„Původní Míša nebyl na dřívku, ale měl tvar kvádru o objemu 33 mililitrů a byl vyráběn v pražských Vysočanech ze směsi tučného tvarohu, smetany a cukru,“ popisuje Veronika Kusíková, mluvčí společnosti Unilever, která značku Míša vlastní od roku 2006. Za hodinu se ho tehdy vyrobilo až tisíc kusů.
Na tyčku se tvarohový nanuk dostal po stěhování na konci šedesátých let. Tehdy se jeho výroba přesunula do Zdounek u Kroměříže, kde v podstatě získal dnešní podobu.
Posledních dvanáct let Míša vzniká poblíž Třebíče v závodu společnosti Tipafrost, které Unilever výrobu zadal. Tipafrost nevyrábí jen Míšu, ale spousty dalších zmrzlin a nanuků, mnohé pod značkami obchodních řetězců.
„Zaměřujeme se na výrobu privátních značek. Výroba tvarohového nanuku typu Míša je však exkluzivně jen pro Unilever,“ popisuje ředitel společnosti Tipafrost Miroslav Krupica.
Kolik Míšů se vyrobí za rok a jak se vyvíjejí tržby z něj, Tipafrost ani společnost Unilever nesdělují. Uvádějí pouze to, že za den vznikne dvě stě tisíc kusů nanuků s medvídkem. To se však netýká celého roku, ale sezony. Pro ni se podle Krupici začíná Míša vyrábět už od ledna.
Na receptuře oblíbeného nanuku se podle Unileveru od padesátých let nic nezměnilo. Hlavními surovinami zůstávají tvaroh, smetana a cukr, které pocházejí dle Veroniky Kusíkové od českých dodavatelů. Klíčový tvaroh výrobce například nakupuje od Polabských mlékáren Poděbrady. „Používáme tvaroh vyráběný technologií s pomocí odstředivky, jehož konzistence je hladká,“ popisuje Krupica.
Zatímco původně byl Míša jen tvarohový, dnes je ho osm druhů. První jahodová verze je z roku 2001, přičemž tehdy se začal vyrábět také v meruňkové variantě. Ta ale do dneška nepřežila.
Stejně skončila verze Míši ve vaničce, kterou si Unilever nechával vyrábět v závodě v Polsku. Údajně kvůli tomu, aby šla zmrzlina lžičkou jíst, nemohla mít tolik tvarohu jako Míša na dřívku. A to ji pohřbilo, protože rozdíl chutí zákazníci poznali.
Letos přišel Unilever s příchutěmi mák a povidla či višně. „Lídrem je ale dlouhodobě tradiční tvarohová příchuť,“ uvádí za hypermarkety Globus mluvčí Pavla Hobíková. Podobně tomu je i v Tesku.
Tvarohové nanuky podle velkých obchodníků stále patří mezi nejprodávanější výrobky ve svém segmentu. „Míša se stále drží na pozici jedné z nejprodávanějších zmrzlin. Nejvíce se prodává varianta tvaroh, kterou známe z dětství. Na stejné úrovni stojí zmrzlina Magnum,“ potvrzuje mluvčí obchodů Tesco Václav Koukolíček.
Míša není sám
Češi ročně spořádají podle údajů společnosti Nielsen přes 35 milionů litrů zmrzlin za více než 3,4 miliardy korun. Za poslední rok, končící květnem, vzrostlo jak množství prodané zmrzliny, tak útrata za ni. Důvodem nárůstu byly hlavně mnohem teplejší měsíce duben a květen oproti loňsku.
V obchodech zákazníci podle Nielsenu nejvíc nakupují takzvané jednoporcové zmrzliny, z nichž zhruba půlku tvoří nanuky. O druhou polovinu objemu se dělí rodinná balení a zmrzlinové dezerty, jako jsou nanukové dorty. První kategorie přitom v posledních letech na úkor dortů roste.
Velká balení po šesti nanucích nabízí i značka Míša. Zmrzliny v nich však mají menší objem než obvyklých 55 mililitrů.
Míša není jedinou zmrzlinovou značkou z dob minulých, která úspěšně přežila. Podle obchodníků patří ke stálicím i Mrož pocházející ze 70. let, který dnes patří společnosti Bidfood. Unilever dál vyrábí a prodává také Eskymo a Ledňáčka, s Pierotem přestal.