Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Radek Cihla, MAFRA

Soutěž na autoznačky míří opět k fiasku. Tendr ministerstvo nezvládá

  • 135
Monopol firmy Hicon na registrační značky pro auta potrvá, ministerstvo dopravy nestíhá dodavatele vysoutěžit. Měla to být přitom zakázka, na které chtělo hnutí ANO ukázat, jak zvládá řešit dlouholeté problémy na ministerstvu dopravy.

Od 90. let dodává registrační značky na auta společnost Hicon – bez soutěže. To se mělo změnit vypsáním otevřené soutěže na dodavatele, kterou ANO slibovalo. První pokus ještě za éry ministra dopravy Antonína Prachaře nevyšel a soutěž musel úřad v únoru zrušit.

Po vypsání druhého tendru se však už jasně ukázalo, že do konce roku vysoutěženo nebude. Ještě v březnu přitom ministerstvo slibovalo, že do konce roku bude hotovo.

Uchazečům ministerstvo minulý týden poslalo oznámení, že termín pro podání nabídek prodlužuje až do ledna příštího roku. Jednak ministerstvo zjistilo, že hodnota zakázky je o zhruba sto milionů nižší (430 milionů korun), jednak se po dotazu jednoho ze soutěžících našly v zadávací dokumentaci chyby, které ji zásadně změnily. Kontrakt má být podepsán celkem na čtyři roky.

Kromě Hiconu se druhé soutěže zúčastnily firmy Eltodo, Utsch a Autocentrum Psota. Soutěž však provázely námitky uchazečů u antimonopolního úřadu, například kvůli nepřiměřeným pokutám či bankovním garancím.

Ministerstvo už během letošního roku odvolalo šéfa odboru provozu silničních vozidel Josefa Pokorného, pod kterého zakázka spadala. Ale ani nové vedení zatím nepřišlo na to, jak tendr dokončit včas. Ministerstvo dopravy si ještě před vypsáním tendru pozvalo zájemce o zakázku na seminář, kde s nimi řešilo zadávací podmínky. Ani to moc nepomohlo.

Příliš mnoho chyb

„V zadávací dokumentaci jsou spousty jiných chyb. Nebudu se divit, že celou tu soutěž zruší,“ říká Zbyněk Pařízek z firmy Bamaz, který dlouhodobě dodávky Hiconu kritizuje. Jeho čtyřletý tlak na vypsání soutěže ho podle jeho slov už natolik otrávil, že nabídku určitě nepodá.

Jako jeden z důvodů uvádí například lhůtu 30 dní na otestování kvality po podpisu smlouvy, což je podle něj příliš krátká doba. Samo testování přitom trvá 27 dní.

Každý měsíc navíc představuje pro Hicon velmi lukrativní sousto. Ministr dopravy Dan Ťok sice s firmou oproti původním cenám vyjednal zásadní slevu, ta je však stále dražší než cena, kterou Hicon nabízel v první, zrušené soutěži.
„Při současném objemu to jsou dva miliony měsíčně navíc. To se před Vánocemi hodí,“ komentoval Pařízek.

Smlouvu s Hiconem se snažilo ukončit více ministrů, ale marně. Firma si ze značek udělala skvělý byznys, například výsledky firmy z poloviny loňského roku, které Hicon zveřejnil v obchodním rejstříku, ukazují marži 70 haléřů z každé koruny tržeb.

Žádná nová smlouva s Hiconem

Stát ročně objednává přes 1,6 milionu značek, od ledna 2016 navíc díky změně zákona přibudou i značky na přání.

Po vyjednané slevě stát platí za každou nejběžnější značku o rozměru 52 x 11 centimetrů 77 korun. U řady jiných verzí, které se nedodávají v tak velkých objemech, však stát vůbec žádné slevy nedosáhl. Za stejně velkou značku s omezenou platností musí platit 125 korun. Rozdíl je přitom jediný – registrační značka s omezenou platností má místo modrého proužku na levé straně červený proužek s kalendářem.

Podle mluvčího ministerstva dopravy Tomáše Neřolda bude smlouva s Hiconem pokračovat do doby, než bude zajištěná výroba firmou ze soutěže.

„Pokud jde o výrobu registračních značek na přání a na nosiče kol, které současná smlouva nepokrývá, oslovili jsme v rámci průzkumu trhu čtyři dodavatele, jak v Česku, tak v zahraničí.

Nebudeme automaticky uzavírat žádný dodatek ani novou smlouvu s Hiconem. Z nabídek vybereme dodavatele těchto speciálních značek, tak aby jejich výroba byla od ledna zajištěna,“ dodal Neřold.