Ministři chtějí dělit železnici

Vláda se rozhodla rozdělit České dráhy. S třicetimiliardovým dluhem vznikne státní podnik Správa železniční dopravní cesty, která bude vlastnit koleje, a ze zbytku se stane akciová společnost České dráhy, stoprocentně vlastněná státem.S takovým návrhem zákona o transformaci Českých drah půjde vláda do parlamentu. "Je to nejméně nákladná metoda oddlužení Českých drah," vysvětluje záměr ministerstva dopravy jeho náměstek Pavel Stoulil.

"Jde o určitý kompromis, který ovšem odpovídá našim současným ekonomickým možnostem. Na prosté oddlužení dnes státní kasa nemá peníze," dodává.

Návrh podle něho vychází z požadavku Evropské unie na zajištění nezávislosti železničních dopravců na státu a účetní oddělení správy železničního provozu a infrastruktury od železničních přepravních služeb.

V Poslanecké sněmovně ovšem zatím má tato podoba transformace Českých drah mnoho oponentů.

"ODS bude jednoznačně proti," říká stínový ministr dopravy Martin Říman. "Jde jen o kosmetické řady, které problém Českých drah neřeší. Nepomohla by ani řada pozměňovacích návrhů," dodává s tím, že k ODS se pravděpodobně připojí i Unie svobody. Říman prosazuje striktní oddělení přepravní části železnice a infrastruktury podobně jako ve Velké Británii.

Vládní návrh však počítá s tím, že koleje bude vlastnit stát prostřednictvím státního podniku, ale vše ostatní budou i nadále zajišťovat České dráhy. To podle Římana brzdí vstup konkurence na dráhy.

Akciová společnost České dráhy, která bude zajišťovat přepravu osob a nákladů, by měla vzniknout od ledna příštího roku se základním jměním okolo 30 miliard korun. V něm budou především železniční vagony a lokomotivy.

Celková účetní hodnota majetku dnešních Českých drah je přes sto miliard korun.

Samo vedení Českých drah a zástupce odborů považují dělení státní železnice za nešťastné a za výhodnější pokládají zachování podniku jako jednoho celku.