Šimonovský požádal vládu, aby rozhodla o případném zrušení tendru. Ta o tom ale odmítla vůbec jednat.
„Chápu to jako vyjádření důvěry a vydal jsem pokyn k podpisu,“ řekl Šimonovský.
„Smlouvu podepíšeme v podobě, jak ji navrhl Kapsch,“ dodal. To znamená, že by příští rok měl systém mýtného pokrývat zhruba 2100 kilometrů dálnic a silnic 1. třídy.
Ministr nepředpokládá, že kvůli mýtnému nastanou problémy na evropské půdě. Ministr zopakoval, že ho Brusel pořádal o vyjádření k průběhu tendru. Soubor dokumentace, kterou česká strana připravila, podle něj všechny pochybnosti o průběhu soutěže vyvrátí.
„Naše výběrové řízení bude příkladem pro ostatní státy, „ řekl na setkání s novináři. Podle něj si česká strana v podmínkách vyhranila, aby provozovatel vytvořil systém, který bude schopen komunikovat v obou technologických rozhraních, tedy jak mikrovlnném, tak satelitním. “Bylo nám vyčítáno, že jsme opominuli satelitní systém. Není to pravda,“ řekl ministr.
Stejně tak odmítá i aktivitu, kterou iniciovaly města a obce Středočeského kraje. Podle nich totiž mikrovlnný systém povede k tomu, že kamiony se budou snažit zpoplatněné úseky objíždět a obcím v regionu se ještě přitíží.
„Já myslím, že to není správný názor a doporučuji odborníkům pana hejtmana (Bendla), aby si přečetli nabídku, kterou firma Kapsch učinila. Jedná se o velmi moderní systém, který je schopen rozvoje také do měst na silnice druhé a třetí třídy,“ řekl.
Tranzitní je podle ministra zhruba dvacet procent kamionové dopravy na českých silnicích. Řada kamionů jezdí kvůli nižším nákladům totiž raději přes Česko než přes drahé Rakousko nebo Německo. „Předpokládáme, že ty kamiony, které volily Českou republiku kvůli ceně, už přes nás jezdit nebudou a pojedou nejkratší cestou, kde bude dalším kritériem spotřeba pohonných hmot a času řidičů,“ řekl Šimonovský.
O dodávku systému mýtného se ucházela celkem čtyři seskupení. Tři z nich ale ministerstvo vyloučilo s tím, že nesplnila kvalifikační kritéria. Zakázku tak získala rakouská firma Kapsch, jejíž nabídka byla až třetí nejlevnější.
Konsorcia Autostrade a Mytia se proti rozhodnutí minsiterstva dopravy odvolávala k antimonopolnímu úřadu a chtějí si stěžovat i v Bruselu. - více zde