Mobil pod stromečkem - radost i starost

Již několik let nepolevuje mobilomanie, a mnozí proto najdou pod stromečkem svůj první, druhý nebo i třetí mobilní telefon.Ne každý přístroj je ovšem bez problémů, a ne každá služba funguje ideálně. Proto všichni tři tuzemští operátoři mají reklamační pravidla, podle kterých se musí řídit jejich pracovníci i zákazníci.

Eurotel

„Reklamační řád naleznou zákazníci u každého našeho dealera,“ uvádí manažer vnějších vztahů společnosti Eurotel Jan Kučmáš. Vadný mobilní telefon je nutno reklamovat v prodejně, kde ho majitel koupil. „Reklamace je možná nejpozději v poslední den záruční doby,“ upřesňuje Jan Kučmáš. „Eurotel poskytuje na telefony záruku přesně jeden rok od data prodeje.“

Manažer Eurotelu Martin Žabka připomíná: „Pokud mobilní telefon přijmeme do záruční opravy, zákazníkovi nabídneme bezplatně náhradní po složení čtyř tisíc korun jako vratné zálohy,“ připomíná. U mimozáručních oprav platí zákazník navíc pět set korun.

Zákazník má nárok na vrácení peněz nebo výměnu telefonu za nový během záruční doby v následujících případech: závada se objeví do sedmi dnů od koupě; při třetí reklamaci stejné vady; přístroj vykazuje tři různé vážné závady najednou; vada je neodstranitelná.

Paegas

„Doporučujeme, aby si zákazník rozmyslel, zdali skutečně chce reklamovat a zdali je co reklamovat,“ uvádí Lenka Horáková z oddělení pro vztahy s veřejností RadioMobilu. Podle ní je nutno reklamaci služeb zaslat dopisem, faxem nebo e­mailem. „Vyúčtování služeb lze podle telekomunikačního zákona reklamovat do dvou měsíců od doručení výpisu,“ dodává Lenka Horáková. „My jsme totiž povinni podle zákona veškeré údaje o hovorech po dvou měsících smazat.“ Podání reklamace ovšem nemá odkladný účinek na úhradu reklamované částky.

Podle Horákové je důležité, aby zákazník nezapomněl uvést číslo smlouvy nebo alespoň telefonní číslo, kterého se reklamace týká. Pokud zákazník reklamuje vadný telefon, měl by navštívit svého prodejce a žádat o odstranění poruchy. „Libovolná značková prodejna Paegas však zašle do opravny telefon koupený kdekoliv,“ dodává Lenka Horáková.

Oskar

„Služby Oskara lze reklamovat telefonicky, dopisem nebo přes internetové stránky,“ říká tiskový mluvčí Českého Mobilu Igor Přerovský. Reklamace telefonů je možno uplatnit ve značkových obchodech nebo zaslat přístroj do logistického centra v Táboře. Jeho adresa je podle Přerovského k dispozici na všech kontaktních místech Oskara.

„Má­li zákazník zájem, může si v obchodě po dobu opravy telefonu vypůjčit na tisícikorunovou kauci náhradní,“ uzavírá Igor Přerovský. V záruce se neplatí nic, mimo záruku 250 korun za celou dobu, kdy je telefon v opravně.

Jak se starat o baterie v novém mobilu

Baterie představuje jednu z nejdražších součástí mobilního telefonu, které zákazníci často mění. Přestože výrobci udávají orientační časové rozpětí pro výdrž baterií telefonů, nejde o hodnoty přesné. Pokud totiž novou baterii uživatel uvede do provozu špatně, skutečná provozní doba telefonu na jedno nabití bude záhy kratší a kratší. K hodnotám udávaným výrobcem se přitom nemusí ani přiblížit.

Totéž se může stát, pokud se k baterii bude majitel v průběhu jejího používání chovat necitlivě. Pro zajištění dobré výdrže přitom stačí dodržovat pár základních a jednoduchých pravidel.

Novou baterii je vždy potřeba třikrát až pětkrát (vícekrát se nic nezkazí) nabít a úplně vybít. To znamená, že je nutné sledovat indikátor nabití a co nejdříve po ukončení nabíjení telefon odpojit od nabíječky.

Mobil je pak vhodné používat až do doby, dokud zvuková signalizace neupozorní na nutnost dalšího nabití. Přestože s sebou bude muset uživatel nosit nabíječku, což je nepohodlné, vyplatí se to. Když totiž popsaný postup nedodrží, sníží kapacitu baterie hned na počátku jejího života.

Ani v pozdějším běžném provozu není dobré nabíjet baterii dříve, než se ukazatel jejího stavu dostane ke konci stupnice. Samozřejmě občas se tomu nikdo nevyhne, ale mělo by to být jen výjimečně. Úplně nejlepší pro baterie je pořízení inteligentní stolní nabíječky, která nejen dokáže sama správně telefon nabít a včas odpojit, ale je schopna před nabíjením i rychle a úplně vysát veškerou přebytečnou energii.

Vzhledem k tomu, že cena těchto nabíječek bývá nemalá, zůstanou asi mnozí u běžné nabíječky, která je součástí balení telefonu. V tomto případě je prospěšné sledovat nabíjecí proces a co nejdříve po jeho ukončení přístroj odpojit. Necháli se mobil připojený k nabíječce i po ukončení procesu, dojde po čase k poklesu napětí a nabíjení začne znovu, což je pro baterii velmi škodlivé.

Zhruba za rok až rok a půl se majitel telefonu dožije chvíle, kdy přestane být s baterií spokojen. Její kapacita se bude nezadržitelně snižovat a nabíječka bude v denní permanenci.

U nových baterií má na vybranou mezi značkovými a neznačkovými výrobky. Značkové jsou podstatně dražší, ale mají garanci kvality. Ty druhé mají garance méně věrohodné, leč jejich cena je podstatně příznivější. Rozhodování je v tomto případě jednoduché - kdo chce záruku kvality, musí si připlatit.

I poctivý klient se může dočkat zablokování hovorů

Pracovně jsem odjel na filmový festival v Cannes a mezitím mě Eurotel pěkně vyšplouchl. Před odjezdem jsem totiž navštívil jeho pobočku ve Vysočanech a domluvil odklad faktury za hovory na dobu po příjezdu.

Najednou mi ovšem do Cannes volala operátorka Eurotelu s tím, proč jsem účet neuhradil. Vysvětlil jsem jí, že odklad je domluven, přesto požadovala okamžité zaplacení. Zavěsila a zanedlouho mi přestalo fungovat spojení. Textová zpráva na mobilu mě informovala, že mohu využít bezplatné číslo, na kterém budu spojen se zaměstnanci Eurotelu. Z ciziny však bylo nedostupné.

Roaming mi Eurotel obnovil až poté, co za mě známý složil peníze v Česku. Od té doby více méně neúspěšně požaduji: potrestání pracovnice, která mě „sestřelila“, zavedení postupu, který zamezí opakování podobných událostí, a uhrazení ušlého zisku, který činí třicet milionů korun za nerealizované kontrakty na filmy.

Marek Dobeš, Praha

Protože šlo o zákazníka s dobrou platební morálkou, bylo vyhověno jeho žádosti o možnost zaplacení faktury až po návratu z festivalu v Cannes. Během několika dnů jeho pobytu v zahraničí však bohužel došlo k nezvykle vysokému nárůstu protelefonované částky.

Proto jsme ho kontaktovali a upozornili na nezvykle vysoký nárůst hovorného. Nabídli jsme mu dohodu o omezení volání z jeho telefonu do doby, než bude zaplacena faktura z minulého měsíce, protože dlužná částka se rychle zvyšovala.

K dohodě bohužel nedošlo, a proto jsme byli nuceni zablokovat odchozí hovory kvůli podezření na zneužití mobilního telefonu cizí osobou. Po zaplacení dlužné částky za minulý měsíc jsme zákazníkovi odchozí hovory opět zapojili.

Je škoda, že nedošlo k dohodě na omezení volání kvůli nestandardnímu nárůstu volání, ale bohužel Eurotel nese riziko zneužití mobilního telefonu nebo neuhrazení dlužné částky. Po návratu jsme mu poskytli několikanásobnou omluvu společně s vysokým kreditem hovorného.

Martin Žabka, tiskové oddělení Eurotel