Monopol České pojišťovny skutečně padne

  23:36aktualizováno  23:36
- Sněmovna znovu schválila vládní návrh zákona, který by měl od roku 2000 ukončit monopol České pojišťovny na poskytování takzvaného povinného ručení, tj. pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem motorového vozidla. Poslanci schválili tuto normu v původním znění, v jakém ji počátkem června postoupili Senátu, který ji ale poslancům vrátil k přepracování.

Senátoři sice 1. července dolní komoře parlamentu zákon vrátili s řadou pozměňovacích návrhů, ty ale ve sněmovně získaly jen mizivou podporu. Původně schválenou verzi naopak podpořilo 169 ze 193 přítomných poslanců.

Zákon, který by nyní měl podepsat ještě prezident, předpokládá, že povinné ručení by vedle České pojišťovny mohly poskytovat i další pojišťovací ústavy. Sněmovna již v červnu do původního vládního návrhu zapracovala i ustanovení, které by mělo zabránit tomu, aby se cena ručení po liberalizaci příliš výrazně zvýšila.

Tyto změny by měly znamenat, že v příštím roce bude minimální sazba povinného ručení ve stejné výši jako letos a v nejbližších letech se bude zvyšovat především v závislosti na inflaci. Maximální sazba povinného ručení by však až na určité výjimky mohla být jen o 30 procent vyšší.

Schválený zákon počítá se zřízením některých nových subjektů, jako je například Česká kancelář pojistitelů sdružující pojišťovny, které k provozování této činnosti získaly povolení ministerstva financí. Organizace by měla mimo jiné spravovat garanční fond, do něhož mají zúčastněné pojišťovny finančně přispívat. Z fondu by měly být hrazeny škody, které způsobí řidiči nepojištěných vozů.

Pozměňovací návrhy Senátu, které v úterý ve sněmovně podpořilo jen 18 ze 162 přítomných poslanců, neměnily základní principy zákona a ve své většině měly podle senátorů vyjasnit dikci některých paragrafů.

Autor:


Nejčtenější

Všichni chtěli spot ve stylu Air Bank, říká autor. Nově opisuje E.ON

Reklama na služby E.ON.

Jedni říkají, že jde o „vykrádačku“, jiní to tak nevidí. Spotů, které se inspirovaly populárními krátkými reklamami Air...

Šátek za tisíc dolarů vypadá jako ženské přirození, značka Fendi sklidila výsměch

Růžovou šálu Touch of Fur vyrábí italská módní značka Fendi

Italská značka luxusního oblečení Fendi pobavila svým kožešinovým šátkem mnohé uživatele sociálních sítí. Zejména jeho...



Z prošlého jídla a miliard much udělali dva Britové v Jižní Africe byznys

Od roku 2008, kdy firma vznikla a přijala první zaměstnance, se jejich počet...

Miliardy much a hnijící jídlo jsou pro bratry Jasona a Davida Drewovy z Velké Británie jádrem podnikání. V Jižní Africe...

Mladí chtějí žít na dluh a mít hned to, na co rodiče šetřili, říká bankéř

Šéf Sberbank Edin Karabeg

Mileniálové si půjčují a jsou častěji ochotni jít do rizika než jejich rodiče, myslí si šéf české pobočky Sberbank Edin...

Mileniálové všech zemí, spojte se. Mladá generace se odvrací od kapitalismu

Socha Karla Marxe v německém Trieru

Popularita kapitalismu mezi mladými Američany klesá. Přibližně polovina z nich by raději žila v socialistické zemi,...

Další z rubriky

Unikátní láhve Pilsner Urquell zdobí data a přípitky. Pomohou vozíčkářům

Po obvodu každé z láhví pro charitativní aukci na iDNES.cz je vybroušeno sto...

Skláři z Vysočiny vytvořili deset unikátních designových láhví pro Plzeňský Prazdroj. V prosinci půjdou do tradiční...

OBRAZEM: Delfín, Tesla Colours i T3. NTM ukazuje sto let českého průmyslu

Výstava Made in Czechoslovakia byla zahájena v Praze 18. 10. 2018. Na...

Od čtvrtka se v Národním technickém muzeu můžete podívat na exponáty výstavy Made in Czechoslovakia aneb průmysl, který...

Elektřina a plyn příští rok zdraží, zlevní dřevo z kůrovcové kalamity

Ilustrační snímek

České domácnosti si v příštím roce připlatí za elektřinu a plyn, roste také cena uhlí. Alternativou při vytápění jsou...



Najdete na iDNES.cz