Mobilní volání - už žádný luxus

Každý druhý člověk v České republice vlastní podle statistik mobilní telefon. Zdálo by se, že tři provozovatelé mobilních sítí Eurotel, Paegas a Oskar nemají o koho bojovat, že trh je nasycen. Opak je pravdou.

I kdyby si už ani jediný nový člověk nechtěl jejich přístroj pořídit, stále je tu pět a půl milionu lidí, kteří si na mobilní volání silně zvykli. Tak proč se nepřetahovat o ně?
Nejsilnější zbraní Eurotelu a Paegasu je stále větší nabídka služeb. Oskar útočí cenami, na které musí zbylí dva konkurenti reagovat. Konkurenční koloběh ku prospěchu zákazníka - má z čeho vybírat.

Podle čeho tedy volit nejvýhodnější služby? Každý operátor nabízí různé tarify, jež se hodí pro lidi, kteří telefonují málo, i pro ty, kteří naopak provolají měsíčně stovky minut nebo posílají jednu krátkou textovou zprávu za druhou.

Hovorné v jednotlivých tarifech Paegasu a Eurotelu je velmi podobné, takže ten, kdo se mezi konkurenty rozhoduje, by měl hledět především na doplňkové služby, které chce využívat, a také na to, jakou sít používají známí, jimž bude nejčastěji volat. Oskar je v porovnání s dvěma "staršími" soupeři levnější, v některých případech až několikanásobně.

Eurotel, jemuž by se daly ještě zhruba před půl rokem vyčítat tarify, v nichž se málokdo vyznal, složité výpočty poplatků a v porovnání s konkurenty znatelně dražší služby, poněkud změnil politiku. Jeho nabídka je přehlednější. Zákazníkům, kteří si platí měsíční paušály, umožnil převádět neprovolané volné minuty i krátké textové zprávy do příštího měsíce. A jeho nejvýhodnější předplacený tarif Fun Go díky levnějším textovým zprávám v některých srovnáních jasně poráží konkurenční Paegas Twist.

Podobně jako jeho soupeř i Paegas dává zákazníkům možnost získat k jedné paušální smlouvě až tři SIM karty (u Paegasu je možné objednat až čtyři) a nabízí stávajícím zákazníkům zvýhodněné telefony. Zcela vede díky kvalitě své sítě v oblasti datových služeb, které nejvíce využívají manažeři. Stále mu však chybí možnost volby takzvaného výhodného čísla, na které lze telefonovat v kteroukoli denní dobu za stejnou zvýhodněnou sazbu.

Ve většině jmenovaných služeb největší rival Paegas nezaostává, mnohé dokonce zavedl dříve než Eurotel, a "navíc" si nic neúčtuje za volání do hlasové schránky. První místo patří Paegasu v GSM bankovnictví. Jeho prostřednictvím mohou ovládat klienti své účty v sedmi bankách - nedávno k původním šesti přibyla Česká spořitelna. Dodnes však v jeho nabídce chybí možnost převádět neprovolané minuty.

A co nejmladší Oskar? Vsadil na to, co zákazníci, kteří se rozhodují pro mobilní telefon, vidí nejdříve - na ceny. Zatímco Paegas i Eurotel naúčtují svým klientům ještě předtím, než začnou přístroj v jejich síti vůbec používat, několikatisícový aktivační poplatek, Oskar nic takového nechce.

Nenabízí sice takzvané dotované telefony za korunu, ale pokud si člověk vybere nejlevnější nedotovaný typ, zaplatí většinou o něco méně než u konkurence za "korunový" přístroj včetně aktivace. Navíc své telefony neblokuje pro SIM karty jiných operátorů, na rozdíl od konkurence. Z Oskarova telefonu je možné bez problémů volat i se SIM kartou Paegasu a Eurotelu, obráceně nikoli.

Také poplatky za volání a odesílání krátkých textových zpráv jsou v porovnání s konkurencí v některých případech nižší. Například v rámci tarifu Slyším vás, jenž je vhodný pro lidi, kteří sami málo volají a spíše hovory přijímají, stojí jedna textová zpráva mimo špičku 0,37 koruny, ve špičce zhruba o dvacetník více. Konkurence nabízí posílání zpráv za cenu od jedné asi do tří korun.

Zatímco Paegas a Eurotel rozlišují hlavní a vedlejší denní časy, Oskar si u většiny tarifů a služeb účtuje stejně, ať člověk volá ve tři odpoledne nebo o půlnoci. Poplatek se jen někdy liší, podobně jako u konkurence, podle sítě, do které telefonuje, ovšem ani to neplatí vždy. Služby doplňuje Oskar postupně, jeho nabídka není zatím tak široká jako u Paegasu a Eurotelu.

,