Sídlo General Motors v Detroitu

Sídlo General Motors v Detroitu | foto: Profimedia.cz

Ministerstvo nařídilo General Motors připravit se na bankrot

  • 70
Americké ministerstvo financí údajně nařídilo automobilce General Motors připravit se do 1. června na podání žádosti o ochranu před bankrotem. Majetek firmy by se následně měl rozdělit na dobrý a špatný. Dobrý by koupila nová firma, méně žádoucí by byl do sedmi let zlikvidován. Informoval o tom list New York Times.

General Motors již od vlády obdržela půjčky v hodnotě 13,4 miliardy dolarů (téměř 270 miliard korun) a nyní žádá dalších 16,6 miliardy. Poradní skupina prezidenta Baracka Obamy, která dohlíží na poskytnutí pomoci automobilkám, ale nařídila GM, že pokud chce získat další peníze, musí snížit náklady a dluh.

List s odvolání na zdroj informovaný o plánech GM napsal, že cílem je připravit firmu na rychlý bankrot, pokud se jí nepodaří dosáhnout dohody s majiteli obligací, aby vyměnili svůj dluh 28 miliard dolarů za akcie GM, a také s odborovým svazem United Automobile Worker.

Plán počítá s vytvořením nové firmy, která by poté, co by automobilka požádala o ochranu před bankrotem, koupila "dobrý" majetek GM. Méně žádoucí majetek, jako některé značky, továrny a závazky vůči zdravotnímu pojištění, by zůstal ve staré firmě. Ta by byla v příštích sedmi letech zlikvidována, dodal list.

Úředníci ministerstva uvažují o tom, že by zdravá část GM vystoupila z ochrany před bankrotem již za dva týdny. K tomu by získala od vlády pomoc pět miliard až sedm miliard dolarů.

Nový generální ředitel GM Fritz Henderson již dříve uvedl, že firma dává přednost mimosoudní restrukturalizaci, ale mohla by se v případě potřeby obrátit na soud s žádostí o ochranu před bankrotem. Henderson koncem minulého měsíce nahradil v čele GM Ricka Wagonera, který rezignoval pod tlakem vlády, napsala agentura Reuters.

Automobilový průmysl po celém světě se nyní potýká s poklesem poptávky, protože světová finanční krize vedla ke zpomalení ekonomiky, obtížnějšímu přístupu k úvěrům a poklesu spotřebitelské důvěry i výdajů. Americké automobilky byly navíc již dříve zasaženy odklonem spotřebitelů od velkých vozů s vysokou spotřebou.

,