Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Ministerstvo ignoruje poslance. Rychlovlaky navrhuje jen na 200 km/h

  0:53aktualizováno  0:53
Poslanci napříč všemi stranami schválili v březnu letošního roku průlomové usnesení, v němž zavazují vládu, aby připravovala vysokorychlostní železnice pro rychlost nejméně 300 kilometrů v hodině. Jen několik týdnů poté toto usnesení ministerstvo dopravy porušilo.

Vysokorychlostní TGV ve Francii zvládnou rychlost kolem 300 km/h | foto: SNCF

Vláda v pondělí projedná materiál Program rozvoje rychlých železničních spojení, kde ale zůstává nadále u některých nových tratích navržena rychlost 200 kilometrů v hodině. I po desítkách připomínek, které k materiálu na ministerstvo přišly.

Dvousetkilometrovou rychlost navrhuje ministerstvo dopravy u úseku Brno – Přerov. Odvolává se na studii proveditelnosti, kterou nechalo ministerstvo dopravy dříve provést. Její autoři přišli s takovou variantou, že vlaky po trati s navrženou maximální rychlostí 300 kilometrů v hodině by zvládly cestu mezi oběma městy pomaleji, než po trati dimenzovanou na 200 kilometrů v hodině. Zdánlivý fyzikální nesmysl způsobilo delší trasování.

„Jedná se tak o modernizaci stávající tratě na vyšší rychlost, která se ekonomicky ospravedlní i v případě nerealizace koncepce Rychlých spojení jako celku. V případě realizace koncepce Rychlých spojení se stane její nezbytnou provozní součástí,“ uvádí ministerstvo v materiálu.

Jenže v případě trasy Brno – Přerov nemá jít u rychlovlaků jen o spojení těchto dvou měst. I plány SŽDC počítají s tím, že má jít o jednu z částí budoucí rychlotrati Praha – Brno – Ostrava. To ale materiál naznačuje jen stručně.

„Dopravní simulací bylo ověřeno, že technické řešení této infrastruktury umožní provést dva páry expresního segmentu v relaci Ostrava - Brno, kde je modelově uvažováno s jejich prodloužení po VRT do Prahy. Řešení bude však ještě třeba prověřit z hlediska kapacitních požadavků uspořádání železniční stanice Přerov,“ uvádí materiál.

Podle poslance Martina Kolovratníka (ANO) by mělo být poslanecké usnesení závazné.

„Pokud tedy ministerstvo dopravy začne pracovat v některém úseku s nižší rychlostí, bude to muset Sněmovně patřičně zdůvodnit. Jinak by došlo k porušení usnesení Sněmovny,“ řekl Kolovratník. Podle něj musí být hlavní trasa Praha - Brno - Ostrava nejdříve prozkoumána v nejvyšší možné rychlosti nad 300 kilometrů v hodině jako celek. „Teprve ve druhém kroku můžeme přistupovat ke kompromisům a vést odbornou debatu o případném snížení rychlosti, pokud to někde bude potřeba,“ dodal.

Problém s materiálem mají přitom nejen poslanci, ale i zastánci vysokorychlostních tratí. Modernizace tratě Brno - Přerov může být nanejvýš prvním krokem k lepšímu, dlouhodobě bude ale nutné postavit plnohodnotnou vysokorychlostní trať z Ostravy až do Brna,“ řekl Tomáš Záruba z Centra pro efektivní dopravu.

Problém s dvoustovkou na této trase měla v připomínkách například Hospodářská komora, která vyžadovala v tomto případě vymazat spojení „vysokou rychlost 200 km/h“, protože do 200 km/h není v Evropské unii trať považována za vysokorychlostní. Materiál označila Hospodářská komora v některých oblastech za příliš autoritativní.

Materiál je jedním z mnoha dalších, které na téma vysokorychlostních tratí vznikl. V Česku se o nich dosud stále jen hlavně mluví.

Francouzi letos otevřeli další stovky kilometrů tratí pro rychlovlaky TGV:

Autor:



Nejčtenější

Česká pošta se chtěla zalíbit na Facebooku, sklidila výsměch

Česká pošta na svém Facebookovém profilu vyhlásila soutěž o modré reklamní...

Po pošťácké internetové televizi, kterou loni Česká pošta rozjela na kanále YouTube, nyní rozpačitě baví své zákazníky...

Motýlí efekt a duha na českých bankovkách. Podívejte se na nové prvky

Státní tiskárna cenin představila nové ochranné prvky, které budou na...

Státní tiskárna cenin slaví devadesát let od svého vzniku. Významné jubileum spojila s unikátní výstavou cenin, kde má...



Ceny pozemků pro dům vyskočily na dvojnásobek. Kolik stojí ve vašem kraji?

Inženýrské sítě

Ceny stavebních pozemků stoupaly nejstrměji v posledních sedmi letech na Vysočině, v Královéhradeckém kraji a ve...

KLDR čaruje s rozpočtem jak Voldemort. Její lži drásaly i otrlé Sověty

Severokorejský diktátor Kim Čong-un na vojenské přehlídce v Pchjongjangu (15....

Představte si státní rozpočet, který vykazuje stálý růst, notně podporuje rozvoj vědy i technologií, velkou část...

KVÍZ: Kolik chmele je v půllitru a co je spilka? Otestujte se, co víte o pivu

(Ilustrační snímek)

Jsme národ pivařů. Alespoň to platí o spotřebě na hlavu. Každý Čech do sebe za rok otočí v průměru pár set půllitrů....

Další z rubriky

PŘEHLEDNĚ: Otazníky nad miliardovým mýtem. Kellner ještě nemá vyhráno

(Ilustrační snímek)

Boj firem o jednu z největších zakázek posledních let je ve finále. Mýto má na dosah vítězné konsorcium PPF...

Dálnice z Karlových Varů do Prahy bude hotová nejdřív za osm let

Zahájení stavby obchvatu Lubence na D6.

Dálnice D6 nebude podle ministra dopravy Dana Ťoka dokončena před rokem 2026. Přípravu zbývajících úseků ve...

Resort dopravy chce větší podíl na dani z paliv, peníze by dal na silnice

Silnice mezi poli nad Dýšinou a ve vesnici Kyšice na Plzeňsku. Díry v silnici....

Do výstavby a údržby silnic a dálnic by mohlo směřovat více peněz vybraných na spotřební dani z motorové nafty a z...

Najdete na iDNES.cz