Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Češi provětrali po čase šatníky. Za módu utrácejí jako diví

  16:14aktualizováno  16:14
Po letech, kdy Češi obraceli každou korunu dvakrát, začali utrácet i za zboží, bez něhož se dá přežít. S podzimem se vrhli na oblečení. Obchody s textilem, galanterií a botami letos v září utržily o 22,3 procenta více než před rokem.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Reuters

Čechům se daří dobře, potvrdila dat z Českého statistického úřadu. Právě na účtech za šaty se dá totiž snadno vykreslit současný ekonomický boom – o dvacet a více procent se za oblečení utrácelo naposledy v únoru roku 2008.

Němci našli recept na fungující dům s módou, leží kousek od hranic

Naopak když se o dvanáct měsíců později česká ekonomika ponořila do ekonomické krize, Češi utratili za oblečení meziročně o 12,5 procenta méně.

Trend, který vyplývá ze statistik, potvrzují i obchodníci. „Prodeje naší módní značky F&F narostly. Jedná se především o sezonní dětské a dámské oblečení,“ uvedl Václav Koukolíček, manažer externí komunikace řetězce Tesco.

Diskont Lidl, který na módu nově láká i na svůj e-shop, zájem lidí o sortiment potvrzuje. Na druhou stranu si nevšiml toho, že by se zákazníci přesouvali od levnějšího k dražšímu zboží, jako je tomu v případě tematických nabídek potravin.

Peněženky se otevřou ještě víc

Kromě šatů Češi utrácejí také za vybavení domácností a za elektroniku. „Důvody pro svižný růst poptávky domácností jsou zřejmé – rekordně nízká nezaměstnanost, rychlý růst mezd a nízká míra nejistoty,“ shrnul analytik poradenské společnosti Deloitte David Marek. Dodal, že v dohledné době se na tomto trendu nic měnit nebude, a Češi tak budou utrácet i nadále.

Podle odhadů analytiků by celkový růst tržeb v roce 2017 mohl připomenout rekordní roky 2004 až 2007, kdy tržby v obchodech v průměru stoupaly dokonce o 9,4 procenta. „Za celý rok 2017 očekáváme, že by tempo růstu maloobchodních tržeb mělo dosáhnout téměř šesti procent,“ domnívá se Jakub Červenka z Raiffeisenbank.

Poštovné zdarma po tři dny. E-shopy prodlužují předvánoční lákadlo

Hlavní nápor přitom obchody ještě čeká, protože podle odhadů odborníků přijdou opravdu štědré Vánoce. Na ně se chystají nejen kamenné prodejny, ale také e-shopy.

Tržby internetových prodejců stouply v září meziročně o 19,3 procenta, a pokud bude pokračovat trend z minulých let, porostou v listopadu a během adventu o více než 30 procent. Například dopravní firma PPL očekává, že v tomto období dodá každý den zhruba 200 tisíc balíků.

Asociace pro elektronickou komerci očekává další silný rok. Tržby za prodej zboží on-line přesáhnou 100 miliard korun. Zároveň už je jisté, že se podíl internetových prodejů na celém maloobchodu letos poprvé přehoupne přes deset procent.

Autor:



Nejčtenější

Válka o prodavačky pokračuje. Nástupní mzda v Lidlu bude 28 tisíc

Nová prodejna v Berouně se otevře v následujících týdnech.

Diskonty Lidl v Česku zvýší od března nástupní mzdu pokladních a prodavaček na 28 tisíc korun, tedy o pětinu. V Praze a...

Pět tisíc dolarů na ruku a sbohem. Amazon se zbavuje lidí bez motivace

Pracovníkům ve skladu Amazon se v USA důsledně říká „associates“, tedy...

Nestandardní cestou jde americký Amazon při propouštění zaměstnanců bez motivace. Svému personálu předložil „nabídku“,...



Fronty i na půl hodiny. Kaufland má málo pokladních, lidé si stěžují

(Ilustrační snímek)

V Kauflandu na pražském Bohdalci je 25 pokladen, v posledních dnech je však běžné, že fungují jen čtyři. Nakupujících...

Diesely v Německu už nikdo nechce. Ceny ojetin srážejí čachry s emisemi

(Ilustrační snímek)

V Německu za poslední rok výrazně klesl prodej nových naftových aut, ceny těch ojetých šly znatelně dolů. Vývoj souvisí...

Nejmladší český miliardář začal ve skladu. Dnes ovládá zbrojařské impérium

Majitel Czechoslovak Group Michal Strnad.

Pětadvacetiletý Michal Strnad se po převodu stoprocentního podílu zbrojařsko-průmyslového holdingu Czechoslovak Group...

Další z rubriky

Spoření nevynáší, nepomohlo ani trojí zvýšení hlavních sazeb ČNB

Ilustrační snímek

Zatímco u hypoték reagují banky na vyšší úroky v ekonomice prakticky okamžitě, u vkladů se jim zhodnocení vylepšovat...

Uber chce v Praze rozvážet jídlo. Byznys zajímá i Amazon a Facebook

Uber Eats.

Firmy specializované na rozvoz jídla z restaurací si ve světě kolíkují svá teritoria. A některé z nich může zajímat i...

Kdo dřív přijde, ten pracuje. Sdílené kanceláře budoucnosti patří všem

Coworkingové centrum Paralelní Polis v Praze

Sdílené kanceláře táhnou. Do půl roku se rozrostou o čtvrtinu, a to nejen v Praze. Zájem o pracovní místa v...

Najdete na iDNES.cz