Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Stavby dostanou přidáno, stát nalije do silnic a železnic rekordní peníze

Na výstavbu silnic a železnic půjde příští rok přes 120 miliard korun, proti letošku o téměř pět miliard více. Přestože jde o rekordní objem peněz, na všechny rozpracované stavby, které by se napřesrok mohly dostat z rýsovacích prken do výstavby, stejně stačit nebudou.

Stavba dálnice D11 do Jaroměře (16.4.2020). | foto: Martin Veselý, MAFRA

Resorty financí a dopravy navrhují příští rok nalít do Státního fondu dopravní infrastruktury 128,7 miliardy korun. Pokud návrh projde vládou a Poslaneckou sněmovnou, bude možné za stavební práce na dálniční a silniční síti utratit přes 60 miliard korun a dalších více než 53 miliard bude směřovat na účty Správy železnic. 

„Doposud jsme měli rozpočty rostoucí o náklady na přípravu staveb. Teď přichází období mnohem rozsáhlejších rozpočtů, ve kterých bude muset být zohledněný dramatický nárůst nákladů na výstavbu,“ uvedl mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Rýdl.

SFDI

Postupný nárůst peněz odráží i takzvané střednědobé výhledy, které ukazují, kolik peněz Česko plánuje vydat na dopravní infrastrukturu ve dvou následujících letech. V roce 2022 tak má jít podle nynějších odhadů zhruba o 147 miliard korun, v roce 2023 se počítá s částkou 168 miliard korun. To prakticky odpovídá průběžným finančním požadavkům obsaženým v národním investičním plánu. Ten obsahuje investice za celkem osm bilionů korun, které chce vláda do roku 2050 vynaložit.

Jen během příštího roku plánuje Ředitelství silnic a dálnic zahájit stavbu více než 170 nových dálničních a silničních kilometrů. Mezi nimi jde zejména o dokončení posledního chybějícího úseku dálnice D1 mezi Prahou a Ostravou za odhadovaných šest miliard korun. Pro celkem desetikilometrový úsek z Říkovic do Přerova požádalo ŘSD na sklonku minulého měsíce o vydání stavebního povolení a ještě do konce roku chystá vypsat výběrové řízení na zhotovitele.

Křeččí dálnice

Pandemie dál drtí české stavaře, po malých firmách cítí krizi už i velké

Mezi projekty, které by ředitelství rádo zahájilo napřesrok, patří i sedmnáctikilometrový úsek mezi Hulínem a Fryštákem na Zlínsku. O povolení stavět se už více než deset let soudí s ekologickými spolky, a není tak vůbec jisté, zda má stavba reálnou šanci se během příštího roku do stavební fáze posunout. 

Dálniční úsek, který má ulevit dopravě v krajském městě, už před dvanácti lety rozestavělo sdružení firem vedené společností Skanska, po necelých dvou letech ale muselo být zastaveno a rozjel se kolotoč soudních sporů o výjimky umožňující vést dálnici přes oblasti obývané chráněnými živočichy včetně křečka polního.

Pokud by se však napřesrok stavět nezačalo, znamená to pro ŘSD významnou komplikaci. Propadla by mu totiž platnost posouzení vlivu stavby na životní prostředí a celý proces by se musel od začátku zopakovat.

Zahájena by měla být také stavba první části dálnice D4, kterou stát dlouhodobě plánuje nechat postavit soukromou společností a následně jí platit za správu a údržbu komunikace. Proto jedenáctikilometrový úsek mezi středočeským Milínem a Lety sice figuruje v seznamu staveb, ale rozpočet ŘSD na výstavbu nezatíží.

Kromě peněz pro státem spravované dálnice a silnice první třídy, počítá rozpočet rovnou s financemi i pro krajské komunikace. Na silnice druhých a třetích tříd jsou v návrhu fondu vyčleněny čtyři miliardy korun.

Stát bude moci začít stavět dálnice a železnice rychleji, schválili poslanci

Mezi nejvýznamnější stavby nově zahajované napřesrok na železnici bude patřit modernizace trati mezi Adamovem a Blanskem na hlavní trase spojující Prahu a Brno. Z třímiliardové zakázky, která má být podle aktuálního harmonogramu hotová do konce roku 2023, by se mělo během příštího roku prostavět zhruba sto milionů korun. Na podobné peníze vyjde modernizace trati mezi Týništěm nad Orlicí a Solnicí na Rychnovsku.

Zhruba třetina peněz je z EU

Nezanedbatelná část peněz půjde i na opravy stávajících dopravních sítí. Například Ředitelství silnic a dálnic má v rozpočtu navrženo za rekonstrukce utratit šestnáct miliard korun. Z toho se pět miliard vztahuje na opravy a údržbu dálniční sítě a zbylých jedenáct na mnohem delší síť silnic prvních tříd. Dalších 18,6 miliardy korun bude mít na opravy a údržbu železničních tratí Správa železnic.

Z celkových více než 128 miliard připadá na finance z českého rozpočtu a výběru motoristických daní a dalších poplatků zhruba 91 miliard korun a zbytek představují evropské dotace. K dosavadním programům určeným na výstavbu dopravní infrastruktury napřesrok poprvé přibude platba z fondu na obnovu hospodářství po koronavirové krizi, takzvaný Recovery and Resiliance Facility. Jeho prostřednictvím si česká doprava přilepší o 15 miliard korun.

Teplo z uhlí podraží o deset až třicet procent, říká zástupce tepláren

  • Nejčtenější

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

13. dubna 2024

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by...

Zlato místo bankomatu. Američané berou útokem zastavárny a zbavují se ho

15. dubna 2024

Vysoká cena zlata je pro mnohé jeho majitele jasným signálem, že právě nazrál čas jeho zpeněžení....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kdo je Tomáš Otruba. Klíčový muž v PPF a nový partner Renáty Kellnerové

16. dubna 2024  15:15

Největší česká finanční skupina PPF prochází personální i byznysovou proměnou. Jedním z hlavních...

Za zmizení 12 miliard dolarů trest smrti. Vietnam potrestal historický podvod

12. dubna 2024  17:58

Za největší bankovní podvod ve vietnamské historii padl ten nejpřísnější trest. Rozsudek smrti si u...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Maloobchody na českém venkově ovládnou Maďaři. Kupují další řetězec

17. dubna 2024  14:08

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) povolil maďarské skupině Oriens nákup maloobchodního...

Horkovod dodá Brnu teplo a zbaví ho závislosti na plynu, říká ředitel Tepláren

20. dubna 2024

Premium Projekt horkovodu vedoucího z Jaderné elektrárny Dukovany do Brna byl po desetiletích přerušení...

Každá pátá firma v Česku je nefunkční. Povinnosti mají stejné jako ty živé

20. dubna 2024

Zombie firmy. I tak se v Česku nazývají společnosti, které jsou zapsané v obchodním rejstříku, ale...

Nejlepší letiště pro rok 2024 má Katar, Ruzyně se do top 100 nedostala

19. dubna 2024

Titul pro nejlepší letiště světa si pro letošní rok odneslo mezinárodní letiště Hamad v katarském...

Britské mléčné farmy chrlí hnůj do řek. Ochránci přírody volají po nápravě

19. dubna 2024

Mléčné farmy ve Spojeném království znečišťují životní prostředí a vylévají velké množství...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Ve StarDance zatančí Vondráčková, Paulová, hvězda Kukaček i mistryně světa

Tuzemská verze celosvětově mimořádně úspěšné soutěže StarDance britské veřejnoprávní televizní společnosti BBC se už na...