Ministerstvo ignoruje poslance. Rychlovlaky navrhuje jen na 200 km/h

  0:53aktualizováno  0:53
Poslanci napříč všemi stranami schválili v březnu letošního roku průlomové usnesení, v němž zavazují vládu, aby připravovala vysokorychlostní železnice pro rychlost nejméně 300 kilometrů v hodině. Jen několik týdnů poté toto usnesení ministerstvo dopravy porušilo.

Vysokorychlostní TGV ve Francii zvládnou rychlost kolem 300 km/h | foto: SNCF

Vláda v pondělí projedná materiál Program rozvoje rychlých železničních spojení, kde ale zůstává nadále u některých nových tratích navržena rychlost 200 kilometrů v hodině. I po desítkách připomínek, které k materiálu na ministerstvo přišly.

Dvousetkilometrovou rychlost navrhuje ministerstvo dopravy u úseku Brno – Přerov. Odvolává se na studii proveditelnosti, kterou nechalo ministerstvo dopravy dříve provést. Její autoři přišli s takovou variantou, že vlaky po trati s navrženou maximální rychlostí 300 kilometrů v hodině by zvládly cestu mezi oběma městy pomaleji, než po trati dimenzovanou na 200 kilometrů v hodině. Zdánlivý fyzikální nesmysl způsobilo delší trasování.

„Jedná se tak o modernizaci stávající tratě na vyšší rychlost, která se ekonomicky ospravedlní i v případě nerealizace koncepce Rychlých spojení jako celku. V případě realizace koncepce Rychlých spojení se stane její nezbytnou provozní součástí,“ uvádí ministerstvo v materiálu.

Jenže v případě trasy Brno – Přerov nemá jít u rychlovlaků jen o spojení těchto dvou měst. I plány SŽDC počítají s tím, že má jít o jednu z částí budoucí rychlotrati Praha – Brno – Ostrava. To ale materiál naznačuje jen stručně.

„Dopravní simulací bylo ověřeno, že technické řešení této infrastruktury umožní provést dva páry expresního segmentu v relaci Ostrava - Brno, kde je modelově uvažováno s jejich prodloužení po VRT do Prahy. Řešení bude však ještě třeba prověřit z hlediska kapacitních požadavků uspořádání železniční stanice Přerov,“ uvádí materiál.

Podle poslance Martina Kolovratníka (ANO) by mělo být poslanecké usnesení závazné.

„Pokud tedy ministerstvo dopravy začne pracovat v některém úseku s nižší rychlostí, bude to muset Sněmovně patřičně zdůvodnit. Jinak by došlo k porušení usnesení Sněmovny,“ řekl Kolovratník. Podle něj musí být hlavní trasa Praha - Brno - Ostrava nejdříve prozkoumána v nejvyšší možné rychlosti nad 300 kilometrů v hodině jako celek. „Teprve ve druhém kroku můžeme přistupovat ke kompromisům a vést odbornou debatu o případném snížení rychlosti, pokud to někde bude potřeba,“ dodal.

Problém s materiálem mají přitom nejen poslanci, ale i zastánci vysokorychlostních tratí. Modernizace tratě Brno - Přerov může být nanejvýš prvním krokem k lepšímu, dlouhodobě bude ale nutné postavit plnohodnotnou vysokorychlostní trať z Ostravy až do Brna,“ řekl Tomáš Záruba z Centra pro efektivní dopravu.

Problém s dvoustovkou na této trase měla v připomínkách například Hospodářská komora, která vyžadovala v tomto případě vymazat spojení „vysokou rychlost 200 km/h“, protože do 200 km/h není v Evropské unii trať považována za vysokorychlostní. Materiál označila Hospodářská komora v některých oblastech za příliš autoritativní.

Materiál je jedním z mnoha dalších, které na téma vysokorychlostních tratí vznikl. V Česku se o nich dosud stále jen hlavně mluví.

Francouzi letos otevřeli další stovky kilometrů tratí pro rychlovlaky TGV:

Autor:


Nejčtenější

Výplach na americké burze se přelévá do celého světa, do Česka také

Ilustrační snímek

Akcie ve Spojených státech zaznamenaly ve středu nejprudší denní propad za několik měsíců. Pokles cen zasáhl hlavně...

Všichni chtěli spot ve stylu Air Bank, říká autor. Nově opisuje E.ON

Reklama na služby E.ON.

Jedni říkají, že jde o „vykrádačku“, jiní to tak nevidí. Spotů, které se inspirovaly populárními krátkými reklamami Air...



Šátek za tisíc dolarů vypadá jako ženské přirození, značka Fendi sklidila výsměch

Růžovou šálu Touch of Fur vyrábí italská módní značka Fendi

Italská značka luxusního oblečení Fendi pobavila svým kožešinovým šátkem mnohé uživatele sociálních sítí. Zejména jeho...

Mladí chtějí žít na dluh a mít hned to, na co rodiče šetřili, říká bankéř

Šéf Sberbank Edin Karabeg

Mileniálové si půjčují a jsou častěji ochotni jít do rizika než jejich rodiče, myslí si šéf české pobočky Sberbank Edin...

Aero představilo nový letoun L-39NG za účasti vládní špičky

Nová stíhačka L-39NG na oficiálním představení Aera Vodochody

Na pátečním „roll-outu“ společnost Aero Vodochody poprvé představila finální podobu nového letounu L-39NG. Letoun by...

Další z rubriky

Zdržovací taktika Kapschi málem vyšla. Chyběly dva měsíce, tvrdí Ťok

Ilustrační snímek

Od dalšího prodloužení mýtné smlouvy s Kapschem dělily Česko dva měsíce, zdůvodnil potřebu rychle uzavřít smlouvu s...

Karlín a u Kříže. V Praze nejspíš vzniknou nové zastávky vlaku

Vizualizace železniční zastávky Karlín

Dvě další zastávky mohou v nejbližších letech usnadnit cestujícím přestup z pražské městské dopravy na příměstskou...

Do dálnic a jiných staveb půjde přes 86 miliard, o pětinu víc než letos

Ministr dopravy Dan Ťok na stavbě dálnice D1 exit 15.

O čtrnáct miliard korun víc má jít v příštím roce ze Státního fondu dopravní infrastruktury na výstavbu klíčových...



Najdete na iDNES.cz