Pronájem značkového oblečení. Trend, který má zpomalit „fast fashion“

  11:00
Udržitelná móda se v posledních letech změnila v celosvětový trend. Módní značky se předhánějí, kdo bude udržitelnější a podnikatelé přemýšlejí, jak se zapojit. Jedním ze způsobů je podle britské obchodnice Jane Shepherdsonové půjčovna módního oblečení. Pronájem značkového oblečení je podle ní příležitost pro ty, kteří chtějí nosit krásné oblečení, boty a doplňky, které si obvykle nemohou dovolit.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Julia Kennedy

Sheperdsonová, která by se dala označit za veteránku v oblasti maloobchodního prodeje, je přesvědčena, že šatník některých lidí může sloužit jako docela slušný zdroj příjmů. Jako předsedkyně začínající půjčovny s módou My Wardrobe HQ doufá, že půjčování oblečení bude jednou ve Velké Británii populárnější než jeho nákup.

Shepherdsonová, která v oděvním odvětví strávila 35 let a je jí připisována zásluha za integraci Topshopu mezi globální značky, považuje pronájem značkového oblečení za příležitost pro všechny, kteří touží po krásném a módním oblečení, které si však nemohou dovolit. O jejím podnikání na svém serveru napsala britská televizní stanice BBC

Jako příklad  Shepherdsonová uvedla klientku, která si půjčila šaty a luxusní boty od módního návrháře Jimmyho Chooa za 60 liber (1798 Kč) na svatbu. Kdyby si je koupila, zaplatila by několik set liber. Službu však považuje také za způsob, jak mohou lidé, kteří si koupili drahé oděvy, vydělat nějaké peníze tím, že je v sezoně několikrát pronajmou.

„Všechno, co můžeme udělat pro zpomalení hromadného nakupování oblečení, je častější sdílení každého kusu. Je to něco jako pokus o odměnu za svědomitější způsob nakupování. Nemyslím si, že to rychle vyřeší problém v módním průmyslu, ale doufám, že z dlouhodobého hlediska se začne chování lidí pomalu měnit,“ řekla Shepherdsonová BBC.

Skrytý potenciál

Je to potenciálně lukrativní sektor. Americký rival Rent the Runway, který prohlašuje, že v roce 2009 propagoval koncept pronájmu módy, byl nedávno oceněn na 1 miliardu dolarů. Má předplatitelskou základnu o velikosti 100 tisíc lidí, kteří za neomezené nájemné platí měsíční poplatek 160 dolarů (3 707 Kč).

Na to, aby si lidé mohli dovolit takový životní styl, že si budou pravidelně půjčovat outfit za 60 liber jako v My Wardrobe HQ, budou potřebovat přiměřené množství disponibilního příjmu. Zdá se proto nepravděpodobné, že pronájem oblečení na této úrovni přitáhne generaci Z a mladší mileniály, kteří nakupují šaty online za 5 liber (116 Kč).

Shepherdsonová uznává, že to bude chvíli trvat, než budou britští spotřebitelé připraveni utratit tolik peněz za oblečení, které jim nezůstane.

K udržitelné módě se přiklonila i čtyřiadvacetiletá blogerka Emila Broughtonová. V červenci 2018 řekla BBC, že přestala nakupovat rychlou módu a raději nakupuje buď použité oblečení pro designery z vintage a charitativních obchodů, nebo si pronajímá oděvy z řady platforem, jako je Ratation nebo Hirestreet. „Ráda si půjčuji oblečení, protože mohu získat vysoce kvalitní kousky a vyzkoušet nový vzhled,“ sdělila Broughtonová.

V průměru si Broughtonová půjčuje jeden outfit měsíčně. Za oblečení utratí celkem asi 200 liber (5993 Kč). Ne všechny outfity jsou podle ní drahé. Povedlo se jí prý i pronajmout si oblečení na tři dny za pouhých 10 liber (300 Kč).

Móda k pronájmu

Myšlenka pronajímání oblečení není sama o sobě nová. Lidé si často půjčují například svatební šaty, obleky nebo společenské šaty na různé příležitosti. Pronájem dámských oděvů běžného nošení ovšem nebyl nikdy populární, protože spotřebitelky dávají přednost vlastnímu oblečení, ať už zcela novému nebo použitému.

Jak uvedl server Market Research News, s pronájmem oblečení již koketují i populární americké značky, jako jsou American Eagle, Urban Outfitters a Ann Taylor.  V Evropě pronájem oblečení zkouší hlavní maloobchodník s rychlou módou H&M. Nedávno službu začal nabízet  ve svém vlajkovém obchodě ve švédském Stockholmu. H&M kromě půjčovny oblečení nabízí také službu osobního stylisty.

Podle odbornice na maloobchod Natalie Bergové jsou budoucností maloobchodu produkty, které se stanou službami, protože pomáhají maloobchodníkům udržet si loajalitu zákazníků a zůstat v kurzu. Uvádí několik příkladů, jako je například zapůjčení nábytku Ikea, pronájem elektronických spotřebičů od AO či sportovní značka Adidas, která žádá spotřebitele, aby přinesli své staré opotřebované boty a vyměnili je za nový model. „Je to o spotřebitelích, kteří upřednostňují přístup před vlastnictvím,“ vysvětluje Bergová.

A ačkoli si zákazníci stále více uvědomují důležitost životní prostředí, Bergová si nemyslí, že by rychlá móda někdy opravdu zmizela, protože levné oblečení budou zákazníci vždy vyžadovat. „Móda je pozoruhodně plýtvající průmysl. Naší zbraní je jen rostoucí povědomí o problematice, které musíme jako společnost více propagovat, abychom mohli lépe nakládat s odpadem,“ uzavřela Bergová.

Autor:
  • Nejčtenější

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

27. března 2024  17:29

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

25. března 2024  11:54

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Seznam zakázaných kotlů. Co vám od září hrozí, když v nich budete dál topit

23. března 2024

Premium Češi stále provozují nejméně 150 tisíc starých neekologických kotlů na tuhá paliva 1. a 2. emisní...

Loď v Baltimoru měla potíže už dřív, most si o nehodu říkal, soudí odborníci

27. března 2024  11:17

Bezprostředně po úterní nehodě lodi v americkém Baltimoru vedení společnosti, která loď provozuje,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Bankrot zažehnán, zatím. Saúdové nalijí do luxusních elektroaut miliardu dolarů

25. března 2024  18:42

Americký výrobce luxusních elektromobilů Lucid získá od divize saúdskoarabského státního...

Průlomový lék na hubnutí dráždí cenou. Kúru za tisíce lze vyrobit za pět dolarů

29. března 2024

Lék Ozempic od společnosti Novo Nordisk je jedním z hitů posledních měsíců. Ukázalo se totiž, že...

Divné kšefty za 1,5 miliardy dolarů. Nejvíc dílů pro ruská letadla dováží Gabon

28. března 2024  19:41

Gabon se stal největším dodavatelem náhradních dílů pro ruská letadla, napsal server The Moscow...

Nezdravé pryč. Komika donutili stáhnout z londýnské dopravy plakát s hotdogem

28. března 2024  18:51

V londýnském metru se nevyplácí utahovat si z hotdogů. Své o tom ví populární britský komik Ed...

Do dobíječek dá stát dalších šest miliard. Už jich je víc, než auta potřebují

28. března 2024

Dalších šest miliard korun plánuje ministerstvo dopravy v příštích letech využít na výstavbu nových...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...