Změnu poměru peněz na železnice a silnice, kterou Bárta plánuje, musí schválit Evropská komise.

Změnu poměru peněz na železnice a silnice, kterou Bárta plánuje, musí schválit Evropská komise. | foto: Monika Hlaváčová, MF DNES

Ministr Bárta chce prostavět 280 miliard. I ze soukromého

  • 142
Plán ministra dopravy Víta Bárty počítá se stavbou většiny klíčových silnic a obchvatů. Část z nich mají zaplatit i soukromníci. Přesun zhruba devíti miliard korun určených původně na stavby železnic musí schválit Evropská komise.

Celý plán počítá, že do roku 2014 se dostaví nebo začnou stavět silnice a železnice za zhruba 280 miliard korun. "Je to první verze materiálu, o kterém se povedou ještě jistě velké diskuse. I přes škrty ve výdajích a navýšení příjmů ale chybí stále třicet až čtyřicet miliard korun," řekl MF DNES Bárta.

Materiál už prošel poradou ekonomických ministrů a půjde v příštích dnech do vlády. Dá se čekat, že se ještě bude měnit. Jde navíc o plán s často hodně hrubými odhady nákladů na stavby. Realita se pak může značně lišit, ať už směrem nahoru, nebo dolů.

Stát bude ročně na dopravu platit 33 miliard korun, zbytek přijde z evropských fondů a úvěru od Evropské investiční banky.

Méně peněz na železnice

Kvůli novým plánům bude muset Bárta jet i do Bruselu. Chce totiž vzít zhruba devět miliard z rozpočtu na železniční stavby, na které přispěje Brusel, a nalít je do silnic. Poměr peněz na železnice a silnice by se tak dostal zhruba půl na půl.

Kam půjdou peníze

Silnice
D3 Tábor – Veselí n. L.
D8 Lovosice – Řehlovice
D11 Osičky – Hradec Králové
D47 Bohumín – Polsko
R6 Cheb – Karlovy Vary
R7 Vysočany – Nové Spořice
R48 Rychaltice – Frýdek-Místek
R48 Frýdek-Místek obchvat
R49 Hulín – Fryšták
R52 Pohořelice – obchvat Mikulova R52 obchvat Mikulova
I/20, I/27 průjezd Plzní
I/11 Ostrava – Opava
I/42 okruh Brna
I/49 Malenovice – Otrokovice

Obchvaty Líbeznice, Chrudim, Javorník, Příbor, Znojmo

Železnice
Koridor Praha – Plzeň – Cheb (vyjma úsek Praha – Beroun)
Koridor Praha – České Budějovice
Uzly Praha a Ústí n. Orlicí

Poznámka: Jde o návrh, pramen: ministerstvo dopravy

Takovou změnu však musí schválit Evropská komise. Podle Bárty by to mohlo projít, protože například v sousedním Polsku mají železnice ještě mnohem menší podíl peněz z evropských fondů. "Železnice obstarává zhruba pětinu všech přepravních výkonů, takže i tak jsou investice do silnic podfinancované," míní dopravní expert Petr Moos z ČVUT.

Seznam staveb je sice proškrtaný, přesto v něm zůstanou základní silniční i železniční stavby. Některé úseky však musí ustoupit. Například stát nebude opravovat trať z Veselí nad Lužnicí do Českých Budějovic nebo šumavskou lokálku z Českých Budějovic do Volar.

U silnic nejsou škrty až tak velké, ale řada staveb se začne stavět v úsporných verzích. Například plánované úseky rychlostní silnice R6 z Prahy do Karlových Varů nebo R55 mezi Otrokovicemi a Hodonínem se budou stavět pouze okolo obcí a měst jako obchvaty. "Je potřeba je stavět, zavázali jsme se ke snížení zatížení obyvatel měst a obcí mikročásticemi z automobilové dopravy," dodal Moos.

Počítá se například i se silnicí kolem Chrudimi, několikrát zastavenou. Naopak se nebude pokračovat s rychlostní silnicí R4 mezi Skalkou a Miroticemi.

Velké škrty čekají i Ředitelství vodních cest. Bárta chce postavit jen jez u Děčína, naopak nepočítá s dalším zvedáním mostů na Labi až do Pardubic. Smůlu mají i majitelé loděk, kteří doufali, že by se dostali po Vltavě z Prahy až do Českých Budějovic pomocí speciálních výtahů na přehradách vltavské kaskády – ministerstvo s nimi nepočítá.

Státu mají se silnicemi pomoci také soukromníci v rámci projektů PPP. Bárta chce dát do jednoho balíku stavbu čtyř dálnic a rychlostních silnic za zhruba desítky miliard korun, které by postavily a hlavně zaplatily soukromé firmy (viz mapka). Ty by pak provozovaly dálnice a vybíraly samy peníze od řidičů. Otázkou zůstává, zda se o takový projekt najde zájemce, protože je příliš riskantní. Podobně to zkoušeli politici už v Maďarsku, ale nakonec od toho ustoupili.

mapka - plánované a pozastavené dopravní stavby 9/2010

Zdražení mýta na obzoru

Podle Ondřeje Zaorala z ČSOB, který se PPP projekty zabývá, jsou perspektivní pro soukromé investory určitě opravy dálnice D1 a Pražský okruh. "Ze současného výnosu mýta a dálničních známek lze financovat PPP projekt v délce 25 let a objemu zhruba 95 miliard," tvrdí Zaoral.

Menšímu omezování staveb mají pomoci i větší příjmy dopravního rozpočtu. Stát chystá například velké zdražení mýta, ale konkrétní výši zatím Bárta nechce uvést. "Máme v záloze ještě řadu zajímavých příjmových bonbonků," říká neurčitě ministr dopravy.

I tak peníze nestačí: Bárta musí zejména ministra financí Miroslava Kalouska přesvědčit, aby našel v rozpočtu na další roky dohromady třicet až čtyřicet miliard korun na dopravní stavby.