Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Indům nesmíte poroučet, říká Čech, který dohlížel na výrobu náklaďáků

  13:14aktualizováno  13:14
Mladý Čech Daniel Rydlo si vyzkoušel, jak se vyrábí auta v Indii. Před dvěma lety vycítil šanci a z tuzemské Avie, která mířila ke krachu, odletěl do mateřského závodu Ashok Leyland. S dalšími krajany Indy učil, jak se poctivě vyrábí nákladní auta. „Závod mají moderní, problém je v rukách,“ vypráví.

Indům nemůžete věci nařizovat, říká Daniel Rydlo, který pracoval jako kontrolor v indické automobilce Ashok Leyland. | foto: NSK

Po příletu do Indie ho čekalo překvapení. Fabrika nejen že byla dvakrát větší než mladoboleslavská škodovka, byla také plně moderní, automatizovaná, uvnitř nádherná a dokonce voňavá. Areál zdobily rozkvetlé květiny a palmy. „Jestli si někdo myslí, že tady máme vybavené automobilky, tak bych řekl, že nemáme,“ popsal své dojmy dvaadvacetiletý strojař s maturitou.

Do Indie se Rydlo dostal přes své krátké působení v Avii. V letňanské automobilce získal práci i díky své kvalifikaci zámečníka, kterou si dodělal ke konci studia oboru strojní mechanik. Zkoušku složil v rámci rekvalifikačního systému Národní soustava kvalifikací (více čtěte zde).

Jako čerstvého absolventa ho chtěli umístit ve svařovně, tomu se však bránil. Nakonec vybojoval pozici kvalitáře. Jenomže s Avií to v té době šlo z kopce, náklaďáky téměř přestala vyrábět a chystalo se velké propouštění. „Naštěstí jsem měl v práci dobré vztahy, přišel mi zvací dopis, zda bych nechtěl odletět a pomoci rozjet výrobu nákladních aut v Indii,“ řekl. Bylo jasné, že o práci přijde, a tak neváhal a odletěl.

Skupina šestnácti krajanů s Rydlem měla dát Indům lekci, jak nákladní automobily vyrábět s větší precizností. „Hlavně na kabině auta jsme jim ukazovali, jak vypadá, když se práce udělá poctivě. Je to pro ně strašně náročné a složité,“ popsal. Jako kvalitář chodil po fabrice a kontroloval například design součástek, provedení svárů na svařovně nebo to, zda je kabina správně namontovaná.

S dělníky v Indii musíte jednat v rukavičkách

Mladý strojař brzy zjistil, že morálka Indů je mnohem volnější a v něčem i nakažlivá. Když mají přijít do práce v osm, automaticky to znamená v půl deváté. „Problém je v rukách a v pohodlnosti Indů. Na jejich prvním místě je rodina, ne práce jako v Česku, kde člověk přijde třikrát pozdě, dostane vytýkací dopis a má problémy. To tam neexistuje,“ dodává.

V Indii poznal i větší odpovědnost. Jako kontrolor kvality měl pod sebou asi čtyřicet lidí. Ti se na svého nového nadřízeného z neznámé České republiky sice nedívali pohrdavě, ale zároveň mu dávali najevo, že na ně přísnost neplatí. „Říkají: Na nás nemusíte být tak přísní, nám to stačí,“ vypráví.

A rychle také přišel na to, že ho dělníci lépe pochopí a budou respektovat, když se k nim nebude chovat s typickou nadřazeností nadřízeného v české fabrice. „Když má Ind namontovat díl, nekouká se už, v jakém je stavu. Správný postup mu ale musíte vysvětlit v klidu a s citem,“ líčí. Direktivní chování formou ‚udělej to, nebo končíš‘ v této zemi vůbec nefunguje. „V tom okamžiku se semknou a neudělají nic. To by bylo pro Evropana i životu nebezpečné.“

Přiletěl za výpovědí, ale polepšil si

V továrně Ashok Leyland nakonec Daniel Rydlo strávil půl roku. Když se vrátil do Česka, dostal podle očekávání výpověď. Zahraniční praxe mu ale výrazně pomohla v kariéře. Z tuzemské Avie, která už nevyrábí, ale poskytuje jen služby jako pozáruční servis, přesedlal k výrobě letadel. Jako kvalitář v Aeru Vodochody spolupracuje na vývoji nového křídla pro bitevník L-159.

A jak vypadá výroba automobilů v Indii po ukončení české mise? „S některými si dopisuji. Myslím, že něco si udrželi. Ale jsou takoví, že když nechtějí, nic s nimi prostě neuděláte,“ uzavřel.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační fotografie
PŘEHLEDNĚ: Půjčíme vám, vábí strany rodiny s dětmi. Na důchodce myslí také

V příštím volebním období se mohou na vyšší příjmy od státu těšit rodiny s více dětmi a těžce pracující lidé zřejmě budou moci odejít dřív do důchodu, a to bez...  celý článek

Ilustrační foto
Bolestné za sucho má cenovku 2 miliardy, zemědělci původně požadovali tři

Zemědělci dostanou jako odškodnění za letošní sucho až dvě miliardy korun, rozhodla vláda. Ovocnáři a školkaři pak dalších 208 milionů za škody způsobené...  celý článek

Textilka Pegas vyrábí netkané textilie.
Fond R2G může ovládnout textilku Pegas, dostal nabídku na odkup akcií

Investiční fond R2G Rohan Czech může být držitelem téměř 75 procent akcií společnosti Pegas Nonwovens. Znojemská textilka to uvedla v tiskové zprávě....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.