Mobilní GSM Banking je v každé bance jiný

Pro majitele mobilních telefonů systému GSM některé banky nabízejí moderní komunikaci s účtem prostřednictvím krátkých textových zpráv SMS.
Pro majitele mobilních telefonů systému GSM některé banky nabízejí moderní komunikaci s účtem prostřednictvím krátkých textových zpráv SMS.

Někdy jsou operace přes mobilní telefony GSM součástí klasického telefonického bankovnictví. Například klienti České spořitelny, kteří ke svému sporožirovému účtu zřídily takzvaný Sporotel, mohou využívat jak klasického telefonu (ovšem s tónovou volbou), tak mobilního telefonu GSM k zasílání SMS zpráv i zadání například platebního příkazu.

K příkazům je třeba SIM Toolkit

Některé banky umožňují přes textové zprávy na mobilním telefonu pouze zjišťovat informace o stavu účtu nebo o produktech banky a případně i dceřiných společností. K těmto službám může klient použít jakýkoli mobilní telefon systému GSM, provozovaný jakýmkoli operátorem, a nepotřebuje žádný technický doplněk k přístroji ani žádný zvláštní program na SIM kartě. V některých bankách má však člověk možnost také ovládat pohyb peněz na svém účtu. Stačí na klávesnici mobilního telefonu zadat číslo, přidělené klientovi bankou, poté nastavit heslo, které si klient může sám určit. Potom je třeba vybírat správnou volbu z nabídky na displeji. Tímto způsobem se může klient nejen dozvědět informace o účtu, jeho zůstatku, o několika posledních trvalých příkazech nebo třeba o nabídce dceřiných společností banky. Může také zadat platební příkaz, trvalý platební příkaz, zřídit termínovaný vklad nebo si objednat zasílání výpisu z účtu na e-mailovou adresu. K tomu, aby mohl člověk s penězi na kontě takto manipulovat, však nestačí běžná SIM karta. Je potřeba mít speciální bankovní kartu SIM Toolkit. V současné době tyto služby mohou využít jen ti majitelé mobilních telefonů, kteří využívají sítě Paegas. Výměna jejich běžné SIM karty za bankovní SIM kartu stojí čtyři sta korun, klienti Expandia banky a Union banky mají však výměnu zdarma. S bankovní kartou SIM Toolkit musí klient navštívit svoji banku, kde se na kartu nahraje bankovní program. Teprve pak jsou zpřístupněny "bankovní funkce na mobilním telefonu a je možné využít službu GSM Bankingu.

Systém je chráněn heslem a šifrou

K zabezpečení operací se užívá šifrování dat na cestě mezi klientem a bankou. Proti možnosti neoprávněného- užití je klient jištěn heslem. Ten, kdo podepíše s bankou smlouvu o využití GSM Bankingu, obdrží například formou doporučené zásilky speciální osobní číslo a také heslo - PIN. Při prvním přihlášení do systému libovolně změní dodané heslo. Poté se přihlašuje vždy přes své číslo a zvolené heslo. Banky nijak neomezují počet lidí, kteří mohou tento systém komunikace využívat. Je tedy jen věcí majitele účtu, kolika lidem sdělí své osobní číslo a heslo pro zpřístupnění služby. Poplatky bank jsou někdy zvýhodněné Jednorázové poplatky za zřízení GSM Bankingu se v současné době obyčejně neplatí. Měsíční paušální poplatky se buď také neplatí, nebo dosahují maximálně několika desítek korun. Za jednotlivé bankovní operace, jako je například platební příkaz, platí klient jednak standardní částku za odeslání SMS zprávy provozovateli mobilního telefonu, jednak také poplatek dle sazebníku banky. Ten bývá u některých bank nižší v porovnání se zadáním platebního příkazu na přepážce. V jiných případech je stejný - celkové poplatky jsou potom vyšší, protože klient platí ještě zhruba jednu až tři koruny za odeslání SMS zprávy. Klient ale platí jen za poslání této zprávy ze svého mobilu bance. Za odeslání informace z banky na urobil klientovi žádné poplatky účtovány nejsou. Výhodnost používání GSM Bankingu záleží nejen na sazbách, které účtuje banka, ale také na cenovém programu, který klient má na svém mobilním telefonu - tedy kolik zaplatí za odeslání SMS zprávy a jaký platí měsíční paušál. Rozhodně však mohou klienti, kteří vlastní mobilní telefon, používat službu klasického telefonického bankovnictví, kdy komunikují s bankou "hlasově", nikoliv přes displej.

Co nabízí GSM Banking?

Rozsah služeb, nabízených pro ovládání mobilním telefonem, se liší podle jednotlivých bank. Často se komunikace s bankou přes displej mobilního telefonu omezuje pouze na zasílání textových zpráv o zůstatku na účtu klienta, kursu cizích měn, o několika posledních trvalých příkazech nebo třeba o nabídce dceřiných společností banky, případně o úrokových sazbách v bance. Klient tedy nemůže zadávat platební příkazy, zřizovat trvalé platební příkazy a podobně. V některých bankách je možné zadávat například i platební příkazy, zřizovat trvalé platební příkazy, zadat výpověď spořícího vkladu, objednat zasílání výpisu z účtu na e-mail a podobně. Obecně se dá říci, že většinu obvyklých bankovních služeb lze přes GSM bankovnictví ovládat. Klient využívající tento systém zatím nemá možnost například požádat o úvěr a samozřejmě se nemůže poradit například o vhodnosti uložení peněz na termínovaný vklad a podobně. Vždy také záleží na jednotlivých bankách, jaké služby prostřednictvím GSM Bankinqu umožňují, a jaké nikoli.