Hypernov, kde se prodává i elektronika, kola nebo oděvy, ovládá 56, a to ve dvou velikostech. A právě ty největší, kterých je třináct, dělají firmě potíže. Velké Hypernovy příliš nevydělávají a Ahold už počátkem minulého roku uvedl, že by je rád zmenšil.
Dnes jde ve svých úvahách ještě dál. Zmenšení by měla provázet i změna značky na jednotný Albert. To znamená, že by z obchodů zmizela většina nepotravinářského zboží od kol po elektro. Plány ponechat jen Alberty potvrdily MF DNES dva dobře informované zdroje.
Akční leták AlbertNakupujete rádi v prodejnách Albert Hypermarket nebo Supermarket? Aktuální leták Albert Hypermarket i leták Albert Supermarket a všechny nejlepší nabídky z letáků vždy najdete na AkčníCeny.cz. Víte, kde je vaše nejbližší prodejna Albert? |
„Záměry dalšího rozvoje naší společnosti v Česku oznámíme letos na podzim,“ reagoval na dotaz, zda, proč a kdy k přemalování na Alberty dojde, mluvčí firmy Libor Kytýr. Potvrdil však, že společnost už zavedla novou strukturu vedení.
Zatímco dříve byly Hypernovy a Alberty řízeny zvlášť, dnes spadají pod jednoho šéfa a jsou řízeny dohromady. Soustředění se pouze na Alberty může napovídat i nedávné zavedení nové vlastní značky výrobků AH Quality.
Nadále sice existují výrobky pod značkou Albert a Hypernova, ale na pultech jich nepřibývá. Ahold navíc všude po Evropě, kde vytrval, provozuje jen supermarkety Albert. S těmi je v Holandsku jedničkou a ty umí dělat dobře.
Regály chudé jak před lety
Obří Hypernovy dnes připomínají doby dávno minulé, kdy se nedostatek zboží odrazil v obchodech v podobě polic s vyskládaným jedním druhem hovězích konzerv.
Například v prodejně v Hradci Králové, která kvůli poloze na kraji města patří k těm nejhorším, obsadila třeba desetimetrový regál jen jedna značka odmašťovače Cilit Bang.
V jiných prodejnách jako v pražské Šestce u letiště či na Chodově řeší nadbytek plochy tím, že na ní dělají trvalý výprodej nejrůznějších věcí pod názvem Jen za 18, 23, 38 korun.
Teorie světů
Hypernovy totiž v posledních letech výrazně zúžily sortiment, a na policích se proto objevuje méně výrobků. Negativní dojem završují široké uličky, které vyvolávají pocit prázdnoty.
Problém velkých hypermarketů je, že je pro ně stále těžší lidi přesvědčit, aby si oblečení, televizi, foťák nebo kolo koupili u nich a ne o pár metrů dál v obchodním centru ve specializovaném obchodě.
Ahold navíc hypermarkety postupně předělával podle takzvané teorie světů. Na jednom místě soustředil třeba všechny věci na úklid od hadru přes přípravky Jar a Domestos po kbelík, na druhém věci do kuchyně, na třetím zábavu.
Ačkoliv jde z hlediska orientace zákazníka o praktickou věc, znesnadní každé předělání a zpřeházení obchodu věrným nakupujícím orientaci. „A platí pravidlo, čím lépe se orientujete, tím více utratíte,“ říká jeden z obchodníků.
Řezat není jen tak
Největším problémem v celém projektu, jak proměnit Hypernovu na Albert, bude zřejmě zmenšení. Ahold už se o to snaží tři roky a většinou neúspěšně. Řetězec se totiž musí dohodnout jak s majitelem centra, tak najít partnera na uřízlou plochu.
Zatím se to povedlo jen v Liberci v obchodním centru Nisa, které se celé předělává, a v Karviné, kde bude podnájemníkem Hypernovy sportovní obchod Hervis. Karvinský hypermarket přitom zdaleka nepatří k těm největším.
„Na Chodově vždy bude hypermarket, který má třináct tisíc metrů čtverečních. Jsme proti zmenšení,“ říká například Martin Macháč, šéf společnosti Rodamco, která vlastní a provozuje pražské Obchodní centrum Chodov.
Podobně se na změnu netváří ani v pražských Butovicích, protože velký hypermarket je minimálně zárukou, že bude dlouhé roky platit nájem.
Ahold kupí ztráty
Za loňský rok Ahold utrpěl v Česku a na Slovensku, kde končí, velkou ztrátu jedné a půl miliardy korun. Lidé z byznysu špatné výsledky přičítají několika faktorům.
Ahold v roce 2005 převzal šedesát prodejen Julia Meinla, řadu z nich na špatném místě a ve špatném stavu. O minus se zasloužila i kauza se zeleným masem koncem roku 2005, kdy Ahold v Česku skončil se skoro miliardovou ztrátou.
V neposlední řadě může za loňskou ztrátou stát i to, že firma čistila stůl před nástupem nového šéfa Johana Boeijenga.
Výstavba se chystá
Letos jdou podle Kytýra tržby nahoru, za Česko i se Slovenskem dohromady o deset procent za první čtvrtku roku. Ahold byl podle agentury Incoma zabývající se výzkumem trhu loni v Česku druhým největším obchodníkem po německé skupině Schwarz s Lidly a Kauflandy. Na záda mu však dýchá Makro i Tesco.
Pro holandské majitele je přitom modlou, aby firma byla v zemi na čele žebříčku. Tím loni v listopadu odůvodnil Ahold i ústup z Polska i Slovenska. V tuzemsku se Ahold dostal po převzetí Meinlů před dvěma lety do útlumu.
Až na pár výjimek, jako je Hypernova v pražské Šestce u letiště Ruzyně, příliš nové prodejny neotvíral. Teď se podle jednoho ze zdrojů chystá opět k větší výstavbě.
Před dvěma až třemi lety se podle informací MF DNES uvažovalo i o prodeji velkých Hypernov.
Než se však šéfové rozhoupali, koupilo hladové Tesco Carrefour a mnoho dalších zájemců o obří obchody tu není.