Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Mít dítě? Nebo raději peníze a pohodlí?

  10:00aktualizováno  10:00
Chci, nebo nechci dítě? Tuto otázku řešil snad každý dospělý. A odpověď často zní: Ano, ale... a následuje velká množina různých důvodů, proč zplození potomka dnešní mladí odkládají. Den dětí, který připadá na dnešek, možná za čas už nebude proč slavit.

Z výzkumů demografů Univerzity Karlovy plyne, že důvody, proč lidé odkládají narození dětí, jsou hlavně ekonomické. Často jde ale jen o obyčejné pohodlí. Zatímco před patnácti lety se rodilo ročně asi 130 tisíc dětí, dnes je to o 40 tisíc méně.

Když Češi odpovídali na otázku, co si myslí o opatřeních, která mají lidem usnadnit rodičovství, nejsilněji byli pro zvýšení porodného, zavedení nižší daně pro rodiny s dětmi a nárůst rodičovských přídavků. "Také prosazovali pružnější fungování rodičovské dovolené. Například systém, který funguje leckde v zahraničí, že rodič si smí třeba část mateřské či rodičovské dovolené vybrat později než hned po narození dítěte," vysvětluje demografka Univerzity Karlovy Jiřina Kocourková. Pětatřicet procent lidí by uvítalo, kdyby měli větší šanci pracovat na částečný úvazek a více se věnovat dítěti.

Proč se děti nerodí?

Proč se tedy dětí rodí čím dál míň? "Řada mladých vidí velký problém ve finanční či bytové situaci. Ale jednou z možných příčin je i fakt, že početné generace rodí většinou málo potomků. Což se teď, když v plodném věku jsou děti z populačního boomu let sedmdesátých, potvrzuje," říká Kocourková.

Kolik stojí dítě
1. První rok života
* oblečení 14 160 korun
* výbava 27 130 korun
* plenky 12 000 korun
* hračky 1 000 korun
* kosmetika 3 420 korun
* jídlo 3 480 korun
Celkem za první rok 61 190 korun
2. Dítě od roku do šesti let
Celkem 177 480 korun
3. Dítě od první do páté třídy
* stravování 96 500 korun
* kapesné 4 800 korun
* škola 21 000 korun
* volný čas 40 000 korun
* oblečení, obuv 30 000 korun
* hračky 20 000 korun
Za pět let docházky 212 300 korun
4. Dítě od šesté do deváté třídy
Celkem 220 000 korun
5. Dítě na střední škole
* stravování 87 200 korun
* kapesné celkem 16 800 korun
* škola (pomůcky, kurzy, pobyty, doučování)
18 400 korun
* volný čas (jazyky, sport, letní pobyty)
27 000 korun
* oblečení, obuv 33 000 korun
Celkem 182 400 korun
5. Vysokoškolák
* stravování 130 000 korun
* školní potřeby 25 000 korun
* volný čas 20 000 korun
* oblečení 20 000 korun
* ubytování 45 000 korun
* doprava 50 000 korun
Celkem 290 000 korun
Celkové náklady na dítě 1 143 370 korun
Vysvětlení zní logicky: současní třicátníci musí mít ostřejší lokty, aby se prosadili, než generace, která přichází po nich. Mají dost starostí s prací a zabezpečením a dítě je to poslední, co je momentálně zajímá.

Co s tím? Prakticky každá politická strana má řadu nápadů, jak napomoci k větší porodnosti. Česká republika však ze srovnání s ostatními zeměmi už teď nevychází co do podpory rodiny a rodičovství tak zle, jak si možná mnozí myslí. Obzvlášť v posledním roce začala fungovat celá řada opatření, která mají rodičům usnadnit péči o potomka. "Je pravda, že se rodí o třetinu méně dětí, než bychom potřebovali. Ale podívejme se na to obráceně: dvě třetiny lidí chtějí mít děti a také je mají. Mají pocit, že podmínky pro rodinu jsou v Česku dobré a nepotřebují další finanční motivaci od státu," říká vedoucí odboru sociální podpory ministerstva práce a sociálních věcí Marie Kudlová.

Výzkumy podle ní ukázaly, že velké procento žen s vysokoškolským vzděláním nechce mít děti. "S růstem životní úrovně klesá tendence mít děti. Takže v ekonomických podmínkách to není," říká Marie Kudlová. "Někdo by měl jasně říct - mít děti je normální. A s tím souvisí i to, že se člověku sníží životní úroveň," dodává.

Děti? Nemáme na ně

Když mají Češi vysvětlit, proč si zatím nepořídili dítě, většinou tvrdí, že na potomka nemají peníze nebo zázemí vlastního bytu. "Nájmy jsou vysoké, byty drahé. Když někdo platí sedm tisíc měsíčně za malý podnájem, tak si dítě raději rozmyslí," říká sedmadvacetiletý stavbyvedoucí Michal Blažek z Jihlavy. "Mám peníze a chci si je užívat," přiznává však právník z Ostravy. Jméno zveřejnit nechce. Možná patří k těm, kteří jsou pohodlní na to, aby si životní úroveň narušili dítětem.




Nejčtenější

Nová dálnice obkrouží Česko po obvodu a spojí krajská města, plánuje stát

Propojení krajských měst dálnicemi, rychlostními silnicemi, a silnicemi I.tříd

Stovky kilometrů nových dálnic mají spojit krajská města. Na rozdíl od dnešní sítě, která často končí nebo začíná v...

Skupina J&T odvolala představenstvo CEFC Europe, Číňané nezaplatili dluhy

Jaroslav Tvrdík na stadionu v Edenu

Československá finanční skupina J&T ztratila trpělivost s čínskou společností CEFC Group (Europe). Do firmy, kterou v...



Soutěž Sexistické prasátečko končí. Firmy vábí na sex i ženy v kuchyni

2016. Kontroverzní propagační plakát šumperského festivalu Džemfest, který...

Po deseti letech končí udílení anticen Sexistické prasátečko, pořádané neziskovou organizací Nesehnutí. Letos přešlapy...

Traktorových náklaďáků je v Česku 131, firmám umožňují obcházet zákazy

Zemědělský tahač Tatra Phoenix 6x6

Vypadají úplně stejně jako nákladní auta. Nemají ale tachograf, řídit je lze od sedmnácti let, řidič nemusí dodržovat...

Řetězec nabízel v akci falšované uzené. Maso vidělo sotva z půlky

Slavnosti moravského uzeného na hradě Veveří nedaleko Brna.

Česko má další případ falšování masných výrobků, inspektoři Státní zemědělské a potravinářské inspekce zjistili...

Další z rubriky

Česko zbohatlo. Peníze z EU už samy nepotečou

(Ilustrační snímek)

Lépe než Portugalci, Řekové, ale třeba i než lidé v jižní Itálii si dnes žijí Češi. Sice ne podle porovnání výplatních...

Skupina J&T odvolala představenstvo CEFC Europe, Číňané nezaplatili dluhy

Jaroslav Tvrdík na stadionu v Edenu

Československá finanční skupina J&T ztratila trpělivost s čínskou společností CEFC Group (Europe). Do firmy, kterou v...

Slevy a otevírání trhu zahltí české koleje, obávají se nákladní dopravci

V železniční výhybně Praha-Vyšehrad vyjel posunovaný vlak proti osobnímu vlaku...

Na českých kolejích houstne doprava. Zvyšující se počty osobních vlaků – zejména v příměstských aglomeracích – sledují...

Najdete na iDNES.cz