Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Moskevská doprava? To chce intuici

  17:04aktualizováno  17:04
Jste cizinec a ještě k tomu nekomunikativní? Pak se rozlučte s představou, že budete hladce cestovat Moskvou veřejnými dopravními prostředky. Jízdu tramvají, trolejbusem nebo autobusem lze totiž doporučit jen otrlým povahám s dobrou vyřídilkou a pevnými nervy. Nebo osobnímu nepříteli. "Ušlápnuté" povahy nechť raději jedou taxíkem nebo metrem.

Nezbytným předpokladem pro jízdu správným směrem a správnou linkou je v Moskvě schopnost domluvit se s místními pasažéry. Pravděpodobě pouze oni mohou jako jediní vědět, kam ten který autobus jede.

Docela spolehnout se mohou návštěvníci na metro. Jezdí pravidelně a jeho stanice se dá dobře najít. Zato stanice ostatní dopravních prostředků hledá cizinec spíše intuitivně a orientuje se zejména na skupinky srocujících se lidí. Čísla vysoko na stožárech jsou srozumitelná jen zasvěceným účastníkům dopravního ruchu.

Na některých místech byly postaveny zastřešené buňky ověnčené reklamními plakáty, avšak málokdy je jasné, čemu by měly sloužit. Navíc u nich často žádný dopravní prostředek nestaví.

Intervaly? Nemáme, ale zeptejte se v Česku
Hledat intervaly mezi odjezdy jednotlivých linek je v ruské metropoli ztrátou času. Naposledy prý existovaly za cara a s příchodem bolševiků k moci byly navždy zrušeny.

V příručce pro Rusy Jak získat povolení k pobytu pro zájemce o přesídlení do ČR se ale například uvádí: "Pražské autobusy a tramvaje jezdí přesně podle rozvrhu, který je na každé zastávce. Není třeba pochybovat o tom, že přijedou včas.

Nad otázkou, kdy lze čekat další trolejbus nebo autobus se Moskvané zpravidla jen pousmějí. Ostatně - nikdy takové drobnosti nevěděli, nepotřebovali je a ani nevěří tomu, že by se daly zjistit.

Nákup jízdenek pro milovníky záhad
"Konduktory", kteří zastávají funkci průvodčího a revizora, se dnes znovu vracejí do dopravních prostředků. Cestující totiž raději jezdí načerno a případně zaplatí pokutu ve výši deseti rublů (asi 13 korun), než aby zjišťovali, kde sehnat jízdenku v hodnotě tři až pět rublů.

Jen anonymní hlas z doby sovětského období nabádá při nástupu do trolejbusu cestující, aby se při vstupu do dopravního prostředku prokázali vlastnictvím síťové jízdenky ostatním cestujícím.

Metro k pozlacení
Moskevské metro v dopravních špičkách jezdí v časových intervalech kolem třiceti vteřin. Maximální intervaly jsou kolem tří minut. I přesto jsou ale vozy přetížené a ke katastrofám podle očitých svědků nedochází jen zázrakem.

Trolejbus zase mnohdy pro pohyb městem nemá žádný prostor. Obvykle řidič musí čekat, než mu vozidla parkující u okraje silnic uvolní cestu tak, aby se alespoň mohl dotknout trolejí.

Každý Moskvan stráví obvykle na cestě městem daleko více času, než vyžaduje překonávaná vzdálenost. Všeobecně se ví, že nezodpovědná činnost městské dopravy je jedním z největších problémů obyvatel velkých ruských měst.

Když se k tomu přidá malý plat, mizerný důchod a nervové vypětí při cestě do zaměstnání, nemůže být podle psychologů pracovní výkonnost Moskvanů nikdy stoupnout. 

Autoři: ,




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační foto.
Chudoba či sociální vyloučení? V Česku hrozí nejméně ze všech zemí EU

Česká republika byla loni ve srovnání s ostatními 27 státy Evropské unie zemí s nejnižším procentem chudoby a sociálního vyloučení. Společně s Finskem, Dánskem...  celý článek

Ilustrační snímek
Vánoční prémie budou, hlásí třetina firem. Většinou rozdají peníze

Výborná ekonomická kondice domácích podniků se před Vánocemi propíše i do kolonky mimořádné odměny na výplatních páskách. Třetina firem má už teď jasno, že je...  celý článek

Vítězem regionálního kola soutěže EY Podnikatel roku se ve Zlínském kraji stal...
České firmy chtějí zvýšit růst pomocí inovací, světové více investují do lidí

Za největší problém do budoucna považují čeští podnikatelé nedostatek kvalitních lidí. Až dvě třetiny firem v něm vidí hlavní riziko pro další růst, ukázal...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.