Mléko za jednu korunu ke každému nákupu nad sto korun není jedinou slevovou akcí, kterou Úřad pro ochranu hospodářské soutěže šetřil. „Prověřili jsme několik akcí tohoto typu ve třech obchodních řetězcích, avšak neshledali jsme v nich nekalou praktiku obchodníků vůči dodavatelům,“ uvedl mluvčí Martin Švanda.
Celou věc se shromážděnými podklady má teď v rukou ministerstvo financí, které bude zkoumat, zda nedošlo k porušení zákona o cenách. „Podklady k této problematice jsme obdrželi v úterý, v současné době se s materiály seznamujeme,“ potvrdil mluvčí ministerstva Zdeněk Vojtěch.
Na začátku prázdnin podalo ministerstvo zemědělství poprvé podnět antimonopolnímu úřadu. V tiskové zprávě tehdy uvedlo, že podobné slevové akce ztěžují práci zemědělců a potravinářů a pokřivují tak trh.
Z pohledu platných zákonů podle ministerstva nejde prodávat zboží za podnákupní nebo podnákladové ceny, což je v případě litru mléka za korunu zcela markantní. „Doslova devalvační ceny zmíněných potravin navíc mohou podle rezortu přispět k rozšíření fenoménu plýtvání,“ stálo ve zprávě (psali jsme zde).
Rohlíky za padesátník
Kvůli příliš výhodné ceně zboží na sebe stáhl Kaufland pozornost již o týden dříve. V akci od 7. do 9. května prodával bílé rohlíky za padesát haléřů. Podle pekařů jde o polovinu výrobní ceny, což má negativní vliv především na malé a řemeslné pekárny, které může takový postup zničit (psali jsme zde).
Kaufland se kritice brání. Podle řetězce šlo o krátkodobou akční nabídku, která se neopakuje pravidelně. Podle mluvčí Kauflandu Renaty Maierl je to běžná obchodní praxe v souladu s českými právními předpisy: „U takových akcí nelze hovořit o ztěžování podmínek pro dodavatele či trh obecně. V žádném případě nejde o nekalou obchodní praktiku.“