Modernizace D1 se letos opět zpozdila, dopravní „peklo“ začne až na jaře

  16:27aktualizováno  16:27
Česká „stavba století“, tedy modernizace dvousetkilometrové dálnice D1 mezi Prahou a Brnem, se letos opět zpozdila. Na dvou úsecích, kam měly najet bagry, se nic nedělo. Rekonstrukce začala v květnu 2013, ale konec je stále v nedohlednu.

Modernizace a úpravy na dálnici D1 | foto:  František Vlček, MAFRA

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v únoru plánovalo, že letos kopne do země kromě jiných i na úsecích Mirošovice–Hvězdonice (hned za odbočkou na České Budějovice) a mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem (zhruba v polovině dálnice). Jenže stavba úseků nezačala, přestože silničáři dostali stavební povolení.

PŘEHLED: Kvůli opravám čekají řidiče komplikace na dálnicích D1, D2, D5 i D8

Na vině jsou podle nich jednoznačně ekologové. „A to vám hned řeknu proč. Proti stavbě se neustále odvolává hnutí Děti Země,“ reaguje nabroušeně mluvčí ŘSD Jan Rýdl. Silničáři nepochybují, že ekologové jsou jednoznační viníci.

Podle původních plánů se přitom mělo pracovat na devíti úsecích najednou a letos měl být v tomto směru nejhorší rok.

Kvůli odkladům na stavbě se tak i „nejhorší rok“ přesouvá na sezonu 2018, kdy by se mělo pracovat na osmi staveništích (letos jich bylo sedm). Samozřejmě to platí, pokud zase stěžovatelé některý úsek nezdrží.

Hnutí Děti Země přiznává, že se odvolává automaticky proti každé stavbě. Nové zákony zrychlily přípravu stavby, a aby vůbec byl čas na nějaké připomínky, jedinou možností je zablokovat celou stavbu. Občas ekologům vadí konkrétní detaily – například chybějící opatření proti hluku nebo výsadba u Mirošovic.

„Často se píše, že se tu vyskytuje spousta druhů nepůvodních rostlin, a nevím, proč by se to mělo podporovat. Doufám, že toto je ekologický argument. Pan ministr nedávno řekl, že používáme argumenty, které se nedotýkají vůbec ochrany přírody,“ rýpl si do ministerstva dopravy sarkasticky předseda hnutí Děti Země Miroslav Patrik.

Termín 2020 pořád platí

Po novém povrchu už se jezdí letos v listopadu na 63 kilometrech.

Protože úplné konce dálnice před Prahou a Brnem se nemodernizují, dá se říct, že hotová je něco víc než třetina. Na druhou stranu kolem stého kilometru u Větrného Jeníkova je dálnice už v kritickém stavu. Řidiči tam poskakují po vyčnívajících panelech a i osmdesátka se tam jeví jako nebezpečná rychlost.

Silničáři pořád ujišťují, že zpoždění doženou, a pořád slibují termín dokončení celé mamutí opravy v roce 2020.

Nejčtenější

V příštím roce přijde ekonomická krize, řekl ekonom Pikora v Rozstřelu

Ekonom Vladimír Pikora v diskusním pořadu iDNES.cz Rozstřel. (4. prosince 2018)

„O tom, že krize přijde, nemusíme pochybovat. Podle mého názoru k tomu dojde v příštím roce,“ uvedl ekonom Vladimír...

Světové burzy rychle ztrácejí, propad akcií může přivolat recesi i v Česku

Newyorská burza (24. 8. 2015)

Finanční trhy zachvátila „blbá nálada“. Burzy po celém světě již několik dnů v řadě ztrácejí a ani vyhlídky nejsou...

Štědrá nadílka ve Škodovce, zaměstnanci dostali bonus i prémii 12 tisíc

Ilustrační snímek

Zaměstnanci mladoboleslavské automobilky Škoda si před letošními Vánocemi výrazně finančně polepší. Společnost totiž...

Protesty drtí francouzskou ekonomiku, šokovaní turisté ze země odjíždějí

Hnutí žlutých vest opět demonstruje v Paříži a dalších francouzských městech...

Protesty takzvaného hnutí žlutých vest proti vládním reformám těžce zasáhly francouzskou ekonomiku. Výrazný útlum tržeb...

Finanční správa si kvůli EET došlápla na soukromé kluby, padaly pokuty

Příběh elektronické evidence tržeb

Zátah ve 24 provozovnách, označených jako soukromé kluby, kde se místní scházejí za zábavou a za pitím, uskutečnili v...

Další z rubriky

Stávka v Německu zastavila dálkové vlaky, zasáhla i spojení s Českem

Prázdná tabule s odjezdy vlaků na nádraží v Kolíně nad Rýnem.

V celém Německu se v pondělí ráno zastavila dálková železniční doprava. O tomto kroku, který vedl i ke zrušení několika...

Z Prahy do Varů pod dvě hodiny. Lázeňské město může přiblížit rychlotrať

Lázeňské centrum Karlových Varů

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) prověřuje ekonomickou efektivitu vysokorychlostní železnice z Kralup nad...

Tendry za miliardy. Železničáři modernizují trať u Černošic

Modernizace železniční trati u nádraží Praha-Hostivař

Správce železnic schválil parametry výběrových řízení pro šestici velkých železničních dopravních staveb. Mezi...

Najdete na iDNES.cz