Mýto se prodraží o stamiliony, kritizuje tendr ředitel firmy Kapsch

  6:55aktualizováno  6:55
Příští týden úředníci ministerstva dopravy otevřou obálky s nabídkami firem, které chtějí od roku 2020 spravovat český systém kamionového mýta. Zájem o zakázku za 29 miliard korun má čtveřice firem. Ředitel české pobočky stávajícího správce mýtného firmy Kapsch Karel Feix tendru vyčítá, že její zadání znevýhodňuje systém mikrovlnných bran.

Šéf společnosti Kapsch v Česku Karel Feix. | foto:  Dan Materna, MAFRA

Brány patří českému státu a jejich zůstatková hodnota činí zhruba tři miliardy korun. Rozšíření zpoplatněné sítě o 900 kilometrů podle něj použití stávající technologie prakticky vylučuje, soutěž navíc nepokrývá všechny náklady, které se zavedením nového systému vzniknou. Stát tak musí počítat s dalšími výdaji nad rámec očekávaných 29 miliard korun.

V čem budou tyto dodatečné náklady spočívat a o jak vysoké částky půjde?
Stávající systém musí běžet do roku 2019. Pak musí fungovat ještě půl roku, aby se uzavřely všechny účetní operace. Souběžně tak budou vedle sebe existovat dva systémy. To bude představovat vícenáklady v řádu stovek milionů korun. Kupodivu se ale v zadání neobjevilo, aby tyto věci byly oceněny.

Za pár dní otevře ministerstvo dopravy obálky s nabídkami jednotlivých uchazečů. Máte už vaši hotovou?
Samozřejmě že na tom pracujeme a zúčastníme se v každém případě. Uvidíme, co bude potom. Neumím si představit, že bude možné jednotlivé nabídky položit na stůl vedle sebe a jednoduše porovnat. Otázkou ale je, jestli budeme vědět, kdo co nabídl. Nový zákon z loňského roku ministerstvu umožňuje další průběh soutěže nezveřejnit a­ oznámit až vítěze. Dodnes tak například oficiálně nevíme, kdo je v ­tendru a s čím se kdo do soutěže kvalifikoval.

Proč vám vadí rozhodnutí ministerstva rozšířit zpoplatnění na další silnice I. třídy?
V Polsku a v Německu rovněž probíhají soutěže. Nikdo tam však u běžícího systému nechce, aby se vyměnil, ale soutěží tam jeho další provoz. Přidaných 900 kilometrů, které tam byly přidány politickou dohodou bez jakékoliv odborné diskuse, tak jsou pouze snahou vytvořit nový byznys. Na druhou stranu si myslíme, že je to ekonomický a politický nesmysl.

Ministerstvu dopravy jste nabídli, že může správu systému odkoupit a mýto spravovat samo. Tato nabídka stále platí?
Ta nabídka leží na ministerstvu dopravy od roku 2016. Zdá se ale, že ji ministr Dan Ťok nechce brát v úvahu.

Existují kritici, kteří tvrdí, že už v tomto nemáte co nabídnout. Systém mýtných bran státu patří. Další vývoj systému a jeho vylepšení se nedělá v Česku. Co by tedy Kapsch mohl kromě zaměstnanců, kteří kontrolují placení mýta, státu ještě nabídnout?
My jsme nabízeli možnost odkoupit takzvaný běžný provoz a s tím související denní zásahy do systému, včetně nezbytného softwarového vybavení. Pokud jde o zaměstnance Kapsche v Česku, tak tito lidé se například významnou měrou podíleli na zavedení evropské mýtné služby, která umožní projet celou Evropou s jedinou mýtnou jednotkou. Základ sice pocházel z Vídně, padesát procent nákladů a pracovního času šlo ale na vrub našich českých zaměstnanců.

Pokud by stát český Kapsch odkoupil, musel by ale navázat kontakty s vašimi subdodavateli, například s bankou ČSOB, a vysoutěžit tyto subdodávky. Je na to vůbec dost času?
To je otázka pro právníky. My máme partnery nasmlouvané. Pokud firmu prodáme správně, můžeme ji prodat i se stávajícími kontrakty. V budoucnu by stát tyto smlouvy mohl přetendrovat, nemusel by to ale dělat pod časovým tlakem.

Ve vaší nabídce ministerstvu dopravy ale nebyla stanovena cena. Můžete říct, alespoň přibližně, na kolik by Česko odkup Kapsche vyšel?
Na to by se musel nechat udělat nezávislý odhad. Určitě by to ve výhledu dalších lat vyšlo pro stát levněji než stávající provoz. V současnosti stát ročně za správu mýta zaplatí 1,5 miliardy korun. Rozhodně to tedy nebudou desítky miliard korun.

Ministerstvo odhadlo, že dalších deset let provozu mýta vyjde na 29 miliard korun. Teď dokončujete svoji nabídku, očekáváte, že konečná cena vzešlá ze soutěže bude významně nižší?
To nemůžeme říct. To bychom nahrávali našim soupeřům, ale obecně lze říct, že se nabídky soutěžitelů nemusí od ministerstvem zadané ceny příliš lišit. 

Počítá vaše nabídka s využitím stávajících mýtných bran?
Zvažujeme, jak maximálně využít stávající mýtný systém. To zásadní, co nás omezuje ve využití mikrovlnné technologie (mýtných bran), je čas na zpoplatnění těch 900 kilometrů. Je obtížné garantovat, že budeme mít pro všechny mýtné brány stavební povolení včas. Každopádně plánujeme využití takzvaného centrálního systému, který z bran shromažďuje data.



Nejčtenější

Všichni chtěli spot ve stylu Air Bank, říká autor. Nově opisuje E.ON

Reklama na služby E.ON.

Jedni říkají, že jde o „vykrádačku“, jiní to tak nevidí. Spotů, které se inspirovaly populárními krátkými reklamami Air...

Šátek za tisíc dolarů vypadá jako ženské přirození, značka Fendi sklidila výsměch

Růžovou šálu Touch of Fur vyrábí italská módní značka Fendi

Italská značka luxusního oblečení Fendi pobavila svým kožešinovým šátkem mnohé uživatele sociálních sítí. Zejména jeho...



Z prošlého jídla a miliard much udělali dva Britové v Jižní Africe byznys

Od roku 2008, kdy firma vznikla a přijala první zaměstnance, se jejich počet...

Miliardy much a hnijící jídlo jsou pro bratry Jasona a Davida Drewovy z Velké Británie jádrem podnikání. V Jižní Africe...

Mladí chtějí žít na dluh a mít hned to, na co rodiče šetřili, říká bankéř

Šéf Sberbank Edin Karabeg

Mileniálové si půjčují a jsou častěji ochotni jít do rizika než jejich rodiče, myslí si šéf české pobočky Sberbank Edin...

KVÍZ: Proč chyběl v Československu toaletní papír a kde byste našli Baťov?

Peníze

České a slovenské hospodářství prošlo za posledních sto let etapami bouřlivého rozvoje i zaostávání. Děti dnes už...

Další z rubriky

GE zabrušuje do letectví pro miliardáře. Vyrobilo nadzvukový motor

Nadzvukový letoun Aerion AS2 v simulaci na New Yorkem.

Společnost General Electric, u nás známá především díky své bankovní divizi, v pondělí oznámila dokončení vývoje motoru...

Zdržovací taktika Kapschi málem vyšla. Chyběly dva měsíce, tvrdí Ťok

Ilustrační snímek

Od dalšího prodloužení mýtné smlouvy s Kapschem dělily Česko dva měsíce, zdůvodnil potřebu rychle uzavřít smlouvu s...

Obce a kraje si samy rozhodnou, na kterých jedničkách budou vybírat mýto

Ilustrační snímek

Kraje a obce budou rozhodovat o tom, na kterých konkrétních úsecích silnic prvních tříd budou od roku 2020 platit...



Najdete na iDNES.cz