Mnohé zásilkové firmy používají při hrách se zákazníky nejasná pravidla

Zásilkové firmy nabízejí alternativu k nakupování přímo v obchodech.
Zásilkové firmy nabízejí alternativu k nakupování přímo v obchodech. Bohužel je však stále více firem, které se snaží nalákat své zákazníky nejen na zboží z katalogu, ale i na nejasné sliby vysokých výher. Patří mezi ně například Magnet Camif či Royal Expres. Způsob, který tyto firmy používají, je velmi podobný. Kromě nabídkového katalogu najde adresát v obálce i oznámení o tom, že vyhrává finanční obnos nebo věcnou cenu. Aby ji mohl převzít, musí splnit několik nezanedbatelných podmínek, které bývají zmíněny pouze na okraj, a lze je proto snadno přehlédnout. Tou hlavní je objednání nabízeného zboží. Teprve poté je adresát zařazen do hry. "Je to stejná taktika jako například u reklamních zájezdů. Nějaká firma vás pozve na výlet, popíše, co všechno uvidíte a dostanete, a jen mimochodem se zmíní, že se zúčastníte prezentace nějakého výrobku," srovnává praktiky obchodníků tisková mluvčí České obchodní inspekce Miloslava Fléglová.

Například na zásilkovou firmu Royal Expres, která zasílá každému, koho má v databázi, oznámení o vysoké výhře, obdržela Česká obchodní inspekce již řadu stížností. "V žádném z ukončených případů však nebylo zjištěno porušení zákona a firmě ani nebyla uložena žádná sankce," říká Fléglová. Nejlepší obranou proti nabídkám zásilkových firem je podle ní hodit obálku do koše nebo si alespoň velmi pečlivě přečíst podmínky, za jakých může být adresát zařazen do slosování o výhry. "Řadě firem nelze z hlediska zákona nic vytknout. Pokud někomu napíší, že vyhrál milion, ale musí si něco koupit, zákon neporušují," vysvětluje Pavel Dolanský z Asociace direct marketingu a zásilkového obchodu (ADMAZ). Firmy sdružené v této asociaci musí dodržovat Etický kodex a nepoužívají neseriózní metody lákání zákazníků. Ze zásilkových firem, které nabízejí spotřební zboží, jsou členy ADMAZ pouze Quelle, Neckermann a 3 Suisses. "Ostatní firmy by našimi členy nikdy být nemohly, neboť se chovají značně neeticky," tvrdí Dolanský. Každého, kdo si nepřeje, aby mu zásilkové firmy posílaly své nabídky, může asociace zapsat do Seznamu Robinsonů. "Seznam neustále aktualizujeme, ale respektují ho jen naši členové. Dalších 250 firem, které jsou na trhu, nikoli," říká Pavel Dolanský. Na to nepřímo reaguje Anna Koucká, která píše v dopise redakci o svých trablech s různými zásilkovými službami: "Já ale nechci být v žádném seznamu těchto firem. Ani v robinsonském!" Pomoc může hledat zákazník u nově zřízeného Úřadu pro ochranu osobních údajů. Ten vyřizuje také stížnosti lidí, kteří nalezli ve schránce obálku od zásilkové firmy se svým jménem, aniž jí předtím poskytli své osobní údaje. Pokud úředníci zjistí, že firma porušila zákon o ochraně osobních údajů, mohou jí uložit pokutu. Zákazníci by neměli zcela spoléhat ani na to, že jim firma pošle všechny výrobky, jež si objednali, nebo že vrátí peníze za zboží, které nemá žádnou vadu. Takovou možnost již sice mnohé firmy ve svých letácích nabízejí, ale informace bývají nezřídka zavádějící, dvojznačné či nejasné a firmy se splnění svých slibů snadno vyhnou. Povinnost poskytnout zákazníkům možnost vrátit objednaný výrobek do určité doby i bez udání důvodu bude pro zásilkové firmy platit až od příštího roku.

***

O tom, že zákazníci zásilkových firem často kupují zajíce v pytli, svědčí i předběžné výsledky kontrol, které provedli pracovníci České obchodní inspekce v druhé polovině letošního roku. Tentokrát inspektoři prověřovali kvalitu zasílaného zboží a dodržování informačních povinností. Velké nedostatky zjistili hlavně u textilního zboží. Na oblečení byly například křivé švy nebo materiál neodpovídal složení, které zásilková firma uvedla. V tomto ohledu dopadla nejlépe firma Magnet Camif. U zbývajících třech kontrolovaných (Quelle, Neckermann a Geoinvest - CB, s.r.o.) deklarovaná kvalita zaslaného zboží neodpovídala skutečnosti. Výjimkou nebylo chybějící označení výrobce.