Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Monopol Českých drah měl kraji ušetřit, stojí ale 40 milionů navíc

  13:15aktualizováno  13:15
Před dvěma lety stát, kraje a České dráhy podepsaly dohodu, která drahám zajistila monopol na většině regionálních tratí. Bylo to odůvodňováno mimo jiné tím, že je to pro kraje výhodné, protože to udrží nízkou cenu přepravy. Teď se ukazuje, že to navzdory smlouvě neplatí. Olomoucký kraj zaplatí čtyřicet milionů navíc.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Libor TeichmannMF DNES

Podle dokumentu se stát zavázal, že dopravci bude přispívat na provoz na místních tratích, zbytek ztrát mají uhradit kraje ze svých rozpočtů. České dráhy (ČD) naopak získaly v podstatě jistotu, že svůj monopol udrží do roku 2019.

Náměstek olomouckého hejtmana Alois Mačák, který má dopravu na starosti, v době podepsání dohody tvrdil, že desetiletý kontrakt je pro kraj nadmíru výhodný, protože ho doprava měla stát více jen o výši inflace.

"Smlouva s Českými drahami je výhodná zejména v tom, že je v následujících deseti letech garantováno trvání smlouvy a že se ztráta kraje bude navyšovat jen o případné inflační vlivy. Dopravce navíc přebírá rizika z nenaplněných tržeb nebo udržení stabilní výše nákladů, což činí z nabídky drah velmi výhodnou smlouvu," prohlásil v prosinci 2009 Mačák.

Uběhly ale dva roky a realita je úplně jiná. V roce 2009 totiž České dráhy nabídly, že po kraji v rámci takzvané prokazatelné ztráty budou chtít 58,55 korun za jeden kilometr. Dle Českého statistického úřadu pak byla inflace průměru cen za posledních dvanáct měsíců 1,9 procenta, a v roce 2010 to bylo 1,4 procenta. Celkově to odpovídá nárůstu na kilometru na železnici na 60,5 koruny.

Českým drahám však olomoucké hejtmanství letos zaplatí 67 korun za kilometr. Necelých sedm "kilometrových" korun přitom v rozpočtu kraje není nijak bezvýznamná částka.

Olomoucký kraj má oproti smlouvě platit navíc téměř 40 milionů

Vzhledem k tomu, že vlaky každoročně v regionu urazí kolem šesti milionů kilometrů, jde o sumu téměř čtyřicet milionů navíc oproti podepsaným dohodám. A je to zhruba stejná částka, kterou má ve svém rozpočtu například prokrácený Program obnovy venkova pro menší obce.

Rozpor mezi podepsanou dohodou a realitou neumí náměstek Mačák smysluplně vysvětlit. "Projevil se tam nárůst cen pohonných hmot, energií, zvýšení daně z přidané hodnoty a inflace," uvedl ve středu.

Na otázku, že právě s inflací, která za poslední dva roky byla pouhé 2,3 procenta, právě uzavřené memorandum počítalo, řekl: "České dráhy mají vždy tendenci své požadavky navyšovat. Kraj jim však zaplatí pouze prokazatelnou ztrátu, která je přesně doložená. Provádíme pravidelné kontroly a celoroční zúčtování. Co dráhy nedoloží, to nedostanou."

České dráhy: Navýšení cen je v pořádku

Memorandum mezi státem, kraji a Českými drahami uzavřené bez výběrového řízení tvrdě kritizovali ostatní dopravci v České republice. Například RegioJet, jehož rychlíky letos začaly jezdit mezi Prahou a Ostravou a který měl o provozování regionálních vlaků v Olomouckém kraji zájem, podal trestní oznámení. Policie však doposud nesdělila, že by něco vyšetřila.

České dráhy tvrdí, že jejich postup je zcela v pořádku. "V navýšení částky je nejen inflace, ale také zvýšení daně z přidané hodnoty a zvýšení cen všech energií. To vše musíme do konečné ceny kalkulovat. Musíme zohlednit dnešní situaci," uvedla regionální mluvčí Českých drah Kateřina Šubová.

Olomoucký kraj v příštím roce za provoz regionální železnice zaplatí dvěma dopravcům celkem 414 milionů korun, což je o pětadvacet milionů víc než letos. Dalších 208 milionů jde podle memoranda z rozpočtu ministerstva dopravy. Za autobusy dá hejtmanství čtrnácti dopravcům 367 milionů, o patnáct víc než nyní.

"Dopravní obslužnost celého území bereme jako prioritu hlavně z hlediska nezaměstnanosti. Rozsah veřejné dopravy zůstane zhruba stejný jako v letošním roce," komentoval to náměstek Mačák.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Antimonopolní úřad zahájil správní řízení kvůli mýtnému tendru

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) zahájil správní řízení s ministerstvem dopravy kvůli miliardovému tendru na provoz elektronického mýtného systému...  celý článek

(Ilustrační snímek)
V ČR by se mohla testovat auta bez řidiče, uvažuje se o dálnici D8

V Česku by mohl vzniknout testovací okruh pro auta jezdící bez řidiče a autonomní vozidla by se do budoucna mohla zkoušet i v běžném provozu na dálnicích, nebo...  celý článek

Technologie jsou zapojeny, úředníci připraveni. Ostrý provoz úsekového měření...
Rychlost na D1 se hlídat nebude. Kvůli zpackanému tendru chybí radary

Nohu z plynu, jinak můžete být až o pět tisíc korun a mít hned tři „trestné“ body na kontu řidiče. Tak úředníci ještě na jaře strašili řidiče mířící po...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.