Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Moravské textilky se spojí proti asijským

  9:38aktualizováno  9:38
Knoflíky, stuhy, podšívkoviny i hotové oděvy, které vyrobí firmy na Moravě, se možná brzy budou prodávat pod stejnou značkou. Textilní společnosti a oděváři totiž chtějí spojit síly, aby mohli lépe konkurovat na zahraničních trzích levnému zboží z Číny.

Moravské textilky chtějí konkurovat asijským jednotnou značkou. | foto: Reuters

Šest firem z Olomouckého kraje a dalších šest z ostatních moravských regionů se dohodlo, že se spojí do takzvaného klastru a nechají si vypracovat studii, jak podporovat vývoz.

Finančně je podpoří kraj i stát. Mezi středomoravskými podniky, které se do programu přihlásily, jsou například OP Prostějov, Gala Prostějov, Moděva Konice nebo prostějovská textilka Toray.

"Na zahraniční trhy prodáváme stále stejný objem zboží, ale příjem za výrobky se neustále snižuje. Vliv na to má silná koruna a také konkurence z Asie, která sráží ceny níž," řekl tiskový mluvčí Toray Rostislav Tesař.

"I když nás tlačí například elektrárny a plynárny, které zdražují energie, my nemůžeme cenu zvýšit, protože bychom nebyli konkurenceschopní. Úspory proto musíme hledat uvnitř fabriky," doplnil Tesař.

Recept na obsazení silnější pozice na trhu snad firmám napoví společná studie. "Měla by odpovědět na to, co všechno lze udělat na společnou podporu exportu. Pomoci může například společná značka pro určité trhy nebo také spojení sil na veletrzích," uvedl náměstek hejtmana Olomouckého kraje Pavel Horák (KDU-ČSL).

Studie bude stát 950 tisíc korun, většinu hradí ministerstvo průmyslu a obchodu, 80 tisíci korunami firmám přispěje také kraj.

Značku vymyslí OP Prostějov
Společnou značku, která by mohla pomoci prodat výrobky i ostatním, nyní vymýšlí Oděvní podnik Prostějov, který vyváží do pětadvaceti zemí světa. Nejvíce prodává do Velké Británie, ale mezi důležité exportní země patří také Slovensko, Německo, Španělsko či skandinávské státy.

Ani tato tradiční oděvní firma to nemá jednoduché. "Nemáme problémy sehnat zakázky, protože jsme stále pružnější než konkurence z Východu. Právě její zboží a silná koruna však snižují naše ceny," tvrdí ředitel pro zahraniční obchod OP Prostějov Josef Roháček.

Rostislav Tesař z textilky Toray, která pro OP Prostějov dodává podšívkoviny, míní, že jméno Oděvního podniku ve světě by mohlo pomoci i dalším firmám zapojeným do klastru. "Značka může prodávat. Výhodou může být i již vybudovaná síť prodejen, kterou OP Prostějov má," vysvětlil Tesař.



Nejčtenější

Falešný „smažák“, pangas místo candáta. Restaurace dál klamou zákazníky

Smažené sýry restaurace občas nahradí takzvanými analogy, které se méně...

Klamání hostů náhražkami potravin z restaurací nemizí. Místo Plzeňského Prazdroje dostávají zákazníci pražského podniku...

Dostanu o 5 Kč na hodinu navíc? Beru. Firmy tápou nad odchody zaměstnanců

Ilustrační snímek

Potravinářské řetězce, sklady nebo pošta mají jedno společné: až třetina zaměstnanců tam nevydrží déle než rok. Nemají...



ČSA se vracejí do minulosti. Aerolinky vymění flotilu airbusů za boeingy

Ilustrační snímek

České aerolinie čeká během následujících měsíců velká výměna provozovaných letadel. Do dvou let mají ve flotile...

Mám obavu, že přijde nová světová hospodářská krize, varuje Zeman

Prezident Miloš Zeman při setkání se zástupci německých firem, které investují...

Prezident Miloš Zeman se obává další světové hospodářské krize. Podle něj za každou takovou krizí stojí „blbost...

Konec čerstvého jídla na černém tácku. Lidl končí se škodlivým plastem

Nová prodejna v Berouně se otevře v následujících týdnech.

Maloobchodní řetězec Lidl se ve Velké Británii zavázal, že přestane používat černý plast, do kterého balí ovoce a...

Další z rubriky

Albert zvyšuje mzdy. Od ledna přidá v průměru 17 procent

Obchodní řetězec Albert chce rozšířit koncept své moderní prodejny „Tržnice“....

Tisícům pokladních, prodavačů, pekařů a skladníků zvýší obchodní řetězec Albert od ledna 2019 mzdy. Zaměstnanci si...

Konec bloudění po supermarketu? Ahold testuje navigaci uvnitř obchodů

Najdi svůj produkt. Ahold testuje navigaci obchodem.

Nizozemská nadnárodní společnost Ahold Delhaize začala na tamním trhu testovat aplikaci, která zákazníky naviguje mezi...

Presumpce viny v Dánsku: bankéř rezignoval, i když důkazy proti němu nejsou

Bývalý šéf Danske Bank, Thomas Borgen, na fotografii z 16. listopadu 2017.

Šéf největší dánské bankovní společnosti Danske Bank rezignoval. Banka čelí obvinění, že přes svou estonskou pobočku...



Najdete na iDNES.cz