Ministerstvo dopravy vypíše soutěž na mýto, vyjde na 27 miliard korun

  0:58aktualizováno  0:58
Ministerstvo dopravy dokončuje vypisování soutěže na mýto. Bude se jednat o největší veřejnou soutěž, kterou současná vláda vypsala. Zakázku ministerstvo připravovalo v utajení, vypustit by ji mělo během několika týdnů.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto:  František Vlček, MAFRA

Existenci téměř dokončené zadávací dokumentace potvrdilo MF DNES několik zdrojů z ministerstva dopravy. „Plníme usnesení vlády, tendr bude vypsán v červnu. Dokončujeme zadávací dokumentaci, všechny parametry soutěže sdělíme veřejně před jejím vypsáním,“ řekl mluvčí ministerstva Tomáš Neřold.

Zatímco dosud mýto nabíralo zpoždění, kvůli kterému se musela bez soutěže prodloužit smlouva s Kapschem, teď je vše jinak. Od výběru projektového manažera, společnosti Deloitte, se jede podle harmonogramu. Ten počítá se soutěží do poloviny roku, což vzhledem ke zkušenostem s různými prodlevami brali všichni zainteresovaní jako hodně orientační termín. Teď tedy ministerstvo zřejmě překvapí. Podpis kontraktu s vítězem však bude na nové vládě.

Zrychlení má jeden zásadní důvod – do přípravy soutěže mluví podstatně méně lidí než v minulosti. Skončil řídicí výbor, z kterého pravidelně utíkaly informace mezi politické strany i různé lobbisty.

Ministerstvo nechce pustit zadávací dokumentaci ven, aby se neobjevily různé tlaky na změnu podmínek. Nahrává mu i nový zákon o veřejných zakázkách, který zrušil povinnost dávat vládě ke schválení zakázky nad 200 milionů. Ministerstvo pro místní rozvoj sice připravilo novou vyhlášku, která by tuto povinnost upravila, ale zatím není hotová.

Přípravu zakázky dostal na starost náměstek ministra dopravy Jakub Kopřiva, který nechtěl situaci komentovat. Vláda ministerstvu uložila, aby ke stávající síti připravila soutěž i na provoz na 900 kilometrech silnic I. třídy. Jde o úlitbu požadavkům na „technologickou neutralitu“ – tedy aby nebyl zvýhodněn mikrovlnný systém výběru, který dnes provozuje Kapsch, ani satelitní, který tlačí hlavně firma SkyToll.

Stát sám proti sobě

Ondřej Zaoral z poradenské společnosti Inoxive to považuje za ekonomicky neefektivní. „Analýzy společnosti Deloitte objednané ministerstvem dopravy ukázaly vhodnost rozšíření maximálně o necelých 500 kilometrů. Snaha o technologicky neutrální soutěž tak aktuálně vede ke zvýhodnění satelitní technologie, volbě hospodářsky špatného řešení a nejspíše i znehodnocení dosavadních investic státu do mýtného systému,“ řekl Zaoral před časem v rozhovoru pro MF DNES. Podnikatelé pak mluví o zdražení nákladů, zejména pro menší podnikatele.

I proto je odhadovaná cena mýta výrazně vyšší, než kolik by byly odhadované náklady podle stávajících cen. Ministerstvo počítá až s 27 miliardami za 10 let, přitom po prodloužení smlouvy s Kapschem činí cena 1,5 miliardy korun za rok – což je jedna z nejnižších hodnot v Evropě. Navýšení platby jde na vrub právě rozšíření na silnice I. třídy, které ale nepřinese tolik peněz jako provoz na dálnicích.

Ministerstvo chce použít pro zakázku jednací řízení s uveřejněním. Firmy se budou nejprve kvalifikovat, pak s nimi bude ministerstvo jednat o možném modelu mýtného systému. Teprve poté přijme nabídky, rozhodovat bude pouze cena.

Materiál ministerstva, který má redakce k dispozici, připouští, že mírnou výhodu má právě Kapsch, který stávající systém zná.

Samotný Kapsch není ze soutěže v připravované podobě nadšený. Obchodní ředitel Karel Černý upozorňuje, že stávající systém mýtných bran tím stát prakticky znehodnotí. „Jsme svědky absurdní situace, kdy sám stát ze hry vylučuje vlastní systém,“ řekl Černý.

Kapsch je podle něj připraven dodat i satelitní systém výběru mýta. Účetní hodnota mýtných bran a palubních jednotek činí zhruba šest miliard, stát je bude mít po konci smlouvy s Kapschem v bezvadném stavu.

Autor:

Nejčtenější

V příštím roce přijde ekonomická krize, řekl ekonom Pikora v Rozstřelu

Ekonom Vladimír Pikora v diskusním pořadu iDNES.cz Rozstřel. (4. prosince 2018)

„O tom, že krize přijde, nemusíme pochybovat. Podle mého názoru k tomu dojde v příštím roce,“ uvedl ekonom Vladimír...

Světové burzy rychle ztrácejí, propad akcií může přivolat recesi i v Česku

Newyorská burza (24. 8. 2015)

Finanční trhy zachvátila „blbá nálada“. Burzy po celém světě již několik dnů v řadě ztrácejí a ani vyhlídky nejsou...

Štědrá nadílka ve Škodovce, zaměstnanci dostali bonus i prémii 12 tisíc

Ilustrační snímek

Zaměstnanci mladoboleslavské automobilky Škoda si před letošními Vánocemi výrazně finančně polepší. Společnost totiž...

Protesty drtí francouzskou ekonomiku, šokovaní turisté ze země odjíždějí

Hnutí žlutých vest opět demonstruje v Paříži a dalších francouzských městech...

Protesty takzvaného hnutí žlutých vest proti vládním reformám těžce zasáhly francouzskou ekonomiku. Výrazný útlum tržeb...

Finanční správa si kvůli EET došlápla na soukromé kluby, padaly pokuty

Příběh elektronické evidence tržeb

Zátah ve 24 provozovnách, označených jako soukromé kluby, kde se místní scházejí za zábavou a za pitím, uskutečnili v...

Další z rubriky

Češi dělají vlny. Zdejší studia patří v počítačové animaci ke světové špičce

Záběr z katastrofického filmu 2012, na němž se podílelo studio UPP

Postava procházející kontrastním lékařským zařízením kolem nádrží, v nichž se v tekutině vznášejí postavy podobné...

KOMENTÁŘ: Jedno vejce za 10 korun? Zdražení nepřijde, chovy panikaří

Josef Dvořák, chovatel slepic na vejce ze Statku Dvořák, jde vlastní cestou....

Kdo někdy viděl klecový chov slepic, nepochybuje o tom, že od této praktiky je potřeba ustoupit. Chovat doma slepice...

Lidé v práci promrhají jeden den v měsíci. Firmy přicházejí o miliony

Ilustrační snímek

Řešením osobních záležitostí v práci stráví zaměstnanci jeden den měsíčně. Firmy kvůli tomu ročně přicházejí o miliony...

Najdete na iDNES.cz