Domácí operátoři se hájí tím, že zabezpečit signál na železničních tratích je problém. "Tratě se v podstatě vyhýbají obydleným oblastem a mobilní síť se navrhuje především v nich. Druhým problémem jsou vagony. Ty totiž působí jako Faradayova klec, kam se mobilní signál dostává velmi obtížně," vysvětluje Jan Kučmáš z Eurotelu.
Navíc modernizované vagony, například ve vlacích Intercity nebo Eurocity, jsou vybavovány fóliemi na oknech proti slunci, které signálu vysloveně nepřejí.
Dalším důvodem slabšího signálu ve vlacích ve srovnání s dálnicemi a silnicemi jsou už přímo licence na provoz mobilních sítí.
Je kvalita signálu mobilních operátorů na tratích ČD dostatečná? HLASUJTE ZDE! |
"I jinde v Evropě je totiž zvykem dávat do kritérií - při hodnocení pokrytí - dálnice a silnice první třídy, nikoliv tratě vlaků," upozorňuje Igor Přerovský z Oskara.
Podobné špatné zkušenosti s telefonováním, které lze zažít například na cestě z Prahy do Ostravy, potkají cestující i mezi Hamburkem a Hannoverem nebo Londýnem a Birminghamem. "Je to problém celé Evropy. Problémy s terénem, tunely a vagony se netýkají jen Česka," říká Kučmáš.
Proto evropské železnice začaly pracovat na projektu mobilního signálu pro železniční tratě GSMR, který by měl vyřešit problémy s telefonováním a také vytvořit spolehlivou síť pro bezpečnější provoz, v níž budou propojeny všechny vlaky. "U nás se chystá pilotní projekt mezi Děčínem, Prahou a Kolínem," dodává Šťáhlavský.