle něj připraven dodat i satelitní systém výběru mýta. Účetní hodnota mýtných bran a palubních jednotek činí zhruba šest miliard, stát je bude mít po konci smlouvy s Kapschem v bezvadném stavu.

Autor:


Nejčtenější

Máma se synem zašpuntovali víno kondomem, nápad jim vydělává miliony

Balení vinných kondomů.

Jistě jste už někdy ztratili špunt od lahve a dumali, jak situaci vyřešit. Američanka Laura Bartlettová se svým synem...

Lidé se stěhují do okolí měst, každé ráno pak tráví v autech v kolonách

Stávka na francouzské železnici nahnala více lidí do aut. V Paříži se tvoří...

Kvůli vysokým cenám bydlení ve městech roste poptávka po nemovitostech v jejich okolí. „Evidujeme meziroční růst zájmu...



Makléř si myslel, že pracuje v demoverzi, teď žádá vyplatit miliony eur

Harouna M Traore

Francouzský obchodník na burze žaluje makléřskou firmu Valbury Capital. Žádá, aby mu vyplatila 10 milionů eur, které...

Do důchodu později a jiné daně, radí Česku OECD

Ilustrační snímek

Česko by mělo navázat věk pro odchod do důchodu na očekávanou délku života. Doporučuje to Organizace pro hospodářskou...

Podnikatelka vydělala na „ženské viagře“. Investoři se mi smáli, vzpomíná

Cindy Eckertová stojí za vyvinutím léku na podporu ženského libida. Jeho účinky...

Založila společnost, prodala ji za miliardu dolarů a pak téměř zdarma získala zpět. Úspěch spoluzakladatelky Sprout...

Další z rubriky

Číňané na ústupu, CEFC se zbavila podílu v cestovce Canaria Travel

Sídlo čínské společnosti CEFC v Šanghaji

Čínská skupina CEFC se zbavila svého 49,99procentního podílu v cestovní kanceláři Canaria Travel, který loni v říjnu...

Boj o peníze pro firmy: investiční pobídky ano, ale ne pro montovny

Montážní linka Fordu v Kentucky

Chcete finančně podpořit? Už nebude stačit, abyste tu postavili jednoduchou montovnu, budete muset přinést něco navíc,...

Lidé se stěhují do okolí měst, každé ráno pak tráví v autech v kolonách

Stávka na francouzské železnici nahnala více lidí do aut. V Paříži se tvoří...

Kvůli vysokým cenám bydlení ve městech roste poptávka po nemovitostech v jejich okolí. „Evidujeme meziroční růst zájmu...

Najdete na iDNES.cz