Statistici porovnávali podobný nákupní košík, který obsahuje více než 400 kousků zboží.
Česko vyšlo ze třiceti zemí jako dvanácté nejdražší. O polovinu levněji než v tuzemsku vyjdou nákupy v Rumunsku, naopak o polovinu dražší jsou na Islandu.
Zahraniční obchodní řetězce a prodejci módních značek, kterých se toto srovnání hlavně týká, cenové rozdíly připouštějí, i když podle nich nejsou nijak dramatické.
"Český trh je nepoměrně menší, a navíc roční nákupy Čechů jsou vzhledem ke kupní síle stále nižší než obyvatel starých zemí Evropské unie," vysvětluje šéf sítě obchodů La Halle v tuzemsku David Pažitka.
V Česku ukusují velkým obchodníkům oproti západním zemím z tržeb i přetrvávající nákupy v tržnicích. Na nich domácnosti podle průzkumů Gfk utratí 15 procent z peněz vyčleněných na oděvy a boty.
Jejich obliba, stejně tak jako secondhandů, se však postupně snižuje. Tržby obchodů s použitým zbožím klesají podle statistiků dlouhodobě. Za letošní první tři měsíce šly proti loňsku dolů o zhruba pětinu.
Roli při stanovení ceny na českém trhu hraje dále i kurz koruny. Obchodníci často nakupují za předem daný kurz, a ten se může od toho skutečného lišit. Cenu navíc po přepočtu z eur do korun dále upravují, aby dobře vypadala a zákazník si ji dobře zapamatoval. Tričko tak nestojí třeba 374 korun, ale 399 korun.
V jiných případech jdou vyšší ceny na vrub toho, že se určitá značka v Česku prezentuje s patřičnou reklamou jako lepší butik, ačkoliv v západní Evropě jde o levnější zboží určené pro širší vrstvy lidí. Reklamní prezentaci pak odpovídá i cena.
"V některých případech se cena z nedostatku bližších informací o místním trhu také stanoví jako prodejní cena v zemi, kde je centrální sklad, a pro zachování marže se přičtou navíc dopravní náklady do Česka," doplňuje Pažitka s tím, že La Halle drží v ČR podobné ceny jako v domovské Francii.
Odlišnou politiku má holandský řetězec obchodů C&A, kdy jednotlivé obchody sice nakupují všechny na jednom místě, ale ceny si určí podle nákladů v dané zemi. "Něco je tu dražší, něco levnější," říká šéf C&A Aleš Drábek.
Podobné jako v zahraničí jsou tady podle prodejců i marže. Ty se dnes pohybují u obchodů s módním oblečením v průměru okolo padesáti procent. Z utracených třiceti až čtyřiceti miliard za oděvy a obuv tak obchodníkům v Česku zůstane zhruba polovina.
Někteří prodejci však vidí za vyššími cenami zboží i fakt, že konkurence zde ještě není tak tvrdá. "To je také důvod, proč budeme svědky příchodu dalších řetězců prodávajících módní zboží," říká jednatel jednadvaceti obchodů s oděvy Takko Michal Pospíšil. Nové značky je možné vysledovat s každým dalším nákupním centrem.
"K jednomu z hlavních magnetů u nás patří Peek & Cloppenburg, který otevřel svoji první filiálku v Česku," říká například ředitel nedávno otevřeného brněnského centra Vaňkovka Josef Wiedermann.