Mobilní mág prosadil levnější internet

  • 10
Studoval starověká náboženství, specializoval se na východní nauky, od dětství tíhl k historii. Přesto se nakonec Patrick Zandl proslavil v oboru na hony vzdáleném původním zálibám - v sedmadvaceti letech je jednou z nejvlivnějších postav českého internetu a telekomunikací.

I bez ekonomické či technické univerzity dokázal vytvořit jeden z nejúspěšnějších českých internetových projektů a pod hlavičkou firmy Mobil Media jej počátkem roku přivést pod křídla strategického partnera. Internetové zpravodajství serveru mobil.cz, u jehož zrodu Zandl před pěti lety stál, každodenně bedlivě zkoumají všichni tuzemští mobilní operátoři, jeho názorům naslouchají šéfové předních firem, o komentář jej žádají prestižní média - od největších deníků až po BBC.

"Na českém internetu nenajdete mnoho vlivnějších osobností, než je Patrick Zandl. Umí podávat informace tak, aby je ostatní pochopili a aby jim uvěřili, což mu spolu s obrovským rozhledem dává značnou sílu. Mobilní firmy si jej předcházejí, má otevřené dveře na konference, kam se jiná média často ani nedostanou," tvrdí internetový publicista a člen sdružení Akademie českého internetu Petr Matoušek.

Obdobně se vidí i sám Zandl. "Zřejmě největší důvod úspěchu je schopnost formulovat i složitý problém tak, aby ho laik pochopil a odborník se přitom nezděsil," míní. Tenhle talent je na stránkách mobil.cz znát dodnes, i když žurnalistickou práci z valné části již po Zandlovi převzali jeho spolupracovníci.

"Je tam cítit jeho osobnost a vliv v telekomunikačním světě, i když není přímo vidět jako autor článků. Na serveru mobil.cz se často objevují témata, o nichž pak denní tisk informuje až s jednodenním či dvoudenním zpožděním," říká mluvčí Českého Mobilu Igor Přerovský.

Do povědomí veřejnosti se Patrick Zandl zapsal výrazně na podzim roku 1998. Tehdy se spolu s novinářem Ondřejem Neffem a šéfem portálu Seznam.cz Ivo Lukačovičem postavil do čela akce Internet proti monopolu, jejímž výsledkem bylo zavedení tarifu Internet 99, který s obměnami platí dodnes.

"Telecom tehdy nepochybně reagoval na tuto iniciativu. Debaty uvnitř firmy o nutnosti změny zpoplatnění internetového připojení se sice vedly už předtím, ale bez zapojení těchhle lidí by trvalo mnohem déle, než by se zájmy internetové komunity zohlednily," říká generální ředitel Contactelu Michal Čupa, který tehdy hájil pozice Telecomu.

Nápad vystoupit důrazně proti vysokým cenám se zrodil v Zandlově hlavě. "Patrick tehdy tu iniciativu rozjížděl a byl také tím tahounem, který ji dotáhl až do konce," vzpomíná Lukačovič. "Dokázal natolik přesvědčivě argumentovat, že jsme Internet 99 nakonec prosadili. Proti ostříleným manažerům vystupoval s klidem, což bylo v situacích, kdy se muselo vážit každé slovo, velmi důležité," dodává Neff.

Samotná myšlenka vystoupit otevřeně proti poplatkům za připojení k internetu se v Zandlově hlavě vylíhla během jednoho víkendu. "Nemám rád tu českou vlastnost, že se na něco nadává, ale nikdo se nezvedne, aby s tím něco udělal. I spolupracovníky si vybírám takové, kteří tímto rysem netrpí. Tehdy jsme ale chtěli hlavně rozvířit debatu, a to se podařilo. Hlavní silou však byl soustředěný tlak médií," relativizuje Patrick Zandl své zásluhy.

Zatím posledním bodem Zandlovy kariéry byl prodej mobil.cz a dalších serverů, sdružených do Mobil Media vydavatelství MAFRA. Částka, kterou původní podílnici získají, zveřejněna nebyla, životní styl Patricka Zandla se však nezmění. Největší investice, kterou po prodeji firmy učinil, směřovala do nákupu nového počítače.

"Můj plat za poslední čtyři roky se pohyboval kolem čtrnácti tisíc hrubého. Kdybych během té doby vzal některou z nabídek telekomunikačních firem, mohl jsem si přijít na výrazně víc. To, co teď dostanu, je jen vynahrazením toho, co jsem za ty roky mohl vydělat jinde," tvrdí.

Rovněž zamýšlené stěhování z paneláku, kde bydlí se svou ženou a dvěma malými dcerami, do menšího domku za Prahou by se uskutečnilo i bez výnosů z prodeje firmy. Do práce jezdí Patrick Zandl stejně jako v předchozích letech dál hromadnou dopravou. "Když jsem jel po prodeji firmy na svolanou tiskovou konferenci, četli si o tom v metru dva kluci v novinách. Jeden povídá: 'Ty vole, Zandl prodal mobil server.' A ten druhý nato: 'Hm, tak ten už asi metrem nejezdí,'" směje se úspěšný podnikatel.

Lidé, kteří se s Patrickem Zandlem stýkají, se shodují, že nijak nezapadá do obecných představ o internetových nadšencích. "Vypráví vám nad šálkem kávy o filozofii, antropologii nebo historii hned poté, co vám vyprávěl o třetí generaci mobilních telefonů, přičemž vzápětí dokáže zase přejít k nejnovějším procesorům a způsobům, jak je přeprogramovat. Není ale nijak ješitný, nesnaží se poučovat a nikomu své názory nenutí," říká mluvčí RadioMobilu Tereza Kakosová. Poučení v takových hovorech nachází i Michal Čupa. "Zajímá se o všechno dění a má nekonvenční názory, které je zajímavé slyšet a přemýšlet o nich," soudí Čupa.

,