Soutěž na autoznačky míří opět k fiasku. Tendr ministerstvo nezvládá

  3:14aktualizováno  3:14
Monopol firmy Hicon na registrační značky pro auta potrvá, ministerstvo dopravy nestíhá dodavatele vysoutěžit. Měla to být přitom zakázka, na které chtělo hnutí ANO ukázat, jak zvládá řešit dlouholeté problémy na ministerstvu dopravy.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto:  Radek Cihla, MAFRA

Od 90. let dodává registrační značky na auta společnost Hicon – bez soutěže. To se mělo změnit vypsáním otevřené soutěže na dodavatele, kterou ANO slibovalo. První pokus ještě za éry ministra dopravy Antonína Prachaře nevyšel a soutěž musel úřad v únoru zrušit.

Po vypsání druhého tendru se však už jasně ukázalo, že do konce roku vysoutěženo nebude. Ještě v březnu přitom ministerstvo slibovalo, že do konce roku bude hotovo.

Může se hodit

Hledáte nové auto a nechce se vám běhat po autobazarech? Vyberte si svůj nový vůz z nejširší nabídky na trhu v klidu domova na Automodul.cz.

Uchazečům ministerstvo minulý týden poslalo oznámení, že termín pro podání nabídek prodlužuje až do ledna příštího roku. Jednak ministerstvo zjistilo, že hodnota zakázky je o zhruba sto milionů nižší (430 milionů korun), jednak se po dotazu jednoho ze soutěžících našly v zadávací dokumentaci chyby, které ji zásadně změnily. Kontrakt má být podepsán celkem na čtyři roky.

Kromě Hiconu se druhé soutěže zúčastnily firmy Eltodo, Utsch a Autocentrum Psota. Soutěž však provázely námitky uchazečů u antimonopolního úřadu, například kvůli nepřiměřeným pokutám či bankovním garancím.

Ministerstvo už během letošního roku odvolalo šéfa odboru provozu silničních vozidel Josefa Pokorného, pod kterého zakázka spadala. Ale ani nové vedení zatím nepřišlo na to, jak tendr dokončit včas. Ministerstvo dopravy si ještě před vypsáním tendru pozvalo zájemce o zakázku na seminář, kde s nimi řešilo zadávací podmínky. Ani to moc nepomohlo.

Příliš mnoho chyb

„V zadávací dokumentaci jsou spousty jiných chyb. Nebudu se divit, že celou tu soutěž zruší,“ říká Zbyněk Pařízek z firmy Bamaz, který dlouhodobě dodávky Hiconu kritizuje. Jeho čtyřletý tlak na vypsání soutěže ho podle jeho slov už natolik otrávil, že nabídku určitě nepodá.

Jako jeden z důvodů uvádí například lhůtu 30 dní na otestování kvality po podpisu smlouvy, což je podle něj příliš krátká doba. Samo testování přitom trvá 27 dní.

Každý měsíc navíc představuje pro Hicon velmi lukrativní sousto. Ministr dopravy Dan Ťok sice s firmou oproti původním cenám vyjednal zásadní slevu, ta je však stále dražší než cena, kterou Hicon nabízel v první, zrušené soutěži.
„Při současném objemu to jsou dva miliony měsíčně navíc. To se před Vánocemi hodí,“ komentoval Pařízek.

Smlouvu s Hiconem se snažilo ukončit více ministrů, ale marně. Firma si ze značek udělala skvělý byznys, například výsledky firmy z poloviny loňského roku, které Hicon zveřejnil v obchodním rejstříku, ukazují marži 70 haléřů z každé koruny tržeb.

Žádná nová smlouva s Hiconem

Stát ročně objednává přes 1,6 milionu značek, od ledna 2016 navíc díky změně zákona přibudou i značky na přání.

Po vyjednané slevě stát platí za každou nejběžnější značku o rozměru 52 x 11 centimetrů 77 korun. U řady jiných verzí, které se nedodávají v tak velkých objemech, však stát vůbec žádné slevy nedosáhl. Za stejně velkou značku s omezenou platností musí platit 125 korun. Rozdíl je přitom jediný – registrační značka s omezenou platností má místo modrého proužku na levé straně červený proužek s kalendářem.

Podle mluvčího ministerstva dopravy Tomáše Neřolda bude smlouva s Hiconem pokračovat do doby, než bude zajištěná výroba firmou ze soutěže.

„Pokud jde o výrobu registračních značek na přání a na nosiče kol, které současná smlouva nepokrývá, oslovili jsme v rámci průzkumu trhu čtyři dodavatele, jak v Česku, tak v zahraničí.

Nebudeme automaticky uzavírat žádný dodatek ani novou smlouvu s Hiconem. Z nabídek vybereme dodavatele těchto speciálních značek, tak aby jejich výroba byla od ledna zajištěna,“ dodal Neřold.

Autor:


Nejčtenější

Z prošlého jídla a miliard much udělali dva Britové v Jižní Africe byznys

Od roku 2008, kdy firma vznikla a přijala první zaměstnance, se jejich počet...

Miliardy much a hnijící jídlo jsou pro bratry Jasona a Davida Drewovy z Velké Británie jádrem podnikání. V Jižní Africe...

Mileniálové všech zemí, spojte se. Mladá generace se odvrací od kapitalismu

Socha Karla Marxe v německém Trieru

Popularita kapitalismu mezi mladými Američany klesá. Přibližně polovina z nich by raději žila v socialistické zemi,...



Zůstane huť bez proudu? Ústup Mittalu z Ostravy připomíná taktiku spálené země

Pohled na závod ArcelorMittal v Ostravě-Kunčicích.

Pozvolné odpoutávání společnosti ArcelorMittal od ostravské hutě připomíná ty nejdrsnější pohádky bratří Grimmů, kde se...

Smrt novináře ničí saúdskou reputaci na trzích, investoři se zbavují akcií

Saúdskoarabský novinář Džamál Chášakdží (1. února 2015)

Zahraniční investoři se během minulého týdne ve velkém zbavovali saúdských akcií. Čistá hodnota jejich prodeje činila...

„Zemanův vodní kanál“ se vyplatí, tvrdí studie. Vyjde nejméně na 281 miliard

Kanál Dunaj - Odra - Labe, severní větev, Poodří, DOL,

Megalomanský vodní projekt Dunaj–Odra–Labe má ekonomický smysl, tvrdí studie proveditelnosti, která se zpracovávala dva...

Další z rubriky

Moravská vína čeká výjimečný ročník, letos se mohou vyrovnat francouzským

Víno (ilustrační foto)

Mimořádně dobrý ročník, hlavně pro červená vína, se rýsuje jihomoravským vinařům. Vinobraní končí a podle prvotních...

Nevidomí mohou přijít o výjimku z EET. Ministerstvo financí viní opozici

Účtenka z knihkupectví v centru Prahy (1. března 2017)

Nevidomým podnikatelům hrozí, že se jich budou od ledna týkat povinnosti vyplývající ze zákona o evidenci tržeb....

Italové prohráli spor o Fantovu budovu. Patří správě železnic

Fantova kavárna na Hlavním nádraží v Praze už prošla rozsáhlou rekonstrukcí.

Fantova budova na pražském hlavním nádraží patří Správě železniční dopravní cesty. V úterý o tom rozhodl Městský soud v...



Najdete na iDNES.cz