Ministr průmyslu a obchodu Jan Mládek

Ministr průmyslu a obchodu Jan Mládek | foto: Petr Topič, MAFRA

Mládek otočil. Operátoři nebudou moci klientům svévolně měnit smlouvy

  • 102
Až vám v budoucnu změní mobilní operátor podmínky čerpání dat nebo vám do smlouvy jednostranně zavede pokuty, budete mu moci říct, že s tím nesouhlasíte. A smlouvu kvůli tomu předčasně ukončit, aniž byste se museli vyplatit pokutou. Do novely zákona o elektronických komunikacích to slíbil zahrnout ministr průmyslu a obchodu Jan Mládek.

„Nepochybně tam něco v tomto smyslu zapracujeme, musíme to ovšem přetavit do paragrafovaného znění,“ řekl Mládek v rozhovoru pro MF DNES.

Skončit by tak mělo přibližně dvouleté období od poslední změny zákona, kterou prosadil - jak sám přiznal, na radu operátorů - poslanec ANO Stanislav Pfléger. Následný stav kritizovali někteří právníci jako rozpor s legislativou Evropské unie i občanským zákoníkem.

Ukázkovým případem bylo, když se loni v létě operátor O2 rozhodl změnit podmínky pro své datové tarify. Nově po vyčerpání základního limitu dat (nejčastěji 1,5 GB měsíčně) neměl mít zákazník žádný přístup na internet. Do té doby u českých operátorů platila praxe, že po přečerpání se výrazně sníží rychlost přenosu dat, ale připojení nadále funguje. Bylo tak alespoň možné používat základní služby.

Komu se odstřižení od internetu po vyčerpání datového limitu nelíbilo, měl od léta smůlu. Pokud zákazník ukončil smlouvu, chtěl od něj operátor pětinu součtu měsíčních plateb zbývajících do konce tarifu. Operátor se hájil tím, že je to pouze nevýznamná změna, a ­proto nemusí nabízet bezplatné ukončení smlouvy.

Lobbing operátorů

To kritizoval i Český telekomunikační úřad (ČTÚ) a zveřejnil dokonce návod, jak se mohou zákazníci bránit. Poměrně složitý postup obnáší reklamaci u operátora a po jejím následném neuznání námitku u ČTÚ. To je ale dost zdlouhavý proces, na jehož konci se v lepším případě může vrátit zákazníkovi pokuta, kterou stejně musel nejdřív zaplatit.

Upravte zákon, aby lépe chránil zákazníky operátorů, vyzval premiér

„Běžného člověka to odradí. Zlomek lidí udělá možná první krok, ale v okamžiku, kdy by musel činit ty další, tak z toho uteče. Obecně se spotřebitelé neradi soudí nebo obracejí na dozorové orgány,“ komentuje právník spotřebitelské organizace dTest Lukáš Zelený, podle nějž jsou právě jednostranné změny smluv nejzávažnějším zdrojem faulů na zákazníky operátorů.

Zelený na jiném případu již dříve ukázal, jak moc je stávající praxe výsledkem lobbingu operátorů. Zveřejnil totiž, že ve vlastnostech elektronického dokumentu s návrhem poslance KSČM Václava Snopka je jako autor posledních změn uveden lobbista Vodafonu Pavel Kosek.

Lobbing operátorů podle všeho brzdí i snahy o změnu současného stavu, který jim umožňuje jednostranně měnit smlouvy. Ministr Mládek totiž není iniciátorem změny k lepšímu. Naopak, dlouho se jí bránil.

Mládek: Je třeba konsenzus s operátory

Návrh na lepší ochranu zákazníků vzešel loni od skupiny senátorů pod vedením Aleny Dernerové. Mládek tehdy slíbil, že ho zapracuje do novely zákona. Jak ale upozornily na přelomu roku Lidové noviny, nakonec se pasáže o posílení práv zákazníků do návrhu novely „nevešly“.

Minulý týden však zasáhl premiér Bohuslav Sobotka. Dopisem Mládka vyzval, aby posílení práv zákazníků do novely zahrnul. „Záměrem předsedy vlády je ukotvení silnější ochrany spotřebitele, proto požádal ministra průmyslu a obchodu Mládka, aby návrhy doplnil a zapracoval,“ vysvětlil intervenci mluvčí Úřadu vlády Martin Ayrer.

Mládek tak nyní opět slibuje, že volání po ochraně zákazníků vyslyší. Dosavadní odmítání vysvětluje tím, že potřebuje konsenzus s telekomunikačními firmami kvůli dalším tématům, jako je třeba výstavba infrastruktury vysokorychlostního internetu.

Operátoři se k plánované změně konkrétně vyjadřovat nechtějí. „Věříme, že nový zákon o­ elektronických komunikacích pomůže dále rozvíjet telekomunikační odvětví,“ uvedla pouze mluvčí O2 Lucie Pecháčková.

,