Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Moravské textilky se spojí proti asijským

  9:38aktualizováno  9:38
Knoflíky, stuhy, podšívkoviny i hotové oděvy, které vyrobí firmy na Moravě, se možná brzy budou prodávat pod stejnou značkou. Textilní společnosti a oděváři totiž chtějí spojit síly, aby mohli lépe konkurovat na zahraničních trzích levnému zboží z Číny.

Moravské textilky chtějí konkurovat asijským jednotnou značkou. | foto: Reuters

Šest firem z Olomouckého kraje a dalších šest z ostatních moravských regionů se dohodlo, že se spojí do takzvaného klastru a nechají si vypracovat studii, jak podporovat vývoz.

Finančně je podpoří kraj i stát. Mezi středomoravskými podniky, které se do programu přihlásily, jsou například OP Prostějov, Gala Prostějov, Moděva Konice nebo prostějovská textilka Toray.

"Na zahraniční trhy prodáváme stále stejný objem zboží, ale příjem za výrobky se neustále snižuje. Vliv na to má silná koruna a také konkurence z Asie, která sráží ceny níž," řekl tiskový mluvčí Toray Rostislav Tesař.

"I když nás tlačí například elektrárny a plynárny, které zdražují energie, my nemůžeme cenu zvýšit, protože bychom nebyli konkurenceschopní. Úspory proto musíme hledat uvnitř fabriky," doplnil Tesař.

Recept na obsazení silnější pozice na trhu snad firmám napoví společná studie. "Měla by odpovědět na to, co všechno lze udělat na společnou podporu exportu. Pomoci může například společná značka pro určité trhy nebo také spojení sil na veletrzích," uvedl náměstek hejtmana Olomouckého kraje Pavel Horák (KDU-ČSL).

Studie bude stát 950 tisíc korun, většinu hradí ministerstvo průmyslu a obchodu, 80 tisíci korunami firmám přispěje také kraj.

Značku vymyslí OP Prostějov
Společnou značku, která by mohla pomoci prodat výrobky i ostatním, nyní vymýšlí Oděvní podnik Prostějov, který vyváží do pětadvaceti zemí světa. Nejvíce prodává do Velké Británie, ale mezi důležité exportní země patří také Slovensko, Německo, Španělsko či skandinávské státy.

Ani tato tradiční oděvní firma to nemá jednoduché. "Nemáme problémy sehnat zakázky, protože jsme stále pružnější než konkurence z Východu. Právě její zboží a silná koruna však snižují naše ceny," tvrdí ředitel pro zahraniční obchod OP Prostějov Josef Roháček.

Rostislav Tesař z textilky Toray, která pro OP Prostějov dodává podšívkoviny, míní, že jméno Oděvního podniku ve světě by mohlo pomoci i dalším firmám zapojeným do klastru. "Značka může prodávat. Výhodou může být i již vybudovaná síť prodejen, kterou OP Prostějov má," vysvětlil Tesař.




Nejčtenější

Prodavači jsou dražší než vysokoškoláci. Anomálie však dlouho nevydrží

(ilustrační snímek)

Současný trh práce zažívá anomálie v odměňování. Kdo hledá práci, může si u dané firmy říct víc, než mají stávající...

Motýlí efekt a duha na českých bankovkách. Podívejte se na nové prvky

Státní tiskárna cenin představila nové ochranné prvky, které budou na...

Státní tiskárna cenin slaví devadesát let od svého vzniku. Významné jubileum spojila s unikátní výstavou cenin, kde má...



Ceny pozemků pro dům vyskočily na dvojnásobek. Kolik stojí ve vašem kraji?

Inženýrské sítě

Ceny stavebních pozemků stoupaly nejstrměji v posledních sedmi letech na Vysočině, v Královéhradeckém kraji a ve...

KLDR čaruje s rozpočtem jak Voldemort. Její lži drásaly i otrlé Sověty

Severokorejský diktátor Kim Čong-un na vojenské přehlídce v Pchjongjangu (15....

Představte si státní rozpočet, který vykazuje stálý růst, notně podporuje rozvoj vědy i technologií, velkou část...

Hladové české firmy posílí tisíc Filipínců, pracantů s dobrou angličtinou

Filipínský dělník

Do Česka má letos prostřednictvím vládního programu na zaměstnávání cizinců přijet tisíc Filipínců. Budou vítanou...

Další z rubriky

Albert zmenší prodejny, za hlavní tržnice utratí až 120 milionů

Obchodní řetězec Albert chce rozšířit koncept své moderní prodejny „Tržnice“....

Nový koncept „tržnice“ otevřel Albert na pražském Chodově loni v srpnu. Dominuje v něm dřevo a matná černá barva. Kromě...

Novým ředitelem koncernu Volkswagen je Diess, značky se rozdělí do tří skupin

(Ilustrační snímek)

Novým šéfem automobilového koncernu Volkswagen je Herbert Diess (59), dosavadní šéf hlavní značky Volkswagen. Ve funkci...

Miliardář Křetínský nakupuje rádia. Získává i dvojku trhu Evropu 2

Daniel Křetínský, majitel fotbalové Sparty

Podnikatel v energetice, miliardář Daniel Křetínský posiluje v médiích. Nynější majitel deníku Blesk a týdeníku Reflex...

Najdete na iDNES.cz