Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Modernizace D1 se letos opět zpozdila, dopravní „peklo“ začne až na jaře

  16:27aktualizováno  16:27
Česká „stavba století“, tedy modernizace dvousetkilometrové dálnice D1 mezi Prahou a Brnem, se letos opět zpozdila. Na dvou úsecích, kam měly najet bagry, se nic nedělo. Rekonstrukce začala v květnu 2013, ale konec je stále v nedohlednu.

Modernizace a úpravy na dálnici D1 | foto:  František Vlček, MAFRA

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v únoru plánovalo, že letos kopne do země kromě jiných i na úsecích Mirošovice–Hvězdonice (hned za odbočkou na České Budějovice) a mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem (zhruba v polovině dálnice). Jenže stavba úseků nezačala, přestože silničáři dostali stavební povolení.

PŘEHLED: Kvůli opravám čekají řidiče komplikace na dálnicích D1, D2, D5 i D8

Na vině jsou podle nich jednoznačně ekologové. „A to vám hned řeknu proč. Proti stavbě se neustále odvolává hnutí Děti Země,“ reaguje nabroušeně mluvčí ŘSD Jan Rýdl. Silničáři nepochybují, že ekologové jsou jednoznační viníci.

Podle původních plánů se přitom mělo pracovat na devíti úsecích najednou a letos měl být v tomto směru nejhorší rok.

Kvůli odkladům na stavbě se tak i „nejhorší rok“ přesouvá na sezonu 2018, kdy by se mělo pracovat na osmi staveništích (letos jich bylo sedm). Samozřejmě to platí, pokud zase stěžovatelé některý úsek nezdrží.

Hnutí Děti Země přiznává, že se odvolává automaticky proti každé stavbě. Nové zákony zrychlily přípravu stavby, a aby vůbec byl čas na nějaké připomínky, jedinou možností je zablokovat celou stavbu. Občas ekologům vadí konkrétní detaily – například chybějící opatření proti hluku nebo výsadba u Mirošovic.

„Často se píše, že se tu vyskytuje spousta druhů nepůvodních rostlin, a nevím, proč by se to mělo podporovat. Doufám, že toto je ekologický argument. Pan ministr nedávno řekl, že používáme argumenty, které se nedotýkají vůbec ochrany přírody,“ rýpl si do ministerstva dopravy sarkasticky předseda hnutí Děti Země Miroslav Patrik.

Termín 2020 pořád platí

Po novém povrchu už se jezdí letos v listopadu na 63 kilometrech.

Protože úplné konce dálnice před Prahou a Brnem se nemodernizují, dá se říct, že hotová je něco víc než třetina. Na druhou stranu kolem stého kilometru u Větrného Jeníkova je dálnice už v kritickém stavu. Řidiči tam poskakují po vyčnívajících panelech a i osmdesátka se tam jeví jako nebezpečná rychlost.

Silničáři pořád ujišťují, že zpoždění doženou, a pořád slibují termín dokončení celé mamutí opravy v roce 2020.



Nejčtenější

Falešný „smažák“, pangas místo candáta. Restaurace dál klamou zákazníky

Smažené sýry restaurace občas nahradí takzvanými analogy, které se méně...

Klamání hostů náhražkami potravin z restaurací nemizí. Místo Plzeňského Prazdroje dostávají zákazníci pražského podniku...

Dostanu o 5 Kč na hodinu navíc? Beru. Firmy tápou nad odchody zaměstnanců

Ilustrační snímek

Potravinářské řetězce, sklady nebo pošta mají jedno společné: až třetina zaměstnanců tam nevydrží déle než rok. Nemají...



10 LET OD KRIZE: Místo práce jsme stříleli vrtulníky, říká bývalý bankéř Lehmanů

Nik Storonsky, zakladatel a šéf britského bankovního start-upu Revolut.

Před deseti lety oběhly celý svět fotky bankéřů, jak s papírovými krabicemi vyklízejí své kanceláře na Wall Streetu....

KVÍZ: Maturita z piva. Vyzkoušejte se, jak znáte značky, hospody i pijany

Šikovný hospodský umí načepovat hladinku, šnyt i mlíko.

V předchozím pivním kvízu jsme vás zkoušeli hlavně z výroby piva, tentokrát to bude více ze života - co pijeme, jak to...

Mám obavu, že přijde nová světová hospodářská krize, varuje Zeman

Prezident Miloš Zeman při setkání se zástupci německých firem, které investují...

Prezident Miloš Zeman se obává další světové hospodářské krize. Podle něj za každou takovou krizí stojí „blbost...

Další z rubriky

Místo přestaveb koupíme nové vlaky, říká nový šéf Českých drah

Miroslav Kupec, předseda představenstva Českých drah (ČD)

České dráhy utratí v příštích deseti letech za nákup nových vozidel a další investice 40 miliard korun. Pustí se i do...

Třetím členem vedení Českých drah se stal Radek Dvořák

České dráhy mají novou lokomotivu Vectron

Třetím členem vedení Českých drah se stal dosavadní ředitel odboru koncepce a rozvoje osobní dopravy Radek Dvořák. Do...

Další zdržení na D1, povolení napadla majitelka sousedního pozemku

Rekonstrukce úseku dálnice D1 u Brna. (duben 2015)

Nedávným uzavřením dohody mezi silničáři a hnutím Děti Země neskončily problémy s průtahy při přípravě modernizace...

Najdete na iDNES.cz